![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Den ser ju så god ut!
![]() ![]() Jag äter också greksallad så gott som varje dag när jag är ute på öarna. Ibland tom 2 ggr per dag. ![]() Längtar till nästa år för då kanske det blir av att ö-luffa igen. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi brukar bestämma oss för att äta grekisk sallad till lunch varje dag men när vi sitter där med menyn så har vi glömt allt sunt leverne och bara vräker i oss grekiska godsaker.
Det går inte att låta bli!!! Hemma däremot gör jag ofta grekisk sallad med kryddblandning inköpt på någon resa. / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är en ganska militant köttätare, men när jag är i Grekland kan jag frossa i vegetariska rätter och då framförallt greksallad. Ingredienserna och grönsakerna är ju så fräscha! Hemma gör vi sällan greksallad, då man oftast bara hittar smaklösa tomater och skarp lök.
![]() Igår fick jag förresten en våldsam grekmatsabstinens, så jag knatade bort till Alexandras grekkök i saluhallen på lunchen. Det var underbart gott! ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Kapris är aldrig nått vi fått i våra sallader, En gång fick vi kaprisblad vilket var riktigt gott!
Kanske bli 3-4 sallader varje resa. Här hemma äter vi nog en grekisk sallad var eller varannan vecka. Har en affär 3mil bort som heter Matvärlden som har riktigt bra fetaoster! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Kött har vi ganska sällan ätit när vi varit i Grekland. Har för det mesta tyckt att det varit torrt och tråkigt. Särskilt Souvlaki och Mix Grill och liknande. Men man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
När vi för några år sedan var på Skopelos så åt vi Kleftiko och tyckte det var väldigt gott. Men den riktiga raketen upp i favoritlistan blev Stifado som vi åt på Taverna Klimataria i Skopelos Stad. Himmelskt gott som påminde lite om kalops, men här i ett enda stort stycke som smakade lite kanel och var otroligt mört. Gissa om det blev repris. ![]() Kanske har du någon fin Stifado-bild, Janne? Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Kapris är ett måste hemma hos oss. Används flitigt.
Men, inlagda kaprisblad!!!!! Vi fick det första gången hemma hos Janne och Camilla på söder. Jag minns att ni hade en vegetarisk period då. Vi blev frälsta i bladen och året efter hittade vi det i en affär i Ermapouli och köpte ett par burkar. Dagen efter hade affärsinnehavaren plockat fram många burkar i skyltfönstret,,,,, Så numera har vi även kaprisblad i kylen här hemma. Kanske blir det ytterligare en burk när vi kommer till Syros på söndag. Birgitta. |
![]() |
|
|