Citat:
Ursprungligen postat av emma
köpte en vacker skål med ett målat granatäpple i botten i Plomari, Lesvos. Kvinnan som sålde dessa och dessutom drejat och målat dem berättade att granatäpple hängs upp i dörröppningen vid nyår (?) och att det betydde lycka till huset och dess folk....OM vi nu förstod det hela rätt!!! någon som känner till detta?
/emma
|
Jag tog hem 2 granatäpplen från Turkiet på 90-talet. Jag vill minnas att man sa till mig att dom bringar lycka. När jag kom hem hängde jag dom i dörröppningen mellan hallen och köket och där hängde dom i många år, torkade.
Min son bor numera i Kina med sin familj och där har jag fått lära mig att granatäpplen bringar LYCKA till att man får många söner (på den tiden man fick ha flera barn). Döttrar ville man inte ha.
Så en intressant detalj. Vi har ju nyligen varit på Sicilien och där har ju grekerna härjat i klassisk tid. Vi var i Tempeldalen nära stan Agriento och såg då många grekiska tempel upoförda på den tiden, 500 f Kr, bland annat Heras tempel, som var bra bevarat. Det finns även ett tempel strax utanför Ireon vid Pytharigo på Samos, inte lika väl bevarat. Där har vi inte varit trots att vi varit många gånger till Pyt. Gudinnan Hera förknippas med granatäpplen och vallmo. Varför vet jag inte, kanske någon annan vet.
Så jag tror svaret ligger i: Granatäpplen- Många söner-LYCKA!
Birgitta.