![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag noterade härförliden via ”Athens News” nätupplaga, att det Grekiska Parlamentet i mitten av Mars 06 antagit EU-s rekommendation om rökförbud i offentliga lokaler. (Folkhälsodirektoratet) Må så vara. Vårt Svenska rökförbud har nu varit i kraft sedan sommaren 2005, och det kunna jag trots varande inbiten piprökare till fullo acceptera.
Nu gå emellertid det Grekiska Parlamentet längre och vidare när man via lagstiftningen icke bara förbjuder rökning i Tavernorna. Därtill gäller förbudet även Tavernornas uteserveringar!! Detta är enligt mitt förmenande att gå för långt. Nog kunde man liksom i Sverige tillåta rökning på uteserveringarna. Men, icke!!! Enligt artikeln i Athens News föregicks beslutet av landsomfattande protester, detta dock utan resultat. Beslutet träder i kraft från och med den 1 Juli 2006 och är därtill förenat med straffsanktion på 50€ vid överträdelse!!! Detta är väl ändå att gå till överdrift…. Arne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Äntligen skulle jag vilja säga! Det var ta mig tusan på tiden! (Så länge de inte inför Amstelförbud är jag lugn.) Jag har hört rykten en längre tid, men jag trodde aldrig att Grekland skulle införa rökförbud. Och inte vilket rökförbud som helst, man får inte ens röka på uteserveringarna! Tack till den person som kom på denna underbara idé! Du är en staty värd.
![]() Och tack Arne för underbara nyheter! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Themis rökförbuds-fantast ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Läste om detta i Ekathimerenis Engelska nätupplaga för ett tag sedan. Och även om jag själv är inbiten rökare så tycker jag att det är rätt. Andra ska inte behöva drabbas av mina olater. Fast jag tycker att 8 meter från uteserveringen är lite väl mycket. Det hade väl räckt med 3 - 4 meter?
Jag läste även i Sydsvenskan för några dagar sedan att Danmark ska införa ungefär samma regler nu i sommar. Så det är nog inte helt fel med att EU sätter upp vissa regler för rökning osv... Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Zanét Vad jag däremot inte kan förstå är att man inte hör något om att sitta på en taverna med tät trafik och bensinångor precis utanför. Förklara det för mig ni som kan.
//Zanét ![]() Lugn Zanét det kommer att hända saker även där. Tidgare försökte Atens styrande med olika metoder att begränsa bilåkandet så att folk bara fick ta bilen varannan dag från vissa stadsdelar eller om det var med vissa nummerplåtar men nu diskuteras biltullar likanande de som införts i Stockholm och London. Ska även gälla Thessaloniki och på sikt även andra större städer. Bilåkandet lommer att bli så dyrt att många kommer att tvingas ta cykeln till jobbet så då får vi hoppas det blir lag på cykelhjälm. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Låter mer som en skrivbordsprodukt än ett realistiskt alternativ. Jag är självklartr FÖR ett rökförbud, men jag har svårt att se att det skulle funka. En stillsam grekisk pytteö med rökande backgammongubbar. Jag tror inte att de bryr sig, eller vad säger ni.
Redan idag finns det en lag på att varje restaurang i Grekland ska ha en rökfri avdelning. Är det någon som har hittat någon så säg till. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
...vänta... det är första april idag... Skojar du med oss, Arne?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Varför inte lägga av med sådana dumheter som att röka?? Lätt som en plätt sitter i hjärnan.... !Ingela som la av för 16 år sedan, och rökte i snítt 20 om dan..." |
|
||||
|
||||
![]()
Bra försök Arme
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Må si det er en del lettlurte kalimister her...
![]() ![]() ![]() Flere enn jeg trodde. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu skrev ju Arne det
Igår, 23:49 då var det fortfarande 31 mars.......... Isåfall vem lurar vem?? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hoppas verkligen det inte är ett 1 aprilskämt, en dag för tidigt
hoppas det blir rökfritt........... |
|
||||
|
||||
![]()
Det blir fanatisk å nekte folk å røyke ute. Opplever særlig sånn fanatisk røykemotstand av folk som er tidligere røykere. De er ofte de verste. Jeg for min del håper det blir totalforbud mot en del parfymer, jeg blir faktisk veldig uvel av å sitte i nærheten av folk som har dynget seg ned i parfyme. Jeg blir mye dårligere av det enn om folk sitter ute og røyker.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är själv rökare och har inga problem här i Sverige, men i Grekland näää. APRIL, APRIL.
|
![]() |
|
|