![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Ytterligare en härlig dag går mot kväll....Något kyligare vind och blåsigare, men endast ett fåtal regnstänk under 5 min I morse, sedan sol!
I går kväll träffade vi Admirala för att bjuda på middag. 8 år sen vi sågs sist! Vi gick åter till mysiga Aeolos som hade så god mat . Under 4 timmar(!) åt och pratade vi oavbrutet och den ena tallriken efter andra med god mat tömdes. Rött vin därtill. Först bjöds vi av ägaren på varmt bröd och en tallrik med 4-5 goda röror att doppa brödet i. Sen kom maten vi beställt som var fava ( väldigt god!), friterade tomatbollar, ugnsbakade rödbetor, potatissallad, och champinjoner I god krämig sås....Det låter inte så mycket men det var det...Till efterrätt bjöds vi på goda kakor och clementinklyftor och ett krus tsipouro...och ett till....och ett till ![]() I morse efter en lika god frukost som igår med tillägget spanakopita och tiropita, så gick vi en lång promenad bla till Arvanitia, den närmsta badplatsen...borde haft badkläderna med för där var flera som badade I solen. Vi gick sen på den fina promenaden runt udden tillbaks till Nafplio. Solen värmde gott och vi hade knäkorta byxor och kortärmat... Efter några timmars promenerande tog vi bilen till Argos en bit bort för att kika på stan och äta lunch, men efted att ha kört runt, runt I trafikkaos utan att hitta p-plats så åkte vi tillbaks till Nafplio och åt här... Staden har igår och idag " invaderats" av skolungdomar på studiebesök...de märks verkligen I gränderna och är så glada....Nafplio har ju mycket historia. Sen har vi strosat runt, trappa upp och trappa ner I branta gränder. Det är så vackert! Men har man onda ben är detta fel plats. Nu får vi se vad kvällen bjuder...I morgon åker vi mot Kalamata. Våren är nog den bästa tiden I Grekland. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Så trevligt det låter Lissi!
Ha en fortsatt trevlig semester ![]() //maji som längtar till grekland ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oj,oj, så härligt det låter. Och maten ni åt!
![]() ![]() ![]() ![]() Tack för att du berättar! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja er går det då sannerligen ingen nöd på vill jag lova!
Jag vet ju hur vackert det är i Nafplion på våren. Därtill supergod mat, trevligt sällskap och så grekernas fina gästfrihet. Ha en fin sista dag i Nafplion imorgon. Kram |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tack för rapporter Lissi! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Janne, vi har kört kustvägen söderut till Leonidas där vi stannat för fika på torget. Samma väg som med svärmor för 8 år sen...Gudomligt vacker väg mestadels längs Argolidabukten och havet. Sen åker vi via Sparta till Kalamata. Vi har bokat Ostria hotell och promenerar in till stan I kväll. Förra gången var tre veckor senare och det märks. Inte lika blomstrande!
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Framme I Kalamata. Snabbaste motorvägen tar 1 tim 38 min Nafplio- Kalamata. Den tog vi inte! Vi åkte vackraste väg som finns över 2 bergsmassiv, med 1220 m ö h på första och 1311 m ö h I andra massivet. Vackraste vyer nånsin I Grekland! Tid? Med fikapaus och ett otal fotostopp 7tim 30 min. Vi har kört samma väg 2008 fram till Sparta, men sista massivet mot Kalamata var vacker så ögonen tårades. Tyvärr gör sig inte bilder från bergen på bild, men jag kommer aldrig att glömma. Dagens rutt: Nafplio, Leonidio,Kosmas, Skala, Sparta, Tripi m fl fina byar. GPS ovärdelig vid ankomst till Kalamata. Den förde oss bakvägen på pyttegator med höns och geter direkt till hotel Ostria vid stranden. 1,7 km till centrum. Peanuts!
Superbra hotell med havsutsikt från balkongen och frukost för 49 euro. Nu mot gamla stan för mat. Vi är jättehungriga. Våfflan med glass I Leonidas är glömd! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Så är det ju, om man vill SE något skall man ju inte ta motorvägen. Låter så fint, förstår att det är något som man måste uppleva själv.
![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Underbart! Tyvärr går sådant inte att förmedla på bild, man måste se det live. Hoppas att jag får gör det någon gång.
Njut! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lördag kväll....dagarna går fort! Efter en mycket trevlig kväll I Kalamata med mycket folk I karnevalskläder och god mat, så sov vi gott!
