Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-04, 10:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Jag börjar faktiskt på allvar tro att det finns något som är Lissiväder. Lantbrukare som behöver regn världen över skulle kunna hyra dig vid behov.

Så himla snällt av Kari och Arne att hämta dig när bussen inte gick.

Stellas kakor, de är ett kapitel för sig. Jag gick absolut upp när jag bodde där.

Hoppas att du får bättre väder i morn.
Ja, "Lissivær" virker å være noe som ER...
Hele April var jo, såvidt jeg vet, veldig fin...

Selvsagt ønsker vi stabilt tørt vær, helst sol igjen for egen del og!
- men vi hadde jo sol og fint vær første uken, så n å ønsker vi det fine været tilbake mer for Lissi, enn for oss selv! - og det kommer
- men først fra fredag tror jeg...
MANI er nok det vakreste jeg vet i Hellas, men det tar seg jo aller best ut i klart og fint vær

Vi hadde det så trivelig sammen med Lissi
Det var vårt tredje møte i Hellas, har også møttes 2005/6 Nyttår i Athen, 2010 på Tinos

Det var en glede å kunne hente Lissi i Kalamata, syntes hun hadde hatt nok trøbbel og ekstra utgifter..., dessuten gjorde vi det i egen interesse og!
Vi hadde booket en ekstra dag hos Stella kun for å møte Lissi!

Og, Stella og maten er et kapittel for seg,.. vi følger en " diett" hjemme, dvs spiser alltid godt, men unngår diverse, sukker bl a.... Siden vi ikke er allerigske for noe, gjorde vi det eneste "rette" og " kapitulerte"
- så gjett on vi har hatt det bra

Snart er det din tur, Janne ( h å p e r jeg)
Familien GLEDER SEG veldig til dere kommer
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 11:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Sitter nu på mysigt cafe med regnet smattrande på taket I pergolan. En kall Mythos efter ca 2 tim långsam vandring I ömsom regn , ömsom lite sol... Jag tänkte I morse efter min youghurtfrukost med honung ( och stor Dakos från Stella och kokt ägg också från henne. 6 färska ägg och Dakos stod på balkongräcket...) att vädret går ju inte att påverka så nu får jag gå ut ändå.
I går när jag kom hem från lunchen stod en stor skål på köksbänken med inälvssoppa, som hör påsken till. En jättebit bröd till det. Lite svårt blir det när jag varken äter bröd om jag kan undvika, eller kött, så soppan KUNDE jag bara inte äta.
Nåväl jag gillar familjens vänlighet och reser man själv är det trevligt att någon pratar och hälsar..lite grekiska tränar jag med dem också.

När jag efter frukost inomhus pga blåst och helmulet, förstod av väderprognosen att bättre väder inte kommer förrän tidigast fredag, så bestämde jag mig för att ta regnjacka på och dra iväg på vandring för att använda min nyköpta vandringskarta. Solglasögon o solskärm packades också ner I ryggan , optimist som man är. Jag bestämde mig för att gå fina vandringsleden som börjar efter vägen lite ovanför Stellas. Den går mot Petrovouni. Jag hann precis starta så kom regnet men jag fortsatte och det var gudomligt vackert. Vilken fin välskyltad led på stensatt väg. Högre upp kom faktiskt solen och jag vandrade först upp till där vägen delar sig och tog den kortare ner I dalen och upp igen på nästa bergskam till Agia Sofia och där var så fint. Flera trevliga vandrare mötte jag , engelsmän och norrmän som varit här 14-20 år I april och maj och ALDRIG har de haft så kallt, mulet och regnigt. De hade bara sollinnen och shorts med sig....Väl tillbaks till Kardamyli Old Tower kom regnet och så har det fortsatt. Det blir det nog resten av dagen....Jag är glad at jag gav mig av på vandringen I alla fall.... Här är kl 12.30 och jag lockas inte av att sitta på rummet resten av dan så jag stannar här på cafeet ett tag....bra Wifi gör att jag kan kolla post o läsa tidning...
Hemma är visst sommar dena vecka...Njut!!
Kari och Arne jag kollar ert väder över på andra sidan viken och det ser ljusare ut hos er.
Den trevlige taxikillen jag åkte med sa att efter vägtunneln vid Tripoli är vädret alltid sämre och det stämde ju! Taygetos är en väderdelare....och Peloponnesos kommer jag inte att åka till på länge nu. Ska satsa på Kreta/Rhodos...och Tinos på sensommaren. .......nä jag skojar bara!!!!!

