![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ytterligare en dag I paradiset och idag nästan vindstilla igen efter gårdagens blåst. Blå himmel var det också, så jag bestämde mig för en vandring som jag gjort förut, både med Claes på sommaren och ensam på våren då det var grönt och frodigt! Jag packade ned vatten och badkläder I ryggan. Mat eller fika räknade jag med att hitta på vägen. Målet var att gå längs havet till Ag. Sostis och sen vidare till Laoti och sen till Porto där jag räknade med både långbad och mat...jag menar där finns både taverna och supermarket....( trodde jag)
Det var fin väg till Ag Sostis och nära havet går man nästan hela vägen..men kargt är det nu efter en torr sommar och stranden var fin när jag kom fram. Nästan öde och kav lugnt....men det var för tidigt för stopp tyckte jag. Jag gick vidare till Laoti, men där var helt öde och ingen strandservering I sikte....så jag fortsatte efter stranden till Porto...Där var en servering,med skylt om både kaffe och mat... men det gick inte att få kontakt med en levande själ som kunde serva..de höll på att stänga ner... Stranden var den tråkigaste av alla tre så jag avstod bad och tänkte att jag travar väl hem igen då till Ag.Fokas med mina badkläder... ![]() Sagt och gjort...har jag travat 7 km så kan jag gå lika många hem...fast efter landsvägen då. Kanske fanns en taverna öppen? Så icke, men en iskaffe på burk hittade jag I en liten, nästan tömd minimarket. Stängning även där.. Efter dryga 12 km sammanlagt kom jag åter till Ag Fokas där en greksallad och kvarts krus vitt serverades alldeles vid vattenbrynet I skugga under parassoll! Smakade gott!!! Hungern är bästa kryddan!! Så stannade jag flera timmar och njöt och badade. Resten av eftermiddagen och förkvällen har ägnats åt dels vila, dels promenad I byn för att se solen gå ner. Kl 22 efter att sista båten anlänt och gått vidare ska jag bjuda Nikoleta på ouzo med pikilia i trädgården. Trevligt! Även denna kväll kommer att bli sen , ljummen och med stjärnhimmel och spelande cikador. Vem vill sova då??? Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Nä Lissi, vem behöver klocka när man är i paradiset,
utan några måsten!? Siesta när man vill, äta, vandra, bada, umgås...bara följa sin egen känselklocka ![]() Jag är så impad av er ensamresande qvinnor på forumet! Följer med stort intresse ![]() Känner för att ta tjänstledigt och bara ååååka! Finns det nåt vaccin mot det här..haha! Ha en fortsatt trevlig kväll med ouzo och stjärnklar himmel. Här hemma blir det ishockey, popcorn och ett glas rött. Jönköping 8 grader kl.20.30 /Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kajja!
Kalmar FF vann med 3-0 över Falkenberg, berättade maken som avstår Grekland så länge allsvenskan pågår. Man har ju olika livsvsval om man säger så! ![]() Ensamresor är härliga. Man reser ensam men är aldrig ensam. Jag har just kommit upp från trädgården där Nikoleta, jag och 2 andra supertrevliga svenskar druckit ouzo och ätit pikilia och pratat Grekland. De är också bekanta med Kalimera och forumet och Forum Kalimera på FB. Så himla lätt det är att få kontakt med greklandsälskare! Härligt att prata resor. Dessa två hade träffat Janne och Camilla på Amorgos på Elenis en gång I tiden... Det var också trevligt att få bjuda Nikoleta på lite mat och dryck! Det är en magiskt fin kväll här och trots att det mörknade över Syros och det hördes åskknallar så var himlen här blå. Nu är det midnatt och jag borde sova.... Kalinichta! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag överlåter hockeyn till maken💕 ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att du tycks ha det så skönt Lissi. Och att vi får njuta med på din resa både här och på Fb. Just nu har vi ju fått så många fina rapporter och bilder av flera kalimeror både här och på Fbforumet så man får ju hoppa fram och tillbaka mellan dessa två hela tiden.
![]() Fortsätt med njutandet! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ytterligare en magisk dag! Hotande moln skapade ett magiskt ljus över havet och jag strosade länge runt I Tinos gränder efter frukost. Här byggs nytt och renoveras och hus förfaller....
Det blev många foton. Så blev det en frappé på mysiga Kyriakatikos...Ett trevligt samtal med en grekiska och en amerikanska blev det också. En stund satt jag sedan I trädgården och funderade på om lunch skulle ätas ute eller hemma...Ni som känner mig förstår ju att det blev ute! ![]() Så blev det siesta på rummet och tänk, jag somnade! Det händer ju aldrig! Jag har ikväll satt mig med en liten ouzo på balkongen och först fick jag ta kofta på I vinden, men den har åkt av igen! I morgon ringer klockan 5.45. Buss avgår 6.30 och jag ska vandra mellan 4 byar....spännande. Det ska bli bra vandringsväder, dryga 20 grader på förmiddagen. Nu ska jag straxt ned med Nikoleta I byn för kvällskaffe. Ledig kväll för henne pga båtstrejk... Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Lisa!
