![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hos oss är det alltid jag som står för produktion av både greksallad och tzatsiki. Jag är definitivt inte någon hejare i köket för övrigt, men min tzatsiki brukar alltid få mycket uppskattande omdömen.
Till den tar jag också endast en vitlöksklyfta till c:a 3 dl yoghurt som är turkisk och inte grekisk, eftersom jag tycker att den turkiska som vi köper här i Sverige är bättre i både konsistens och smak än den grekiska. Däremot vill jag ha mycket gurka i. Brukar riva en hel som får rinna av länge tillsammans med salt som förbättrar avrinningen. Inga mer ingredienser. Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Tror aldrig jag gjort mindre mängd än 1L tzatziki, det är liksom ingen ide - det går ju åt på en gång!!
Två eller 3 klyftor till en liter - helst Turkisk Yoghurt. Ett tips om man är tok sugen på tzatziki och inte hinner vänta på rivna gurkans dropp, dropp......... Ta fram gamla hederliga potatispressen och lägg i den rivna gurkan och "stressa" ur vattnet ![]() En liten extra krydda är att ta i en kapsyl Ouzo. En annan krydda som är gott i bland är dill :-) //Faestis |
|
||||
|
||||
![]()
Det har hänt att vi har fått dill i tsatsikin, vilket inte är så dumt. Ouzo däremot aldrig - tror vi föredrar den naturell.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Först läste jag sill och tänkte WTF... 🤢
Men Dill! Ja, det har jag fått några ggr. Vanligare i doddisarna än kykladerna. Det har väl med österuthållet att göra, då dill är vanligare i cypriotiska, libanesiska och "österlandsländska" varianter. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Du hade ingen åsikt om ouzo i retsinan …nu blev det galet, menar tsatsikin. Ibland har jag lite otur då jag tänker, som häromdagen då vi skulle åka iväg och jag sa till min man - om du stänger tänderna så borstar jag altandörren. Skyller på värmen.
![]() |
![]() |
|
|