![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Det är så roligt att följa er. Varje år likadant. Speciellt roligt är att läsa om er vintervistelse på Kreta. Eldandet i kaminerna, lugnet och regnet påminner så mycket om vårt liv i Portugal. Nu har vi minusgrader vissa nätter så vi har tom lite kallare än vad ni har. Fårskinnstofflor och ullplädar upptar stora delar av våra liv denna tid på året. Men så spricker det upp frampå dagen och det blir 16-18 grader och sol. Hönsen gonar sig i solen, vårbruket är igång, vinet skall klippas kommande vecka, apelsinerna är mogna och blir sötare för var dag. Mimosan liksom mandelträden är i stånd att blomma och mina pelargoner blommar för fullt ute. Tack för att ni delar med er. Då kan även jag som valde Portugal istället fortsätta att njuta något, om än i blygsam skala, av underbara Grekland Åse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Notos biluthyrare har säkert en modern skrivare.
|
|
||||
|
||||
![]()
Där handlar vi alltid. Snabb leverans och bra priser!
|
|
||||
|
||||
![]()
Gott Nytt År till er båda!
Hoppas att ni får en fin dag och kväll, och att vädret bättra på sig! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tyckte mig se TVÅ flugor på flugfångaren i fönstret!? Vilket förbättring, hela 100 %
![]() //PA ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Söndag 1 Januari 2017. Haris,Paleochora.
Nu är det kallt i Paleochora. Klockan åtta visade utetermometern på svaga 6,9 grader. Dock inget regn eller blåst. Vi lät under natten vår lilla värmefläkt stå på med halvfart. Vi slapp nyårsaftonens smällande och raketavfyrningar eftersom Borgmästaren proklamerat totalförbud mot fyrverkerier inne i byn. De som ändock ville avfyra pyroteknik hänvisades ut till udden vid hamnen, där det icke kunde vålla harm för vare sig människor eller djur. Vi gick upp till W.E vid tiotiden att umgås med byborna och gästerna här på Hotellet. Det eldades för fullt i kaminen. Alla, såväl stamgästerna som vi hotellgäster hade att se till att det hela tiden fanns tillräckligt med vedträn i kaminen. Personalen såg emellertid till att spjäll och aska sköttes professionellt. Det holländska paret, med kvinnan i rullstol, satt ute att ta en förmiddagsfika. Mannen alltfort i shorts oaktat det vid tiotiden bara var elva grader varmt ute… Den mannen förefaller icke vara särdeles köldkänslig. Efter långsiesta gingo vi åter upp till W.E att spisa middag. Echaterina lämnade över vår nu torkade tvätt. Arne genast in i påsen att riva och slita för att få tag på de åtråvärda nytvättade näsdukarna. Vi hade inför kvällens middag förbeställt Sphagetti Bolognese med köttfärs. Måltiden smakade rent utmärkt med starkt kryddad köttfärs. Notan stannade på blygsamma elva Euro och vi erhöllo som final varsitt bjudglas Melloraki i varmt skick. Det satt fint i den kyliga aftonen. Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook. Vi notera nu att inalles fyra elaka flugor fastnat i vår flugfångare… Arne och Birgitta |
![]() |
|
|