Din tillvaro på härliga Tinos låter ju helt fantastisk. Återkallar här hemma minnena från juni och Nikoletas ljuvliga trädgård. Så gudomligt avkopplande att sitta där en tidig morgon med nybryggt kaffe och en god bok. Hoppas du får fortsatt härliga dagar. Hälsa så gott! /Carl |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tidig lördagsmorgon.Jag trodde jag skulle sova länge idag efter en lång innehållsrik dag igår, men jag vaknar lika pigg som vanligt vid halvsjutiden. Det ser ut att bli en lika fin dag som igår.
Igår tog jag bussen redan halv sju på morgonen. Målet var byn Steni som ligger en bit från Exombourgo. Där vandrade jag runt I den tidiga morgonen I de fina gränderna och under de fina gamla stenvalven. Tyst och stilla och de jag mötte hälsade vänligt.Inget morgonkaffegick att få då allt var stängt så tidigt. Så fortsatte jag till grannbyn Myrsini och den är lika fin. Där finns vid torget en liten lekplats uppkallad efter Melina Mercouri. Man måste fått pengar till den under hennes tid som kulturminister för annars förstår jag inte kopplingen. Lekplatsen såg förfallen ut nu. Det bor nog inte så många barn I byn.Utanför byn hälsade jag på en gullig äldre man med en så fin hund som jag hälsade på. Mannen undrade vart jag skulle och jag kunde berätta att jag skullle till fots till Falatados.Det ÄR kul att kunna lite grekiska. Jag frågade vad den söta hunden hette och hon hette Irma! Efter Myrsini gick jag efter visst letande efter åsnestigen till Falatados. Skylten som visade vägen stod nämligen helt på andra sidan byn I vanlig ordning. F ö växer dessa gamla stigar mer och mer igen och skyltning är väldigt dålig. Halvvägs på en stenmur med varm sol I ryggen satt jag och åt min medhavda frukost vid 8- tiden. Korta avstånd är det ju mellan byarna. I Falatados gick jag länge och strosade, det är en av mina favoritbyar. En så gullig dam med kasse I ena handen och käpp I andra hälsade och frågade vad jag gjorde I byn och om jag letade efter någon. Så mycket förstår jag och kan artigt svara. Det är så trevligt när byborna visar intresse och hjälpsamhet. Nu var jag efter strosande även I dessa gränder hungrig, men samma här inget öppet den tiden. Bara vid tavernan vid stora infarten till byn såg jag någon inomhus och frågade om kaffe gick att få. Jodå, en stor mugg bryggkaffe kom och en mjuk kaka och en liten flaska vatten. Det smakade gott! Klockan var ju bara lite efter 9 och när jag skulle gå undrade ägaren om jag skulle till Chora o ville ha skjuts.han skulle köra om en stund. Han trodde mig knappt när jag sa att jag ville gå! 12 km på landsväg ca från Falatados. ![]() En liten bit bort utanför nästa by, Mesi, möttes damen och jag igen och vi stannade och jag beträttade att jag var på väg till fots ( me ta podia) till Chora och då sa hon att jag skulle gå med henne hem och få lite kaffe innan. Så gulligt! Men jag hade ju fått kaffe nyss och ville inte vända om..men det ångrar jag nästan för filotimo ska man aldrig avvisa. Jag fick ta ett foto och hon tyckte bilden på henne blev fin. En härlig promenad fick jag ned på verklig serpentinväg, den jag åkt så många gånger. En annan upplevelse nu att gå med alla ljud som hörs från olika djur, den fantastiska utsikten över den terasserade ön och byar utspridda som pärlor runtom. Så Chora längst ner. Det tog väl halvannann timme att gå ner och flera bilförare erbjöd lift. T o m en scooterförade stannade. Kändes nästan kymigt att avböja och han var inom parantes väldigt snygg dessutom ![]() Hemma igen I byn var jag sugen på bad så jag packade om ryggan och gick till stranden. Där smakade lunch med kalamares ,sardiner, taramosalata och grönsaker gudomligt gott! Ett par tiimmars vila behövde benen. Dusch och vila på rummet var skönt efter stranden och senare så blev det trevligt prat I trädgården med de svenskar som bott en vecka och som åker hem till Skåne idag. Kvällen tillbringades först på La Strada med min väninna Birgitta och vi drog vidare in I gränderna för en god pita med dryck..sen anslöt Nikoleta för en pratstund på café. Jag somnade gott igår! Nu är det strålande sol ute och dags för frukost! Lissi Senast redigerad av Lissi den 2016-09-24 klockan 06:30. |
|
||||
|
||||
![]()
Såg bilderna på Fb och det såg ju så fint ut. Alldeles säkert är det bra att kunna grekiska så pass bra att man kan tala lite med folk. Det ger ju så mycket mer. Själv skulle jag stå och se dum ut,
![]() Ha en underbar dag igen! / Anne ![]() som har det lite regnigt |
|
|||
|
|||
![]()
Igår var jag lite stum I benen efter fredagens tur så det blev promenad I byn ock sen gick min vän Birgitta och jag upp till kyrkan. Massor av människor var där nu när båtarna gick igen och många kröp hela vägen upp. Det är konstigt att se! Denna gång såg jag ett par män också vilket jag aldrig gjort förr. Det är stor buissness och mycket pengar att tjäna för alla som säljer knäskydd, ljus av alla de sorter, , ikoner, oljor, rökelse och allt som " behövs" för att besöket ska bli så givande som möjligt.