Lissi- som njuter trots allt. Yiannis Parios I högtalarna!!
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 13:14
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Når det gjelder været: det regner mer og er kaldere på vestsiden enn østsiden av Peloponnes både vår og høst, det er et faktum. En gammel Nafplio-kar fortalte at styggværet ofte kommer fra vest, men at skyene pleier å regne seg tomme over Arkadia-fjellene. Om akkurat det er årsaken vet ikke jeg...
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 13:30

Då blir det Nafplion I fortsättningen och där finns ju
allt. Vackra hus, stränder god mat
Nu har Stella kommit med pasta och broccolisås, men först en promenad till så jag förtjänar maten. Tror det kan kallas All inclusive detta!

...och det regnar fortsatt..men jag drar ut igen!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 14:37
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Det låter underbart trots regnet, njut vidare!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 16:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

...och det regnar fortsatt..men jag drar ut igen!
Lissi
Lissi, kanske är det bara så att du är regnets gudinna? Men, skämt åsido, du reser ju ofta när vädret kan vara lite ostadigt och vet hur det kan vara. Njut ändå, det kan du!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 17:09

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Lissi, kanske är det bara så att du är regnets gudinna? Men, skämt åsido, du reser ju ofta när vädret kan vara lite ostadigt och vet hur det kan vara. Njut ändå, det kan du!

/ Anne
Anne, jag började gå de ca 7 kilometrarna till Stoupa I lätt duggregn och hade en härlig promenad....men bara på ett par sekunder så öppnade sig himlen och det var som om regnguden stått med 100-litersfat med vatten och bara hävt ner över mig! Jisses så blöt! Men då stannar en bil med 2 greker som erbjöd lift till Stoupa..( ingen åt andra hållet tillbaks fanns) Jag tackade och blev avsläppt vid infarten. Innan jag kom någonstans att fråga väg till buss eller taxi var jag helt dyngblöt! Jag gick in på ett hotell och receptionisten sprang och hämtade handdukar och torkade av mina byxor och regnjacka så gott det gick och hon bara skrattade, precis som jag! Så sa hon att det bästa var att ta buss tillbaks där jag kunde stå för en taxi vill inte ta så blöta människor. 20 min senare stod jag på bussen tillbaks....och väl hemma kom solen så jag har ätit min första måltid ute på balkongen... Stella gav mig en kastruull med pasta och broccolisås tidigare Det är ca 17 grader...och nu kommer molnen igen.
På lördag kommer bättre väder och på söndag morgon åker jag mot Loutraki....kan man kanske hoppas på en solig dag eller 2 så man kan få bada??...kanske använda sollinne? Men oavsett årstid åker jag aldrig mer utan regnbyxorna!

Lissi- som undrar om jag och maken får sol första veckan I juni på Kreta?
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 18:27
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Vilken otur du har med vädret Lissi. Jag trodde nog att du skulle få sol nu, i maj.
Det är ju en sak att åka på vintern eller tidig vår och räkna med regn. En annan att få regn även på försommaren. Nåväl, vi hoppas på bättre väder imorgon, trots väderleksprognosen. Man vet aldrig, det kan ju skifta snabbt vid kusten. I annat fall har du ju många dagar kvar av semestern så utan sol lär du ju inte bli hela tiden.
Svara med citat
Gammal 2016-05-04, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det var en glede å kunne hente Lissi i Kalamata, syntes hun hadde hatt nok trøbbel og ekstra utgifter..., dessuten gjorde vi det i egen interesse og! Vi hadde booket en ekstra dag hos Stella kun for å møte Lissi!
Det är så snällt av er!

Citat:
Snart er det din tur, Janne ( h å p e r jeg). Familien GLEDER SEG veldig til dere kommer
Vi ser också fram emot det, väldigt mycket! Men vi vet fortfarande inte om vi kan åka. Den närmaste tiden får avgöra.

Citat:
Lissi- som njuter trots allt. Yiannis Parios I högtalarna!!
Härligt att du trots allt ser det från den ljusa sidan.

Citat:
Så sa hon att det bästa var att ta buss tillbaks där jag kunde stå för en taxi vill inte ta så blöta människor. 20 min senare stod jag på bussen tillbaks....och väl hemma kom solen så jag har ätit min första måltid ute på balkongen... Stella gav mig en kastruull med pasta och broccolisås tidigare Det är ca 17 grader...och nu kommer molnen igen.
Det är helt otroligt att det kan regna så mycket där du är! Hoppas verkligen att du i alla fall får några dagar då det inte regnar, helst sol förstås, men bara det inte regnar. Tur att du bor där du bor.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:32.