![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, hva er det vi får når vi bestiller mat i Hellas? Veldig forskjellig, syns jeg. Selv om det heter stifado, moussaka eller kleftiko.
På Thassos i år fikk vi stifadoen på en tallerken med potatoes in the oven. Til moussakaen var det kålsalat og chips. Kleftiko er vel det jeg har sett mest av variasjoner på. Det kan være himmelsk godt, men det kan også være seigt og trist. Den beste kleftikoen jeg har fått, fikk jeg faktisk på en restaurant nær Sunwing Ayia Napa på Kypros som jeg har glemt navnet på. Jeg bestiller ofte grillet kalamari. Har fått mye forskjellig ved siden av. Sist var det faktisk salat og litt chips og hvitløkssaus! Men også favabønner og chips. Favabønner var faktisk godt. Når det gjelder Pythagorion så har vi ikke vært der nå siden 2011. Da var vi hos Lakis somligger på toppen av alle trappetrinnene. Han hadde meget god kalamares, og jeg hørte andre skryte av lammekotelettene hans. Vet jo ikke om han holder på fremdeles - han må være 64 år nå. Oa han sa: Dere vet ikke hva dere spiser på restaurangene nede i havna, og vær glade for det! Må ta en tur til Samos snart, kjenner jeg. Vennlig hilsen Pelagia |
|
|