I morse regnade det så vi avstod strosande I stan och åkte efter frukost iväg de ca 5 milen I maklig takt mot Koroni. Vi stannade för lite foto I Petalidi och det är så mysigt med de små genuina byarna man passerar! Vägrenarna är alldeles gula av blommor och här verkar våren kommit längre än vi sett tidigare. När vi kom till Koroni hade regnet upphört men det var mulet och lite blåsigt. Vi kom utan svårighet till jättefina hotel Diana. Alldeles nyrenoverat med läckra rum.Där fanns ingen alls men dörren var öppen och en telefon låg på disken med telefonnummer bredvid som vi skulle ringa. Ägaren kom på nolltid, lämnade nyckel till rummet och försvann lika kvickt! Han såg på fotboll på fiket bredvid ! ![]() Koroni är så fint! Vi har gått I trappor och gränder och upp till Kastrot, ätit lunch, tagit en ouzo me pikilia på torget alldeles utanför Diana. Nu efter ytterligare promenad så sitter vi med kaffe o glass på Dodoni vid strandpromenaden. Mycket folk ute...Musikanläggning riggas upp utanför kyrkan på torget...kanske musik I kväll? I morgon karneval med start kl 15...Efteråt ska vi träffa Anneli med make. Som ni förstår har vi det oförskämt bra! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Oförskämt bra låter så bra!
![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan riktigt se er framför mig. Visst är det fint i Koroni! Jag skulle så gärna vara där under lågsäsong. Är det mycket som är öppet?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Idag var varmt och halvsoligt när vi vaknade, så efter en mager frukost på hotellet så gav vi oss iväg på promenad. Trappor uppåt ut ur Koroni mot havet på andra sidan Koroni genom olivlundar I 6 km. Gudomligt vackert! Vi kunde gå I kortärmat, men solen ville inte riktigt tränga bort molnen som tätnade och blev allt mörkare. Många foton togs! Efter att vi kommit tillbaks gick vi till ouzerian vid torget för en Fix och pikilia. Stor eller liten undrade servitören. Stor sa vi...och herrejisses så stor! Claes fick frossa I köttbullar, kalvkött och korv och potatis Jag tog små spanakopita och tiropita och saganaki. Ett fat med bröd, tomater, zatsiki, gurka och oliver delade vi på. Det blev vår lunch. Vi fortsatte promenerandet ett par km till efter maten. Klockan 15 började karnevalståget och det var fint, men inte så långt. Dålig ekonomi spelar in. Det mest gripande ekipaget speglade flyktingar I en båt över havet. Då vill man gråta! ...och himlen öppnade sig också. Ett flera timmar långt skyfall har dränkt gatorna I Koroni. Men oj vad folk som trängts på alla serveringar! Vi träffade Anneli och make Reijho ( ursäkta om stavning blev fel) och har pratat Grekland I flera timmar.. Tack snälla ni för trevligt prat och gott vin! Det är SÅ underbart att möta människor som förverkligar sina drömmar!!! Även Merete I Nafplio tilllhör dem. Lite avis blir jag. I morgon blir det biltur I byarna runtom här...vädret ska bli fortsatt ostadigt...och inte gör det oss ett smack! Vi har det gudagott! (...tyvärr blir alla isolerade I stora...kan inte hjälpa det) Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Kul att du skriver så flitigt, Lisa. Så roligt att få följa med på er resa.
Jag tycker verkligen att Claes är modig som beger sig ut i trafiken från flygplatsen och ut ur Aten, men det är fint att ni har bil på den här resan. Nästa resa för dig blir ju annorlunda, ensamresa och buss. Fint det också. Marianne - som laddar för min ensamresa, 20 timmar i luften + 3 timmar till flygbyte (Brisbane är målet) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Tack! Ja, det är varmt och fuktigt denna veckan, men det går mot "höst" (Skandinavisk högsommar) så jag satsar på lagom framöver.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har inte hunnit läsa allt, Lissi. Men tack för dina rapporter!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läser också och drömmer om Grekland - mitt i en stressig jobbperiod!
Tack för rapporter! Bea |
|
||||
|
||||
![]()
Stort TACK från mig också
![]() Och nu ser jag ju bilderna på fb ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Efter ytterligare en dag med fantastiska upplevelser både synmässigt med underbara vyer och personliga möten så säger jag bara ÅK HIT!!!! Peloponnesos är SÅ vackert..Lissiväder eller inte nu I mars, vackrare finns inte. Jag är så lycklig att ha en vecka kvar och att få återkomma 2 veckor I maj...
Lissi |
![]() |
|
|