![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Vilken intressant bok
![]() Min moster hade en sådan bok om Finska efternamn. Det stod hur många av efternamnen som fanns och var i Finland dom var vanligast ![]() Väldigt många Finska namn är ju översättningar från Svenska efternamn. När Finland blev fri från Sverige så ville många byta sina Svenska namn till Finska. Mitt Finska efternamn är Vaakanainen (betyder Vågkvinna på Svenska ![]() ![]() ![]() Roa dig med din bok Monica ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi -som ju kunde heta det också då jag är född i vågens tecken ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sådär, fingrarna upptinade. Nöjesliv i kalla grekiska hus: varmt te i stora koppar. Alternativt brassa på i olika slags kaminer och få en chock när räkningen kommer.
Masse, du har säkert någon grekisk bekant som har ett efternamn som slutar på -poulos. Det är en ändelse som avser någons härstamning, närmast som våra son-namn. Men det finns, enligt den lärde herr Triandafyllidis, ett otal sätt att bilda efternamn, de kan sluta på -adis, -oulis, -akis,-idis, -aras, -ousis, -itsas och mängder av andra liknande sådana. Man kan också börja namnet med en förstavelse, som Chatzi-, Kara-, Papa- och andra. Inte helt ovanligt är att man härleder till moderns namn i stället. |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket trevlig och intressant info Monica! Visst känner jag folk vars namn slutar på -poulos.
En av mina bästa vänner i Grekland heter Panos Capogianis. Är det något som går att översätta? Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Panos är ju en förkortning av Panormitis eller något liknande. Kapogiannis (C används inte egentligen) låter i mina öron som något med italiensk härstamning...jag har nog alldeles fel...Dagens greker har ju till och med personnummer, AMKA, så det blir väl snart som i Sverige, man behöver inte uppge sitt namn, bara numret, vid kontakt med myndighet.
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Riitta! Norra Karelen, var nånstans där? Det kan ju vara lite olika har jag förstått. Jag och min man var varje semester under 10-12 år till Kiantajärvi, Suomussalmi. I bästa fall kan man tydligen räkna det som norra Karelen... Och fy tusan! Nu längtar jag dit!
/Eva |
![]() |
|
|