Men det är en vacker kyrka! Som vanligt tände jag vaxljus för de som inte finns längre av mina nära. Efter kyrkobesöket blev det en glass på Dodoni och sen visade jag Birgitta några favoritgränder uppe I byn. När magen kurrade blev det en god långlunch med tomatsallad, med oliver lök o kapris,grillat lamm med grönsaker potatis och mastelo till Birgitta. och jag tog imam..så god. Men en stor o öl, och en kvarts karaff vin till slutade notan på 25€ för oss båda. Aithrio levererar så gott och personalen är jättetrevlig! De verkar ha så trevligt sinsemellan också. Mycket skratt! Eftermiddagens senare del innebar siesta och på kvällen hade Birgitta och jag en trevlig kväll på min balkong med dryck och plocktallrik. Nikoleta anslöt senare. Nu är det kyligare kvällstid så en kofta fick tas på för första gången framåt 21-tiden. Nu är det söndag och kyrkklockorna har dånat länge...dags för balkongfrukost I det soliga vädret! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det förstår jag.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härlig läsning Lissi! Det är lätt att följa dig i tanken. Tack.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Hur mycket har du gått hittills?
|
|
|||
|
|||
![]()
Janne , nu har jag kollat statistiken dag för dag och rundat av neråt till jämna hundratals meter....9 dagar 18-26/9...som inte är riktigt slut än ger med dagens vandringar ( se dagsrapport nedan) ...11,4 mil. Men det är ju alla meter hela dagen hit och dit o fram o tillbaks till olika ställen. Man blir ju lite förvånad faktiskt! Man går mer än man tror...borde bli nåt varv runt Tinos
![]() Lissi- från underbar solnedgång I Panormos. |
|
|||
|
|||
![]()
Måndag...dryga veckan redan gången. Tiden går fort när man har roligt.
Idag tog jag bussen kl 11 till Panormos. Letade upp en jättemysig studio, lite gammeldags och med så gulligt värdpar högt upp I Panormos, Maria rooms, med en balkong som påminner mycket om rum nr 8 hos Mike på Annas rooms Tilos. Så klart jag högg det. ![]() Efter installation och lite frukostinköp gick jag till Rocharistranden en bit bort med badkläder I ryggan, men det blåste så och stranden var helt tom och serveringen borta så jag gick hem igen. En god fikamed stor smörgås blev det vid hamnen istället. Så sporde jag 4 personer om en liten stig som finns till Pirgos från här så man slipper bilvägen. Alla sa att ingen fanns...så jag travade trista vägen jag nyss kom med buss, upp till Pirgos där jag strosade runt ett bra tag...En kypare, där jag beställt dryck på torget berättadt skrattande på min fråga att det visst finns en vacker väg och berättade hur jag skulle hitta den...lite knepigt och ingen skyltning från Pirgos. Men den gick jag hem och ska delvis gå samma en bit tillbaks I morgon då jag ska till Marlas med matsäck I ryggan. Får se om benen orkar till Mali och Koumelas, men annars BLIR det buss kl 6 nästa måndag från Chora direkt till Marlas för promenad till Mali och Koumelas o så buss tillbaks vid 15-tiden...för dit ska jag...Nu har solen gått ner och klockan är 19 här...inget folk ser jag på tavernorna där nere ( 108 trappsteg), så jag dröjer ett tag..,,annars blir det pikilia på fina balkongen... Livet känns väldigt gott!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Tror jag det! Kan inte låta bli att beundra dig, fantastiskt vad du vandrar.
![]() Ha en fin dag i morgon också! / Anne ![]() |
![]() |
|
|