![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Dristar mig till en liten OT-sväng. Ursäkta Janne, men lite extra läsning kan vi väl kosta på oss i pandemitider.
Lyssnade för många år sedan på Ernst Hugo i en monolog i liten lokal med trägolv och ett 30-tal pinnstolar i Gamla Stan. Han berättade då bl a om följande händelse. "Far, som bodde i Ystad skulle fylla år. Jag hade mycket bry med vad jag skulle hitta på som present till honom. Eftersom jag är ganska intresserad av antikviteter så botaniserade jag lite i Gamla Stan. I en butik hittade jag ett antikt gammalt brännvinskrus i lera. Tänkte att det kommer gubben att uppskatta. Inte helt billigt, men det är han värd." "Jag köpte det fina brännvinskruset i lera och skickade ner till gubben i Ystad tillsammans med ett grattis. Hörde inte ett ljud ifrån honom på länge. Men så ...... efter några månader så kom det ett vykort. På det stod det "Tack för tomflaskan!"" Det var en bland många goa grejer från denne Gigant! Oj så många goda skratt han har gett mig! ![]() Masse |
|
|
||||
|
||||
|
Hemma läser jag alltid inbundna böcker, men på resorna har vi alltid med oss pocketböcker. Som tidigare skrivits här, man behöver inte vara rädd om boken på något sätt. Den är billig och framför allt så väger den ganska lite.
//Conny
|
|
|
|||
|
|||
|
Håller med många andra...Pocket på resan föredras, pga vikt och att man kan dra med den överallt. Bytes gärna ut i en bokhylla nånstans.
Hemma föredrar vi bibblans böcker. Eller kollegors böcker som vi lån-byter med. Lena
|
|
|
|||
|
|||
|
Säger som Alala, i Grekland har jag bara inte tid att läsa, finns ju så mycket annat! Annars är jag ett fan av inbundna böcker, de håller för att läsa om och om..... Pocket är bra men så finstilt
De första resorna för 30 år sedan hade jag med en bok men insåg snabbt att boken var bara "övervikt" eftersom den kom med hem oläst eller lämnades, fortfarande oläst, på hotellet, det var ju så mycket annat som skulle med hem. Har inte provat E-bok men, nej, tror inte det är något för mig. När jag läser "bygger" hjärnan en "film" inuti mitt huvud så att jag liksom ÄR i bokens historia, äsch, svårt att förklara ![]() Catlady, som hemma är en bokmal, ingen dag utan en stunds läsning...... Senast redigerad av Catlady den 2020-11-27 klockan 22:35. |
|
|
|||
|
|||
|
Ljudbok? Nej nej nej. Då blir man så väldigt beroende av att det är en uppläsare som funkar. Och det är det i princip aldrig för mig. Dock tycker jag oftast inte att det går för fort utan snarare tvärt om. Ibland går det så fort att jag blir anfådd av att lyssna på det.
Masse[/QUOTE] Jag håller med om att det har stor betydelse vem uppläsaren är, i bland blir man helt galen på dialekter, knepiga betoningar, ständiga stakningar osv. Hastigheten på uppläsaren kan man ju in själv. Hade lyssnat på flera böcker med 1,0 hastighet och tänkte det här är ju såååå seeegt jag somnar innan hon har läst en sida - men så insåg jag helt plötsligt att man kan välja hur snabbt det ska gå osv (finns många inställningar som förbättrar och förenklar lyssnandet). Jag kör på 1,5 eller 1,75 oftast nu mera. Det tog några Ljudböcker för mig för att lära mig hur JAG vill lyssna på mina böcker, men nu är jag som lite beroende av dessa berättelser undertiden som jag gör annat. De förgyller tillvaron och är ett trevligt sällskap. Mestadels lyssnar jag här hemma men även i bland Grekland.... //Faestis |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
/ Anne
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
![]() Jag har synestesi och kanske spelar det roll. Jag ser i stort sett allt i bilder eller färger. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() ![]()
|
|
|
||||
|
||||
|
När jag tänker efter, så läser jag faktiskt inte så många böcker på semester som jag brukade. Mkt annat konkurrerar ju. T ex har jag aldrig stora reseguider, utan det är googling som gäller. Ja, åsså Jannes eminenta gider i pdf-format.
Men, det är en annan analog sak som tar upp tid. På senare år löser jag alltmer Sudoku. Minst ett om dan och det ska vara den väldigt svåra varianten, annars är det inge kul. Finns nästan ingen större tillfredsställelse, när man ser att den här kommer jag att lösa. Samtidigt finns det inge större besvikelse, när man löser den och tycker att det går som smort och sen kör man helt fast. ![]() /Netwolf |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Och för mig gäller bara svåra, 16-raders sudoku. Brukar ha tre-fyra tidningar med mig för det finns inte tidningar bara med 16-raders. Birgitta. |
|
|
|||
|
|||
|
Nu är jag, ärligt!, imponerad! Sudoko förstår jag mig bara inte på och det beror på att siffror inte, på något vis, är min grej... Blev helt enkelt bara utrustad med lässinne och tyvärr glömde gud ge mig siffrorna också
De fyra räknesätten klarar jag men inte mycket mer.... ![]() Catlady, som i alla år beundrat "siffer"människor..... ![]() PS: men ge mig ett korsord, gärna riktigt svårt......
Senast redigerad av Catlady den 2020-11-28 klockan 18:59. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Masse Som gillar Soduko men avskyr Sudduko
|
![]() |
|