![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Nej, för stunden har vi fått alla svar vi behöver.
TACK SKA DU HA, mycket värdefullt med denna information !! Vår angelägenhetsgrad är att det finns MASSOR av upplevelser, stora som små om man tar sig bort från varje huvudort en specifik ö har. Då 2000 när vi var på Naxos så gjorde vi en rundtur men den minns vi knappt någonting av alls. Själva stan har givetvis massor man kan ta del av förutom de mest centrala kvarteren. För oss blir det en blandning av stan men en stor portion landsbygd, nu med 1,5 decennium av generell erfarenhet av Greklandsresor i bagaget. TACK som sagt, RobEri !! (kan inte lägga in smileys) /Hasse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Personligen är jag galen i Naxos. Jag avslutar alltid min båtluff på Naxos, även om det skulle bara bli 2 dagar. Men i början av juni var jag på Naxos en hel vecka efter besök på Astypalea. Och jag gjorde turerna av precis samma anledning som du nämnde: man hade ju glömt nästan allt av det man sett under rundturerna 20 år innan. Och det var märkligt att upptäcka att man kände igen ganska mycket, så det blev en hel del jaha-upplevelser! T. ex. det där gigantiska trädet mitt i Filoti. Hade glömt det helt, men där finns det kvar! Det är kvar! Ännu större än för 20 år sedan, så stor att trädkronan börjar närmar sig Naxos City och kommer att hindra färjorna lägga till vid hamnen... ![]() OBS: peka på smiles och dra det till texten du skriver och släpp där du vill. Njut av din resa. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du skulle kunna nämna något om vad du tycker om hur Naxos-befolkningen är, nu när jag sagt att frågorna tog slut. Nu blir väl en beskrivning av en viss ö:s människor mycket subjektiv beroende på vem man frågar men du tycks ha "en del" erfarenhet av Naxos. Jämför gärna med andra öar, kanske har vi någonting gemensamt där?
Våra färska intryck av två Syros-resor 2014 och 2015 behöver en kontrast och ett uppehåll innan vi återkommer till Syros 2016 (hoppas vi). Syros är i jämförelse väldigt platt jämfört med Naxos, samt MYCKET mindre till ytan så Naxos är i många fall, gigantiskt i jämförelse med Syros. Vi får väl se om vi själva märker något markant i hur människorna är, vi kommer att jämföra ALLT mellan de båda öarna, detta kommer vi inte att kunna undvika. Och frågan blir väl om vi kommer att märka något alls, inget vi kommer att tycka blir så viktigt, kanske? Och att ha varit på Naxos 2000 och tro att vi minns något av människorna är inget vi tänker försöka oss på. Det var vår 2:a Greklandsresa, denna blir nummer 19. Något som i alla fall är säkert är att Naxos antagligen är betydligt mer kommersiellt än Syros, av ett antal anledningar. Storleken som sagt, är ju någonting som ger Naxos en känsla av mångfald, i jämförelse. Vi kommer att ta dagen som den kommer. ![]() /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag glömde en sak angående de två turerna på Naxos: på busskontoret där man köper bussbiljetter för lokalbussar samt för de två turerna finns en utmärkt broschyr i färg, 6 sidor, som beskriver (noggrant!) båda turerna och inne i broschyren finns en karta över Naxos som visar hur turerna går, en tur tecknas på kartan med streckad grön linje och den andra turen med streckad blå linje. ![]() |
![]() |
|
|