![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() Vadå ??? Satt och skrev svar nyss och i hastigheten sätter jag fingrarna fel och kommer åt kortkommandot som raderar all text jag så nogsamt formulerat !! ![]() Nåväl, jag tillhör en av författarna till en av reseberättelserna från det berömda Karpathos-året 2004. Det hör till saken att vi inte hade Karpathos som plan för det året, ett inställt flyg (en hel sommars avgångar faktiskt) gjorde att vi var tvungna att välja helt om hos arrangören (som jag skällde ut) och då blev det således Karpathos. För oss blev hur som helst utgången den att vi också föll för K och det var inte svårt. Både SVT´s och TV4´s inslag om K bidrog nog mycket till att många fick upp ögonen för denna vackra ö. Vi klev in i en mättad vardag, en vacker stad med en alldeles normal företagsamhet, inget krims-krams till inställsamhet utan bara "välkomna till vår ö, här bor vi och vi jobbar, äter och sover här". Till mångas förtret har jag glömt namnen på byarna vi besökte, alltså de som inte heter Olympos. De besök vi gjorde, det vi ville uppleva var likaså små vardagsupplevelser som var mycket trevliga. Det finns så otroligt många sätt hur man vill ha sin semester, den korta tid på året man vill få ut så mycket som möjligt av samlade finanser, semesterdagar, planer, nyfikenhet osv. Karpathos gav oss väldigt mycket, svårt att beskriva på ett litet utrymme så här med lite text. Jag kan inte säga: "åk dit, ni kommer att bli lika nöjda som vi". Men som många andra sagt så var maten speciell, mycket vällagad fast vi i och för sig aldrig varit missnöjda någonstans på andra öar och på lite fastland. Det handlar så mycket om nyanser men även om stämningar, möten med andra, platser osv. osv. Mat är definitvt inte bara smak, doft, färg, kombination utan en helhet, man glömmer ofta sådant. Jag får inte glömma bort Karpathos-människorna som vi mötte och minns. Inte så att det var så många men de vi minns stämde så väl på beskrivningen "tillmötesgående, vänliga och glada". Det fanns något hos dem som stämde väl in på hela öns känsla och då ska jag nog inte lyfta fram någon särskild framför någon annan. Fast visst finns det andra här i forumet som ler, nickar igenkännande och kommer att skriva en rad om dem, eller hur ?? ![]() ![]() En annan mycket viktig aspekt är att Karpathos är kollossalt vackert. Jag har nog aldrig liknat en fågelholk så mycket som då vi på förmiddagen flög in över öns västra sida i klart väder, korsade den vid södra änden och svängde in skarpt för landning. Alltså, den bergskedjan man ser ovanifrån, omgivningarna man för en kort stund kan se från fönsterplatsen i planet är så "breathtaking" så att säga, visserligen i ett rus av att komma fram, sätta fötterna på marken, börja uppleva !! Och lika vackert är det även på marken, inte bara bergskedjan som majestätiskt och så omedelbart går där i nord-sydlig riktning. Det finns liksom lika mycket vardag i allt på Karpathos, inte bara inne i Pigadia som vi tillbringade mycken tid i. Så frågar vi oss förstås frågan - återvänder vi ? Det har många andra gjort och varför skulle inte vi också göra det ? Nja, vi är inga återvändare, vi har andra planer och vart en resa går ett annat år är inget vi vet förrän spontaniteten i planeringen slår till när vi själva minst anar det. Men.....Karpathos ligger naturligtvis högt på listan om vi skulle börja med en återvändar-trend. Där finns dock tankar om säkert......4-5 andra öar så hur vi gör den dagen det vet vi inget. Att det finns ett faktum att vi inte är några badankor, det hör knappast hit för vi hade nog ändå inte puffat fram kvaliteten och tillgängligheten till stränderna ändå. Det får andra göra, vi har annat som känns viktigare men visst är svalkan viktig även om det de 2 veckor vi var där, var hiskeligt hett vissa stunder i slutet av juli. Vi kunde tyvärr inte välja andra veckor. Karpathos kommer nog knappast att ändras utan bara leva på som ingenting har hänt i många år framöver. Som slutkläm kommer nog inte inslagen av "amerikaniseringen" heller att ändras. Historiken i Karpathernas utvandring till USA, hemvändandet, den ekonomiska betydelsen i detta är något som kommer att följa ön i evighet och prägla lite av dess stämpel. Kan inte påstå att det var något negativt i det, välmåendet av denna art är i mitt tycke enbart positiv eftersom den ekonomiska utvecklingen i så fall kommer av att återvändandet från USA tillfaller hemorten, ursprunget och inget annat. Vet inte......är det mätbart ? Finns det statistik ? Något som Karpathos inte har så är det partystämpel ! Här finns inget Kos, Ios eller dylikt ! Barer, discon, ja det finns men på andra villkor. Jag bör bli bättre kompis med tangentbordet............ Hasse ![]() |
|
|