Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-11, 11:59
stenake stenake är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vackraste byarna

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Till Ink:

Visst är gränderna i Pyrgos fina, men jag tycker att de bästa byarna är först Kardiani, och sedan Ktikados. Bägge ligger "klistrade" på bergssidan med fantastisk utsikt.
Peter - typisk torgsittare...
Pyrgos gjorde inget större intryck på mig, men Kardiani medhålles vara en liten pärla. Vackra byar i övrigt som jag så här omedelbums kan plocka fram ur minnet utöver redan nämnda i andra svar är t.ex. Assos på Kefalonia och Aphirantos på Naxos. Kanske inte vackrast men dock charmigast tycker jag är Mesta på Chios.
Sten-Åke
Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 16:16
Lenalus avatar
Lenalu Lenalu är inte uppkopplad

Hej Alla!
Chora på Ios är underbart vackert.

/ Lena som snart är där
Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 18:29
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

En av de vackraste byarna jag vet i Grekland är den lilla byn man passerar på vandringen mellan Tholaria och Langada på Amorgos. Den ligger "nedanför" till vänster om Langada om man står med ryggen mot havet så att säga. Jag tror att den heter Strombos men är inte riktigt säker. Byn består endast av några få vitkalkade hus samt en liten kyrka, fantastiskt vackra och välhållna (i alla fall var det så när vi passerade där sist sommaren 2004). Ingen väg finns, endast vandringsstigen som går förbi. När man sedan går mot Langada och vänder sig om har man en otrolig vy över hela den lilla byn och dess omgivningar.

Sedan är Chora på Amorgos inte så dum heller, när man kommer dit på eftermiddagen och det är varmt, folktomt och (nästan) alldeles tyst. Då känns byn alldeles vidunderligt magisk...

Hm, tur att vi har planerat in Amorgos på årets båtluff.... Jag skulle behöva en gnutta av den där magin nu.

Celbe
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:31.