![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Startar i Votsalakia och har här kommit en liten bit upp i backarna med etappmål Marathokambos. (Tar en bild i taget. Lite krångligt är det och måste ut för ett ”morgondopp”….☀️ |
|
|||
|
|||
![]()
Ingen bild! Vad gör jag för fel!!😩
|
|
||||
|
||||
![]()
Jo, jag ser den. Det ser jättefint ut
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ser också, och håller med Wolfen: ser jättefint ut.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag ser också och längtar, fina Samos! Så vacker bild
![]() Catlady, som ville hon vore där.... |
|
|||
|
|||
![]() Så det funkade! Tack för uppmuntrande besked! Här uppe i Marathokampos ca. 250 möh och efter ca. 1 timmes vandring. Närmar mig här torget via den gamla infarten och genom alla trånga gränder. Vissa hus visar tecken på skador efter jordbävningen och det har uppenbart pågått betydande reparationer. Det blir en obligatorisk fika på torget vid kyrkan. Det är lugnt och fridfullt. En kuriosa är ett trafikljus till hjälp för framfart i gränderna. Tidigare års samling av fikande och framför allt pratandes äldre herrar saknas. Handlar några apelsiner i en grönsaksaffär som ger intrycket att vara en jordkula. Kanske för alla grönsaker och frukters bästa i den påtagliga svalkan. Vandrar vidare upp i gränderna till den större vägen. |
|
|||
|
|||
![]() Följer den svagt lutande asfaltväg från Marathokampos mot ”brytpunkten”, alltså den punkt där jag har utblick över både södra och norra sidan av ön. Och (framför allt) det börjar bära utför. Det går långsamt för det blir ständiga stopp för att hinna ta in den fantastiska utsikten. Närmast Marathokampos och i diset i vänster kant skymtar Agathonissi och mitt i bild skymtar Lipsi. Fortsätter på lätta fötter trots en förfärlig mängd vatten i ryggan. |
|
||||
|
||||
![]()
Fina längtansbilder, Anders!
Säger jag som kom till Sverige från Samos igår. Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för det, Birgitta! Jag misstänker att du redan har löst returbiljett😀
För övrigt blåser det i dag friskt, däremot inte så kalla vindar som under vissa dagar förra veckan. Ha det gott! Anders |
|
|||
|
|||
![]() Så, ”brytpunkten” är just passerad och jag satte mig på en sten vid vägkanten och skådade ut över grönskan i dalgångarna och målet; den lilla vita ”fläcken” i brytningen mellan grönt och blått - Karlovassi. Vingarna på raden av vindkraftverk ven i den måttliga och svala vinden. Värmen här var inte densamma som den var strax innan. Trafiken på detta vägavsnitt var mycket gles. Uppenbart används den mest av lokalbefolkningen. Mitt antagande om ett betydlig frodigare grönska på denna sida stämde absolut inte. Torkan var påfallande och i de bäckar i vilka det fanns vatten i för två år sedan var snustorra. Nåväl, allt kan inte vara som förr….. På höger sida hade jag en vidunderlig utsikt! Profitis Elias skymtade i fjärran. Betydligt närmare såg jag raden av byar inbäddade i grönska. Fortsatte och tog raster med jämna mellanrum (håller stenhårt på max 45 minuters vandring och därefter vätska). Vägen slingrade sig fram bland odlingar, tallbestånd och ”djup” lövskog. En och annan nötskrika gjorde sig påmind. Några fordon passerade. Annars tyst. Avtagsvägen till Kastania närmade sig och där en efterlängtad enklare lunch. Förhoppningsvis….. Senast redigerad av AndersK den 2021-09-28 klockan 15:41. |
|
|||
|
|||
![]()
En del bilder liknar dom jag tog häromdagen!
Har varit till Votsalakia en gång förut,aldrig till Marathokampos,så det var en ny bekantskap. Vi var till Manolates idag,väldigt lite turister mot hur det brukar vara. Åt lunch på AAA som flyttat ner till Agios Kristianos. Rätta vägen mot Karlovassi var avstängd Så bilarna fick trängas på en smal liten gata,hur dom kom runt med långtradarna utan å träffa nåt hus vete sjutton!duktiga chaufförer👍 Pia |
|
|||
|
|||
![]()
Kul att vi nyligen och delvis har ”gått” i varandras fotspår.
Marathokampos rekommenderas att besöka. Det första intrycket är kanske sådär, men väl inne i de vindlande gränderna, vilka går kors och tvärs i något för mig helt ologiskt mönster, upptäcker man det speciella. Den som på förhand vet att benen inte bär upp- och nedför en oändlig mängd med trappsteg, ska vara försiktig och så gott det går hålla sig på en horisontell linje. Om det nu går! Oavsett, jag gillar Marathokampos mer än de byar som har blivit väl mycket ett mål för den stora skaran turister på Samos. |
|
|||
|
|||
![]() Lunch behövdes, men här vid infarten till Kastania borde jag ha anat oråd. Under de senaste 10 minutrarna hördes några hundskall, en tupps hesa halade och några kacklande höns. Inget annat! Jo, vindens sus i träden. Jag stannade och funderade över om det hade sett ut såhär (ungefär) när befolkningen lämnat sin by i bergen på Tilos - den övergivna byn. Intakta hus, gator och mycket annat. Här var det möjligt att ”ta” på tystnaden, numera i sig en lyxvara. Nåväl - torget och lunch väntade……kanske |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med dig fullständigt. Det är en underbara by som man gärna går vilse i.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Väl framme på torget besannades min oro; restaurangen/tavernan/caféet eller vad serveringen betecknas som, var stängd. Och inte nog med det! Den verkade vara det för evigt! Vid tidigare års besök, satt det alltid en cigarettpuffande person på en vinglig stol utanför och som kunde bistå med ”något” även under siesta-tid. Men inte nu. Bord och stolar uppställda runt det mäktiga platanträdet skvallrade om att det förekom servering. Ja, det stod t.o.m. några tomma inte avdukade Mythos-flaskor och lyste på ett av borden. Men gungan saknades. De små vattenfallen i den kommunala brunnen brusade ikapp med vinden i platanträdet. Annars tyst….. Med den fantastiska utsikten funderade jag över mina alternativ; vandring efter leden eller vägen - den enklaste. Det blev leden…. Bilden var oundviklig att ta. Den nya och välstrukna grekiska flagggan över en rostig och ett väl använt fordon. Nytt och gammalt. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
På Platantavernan har vi ätit några av de godaste luncherna någonsin på Samos. ![]() Läs mer om det här. Senast redigerad av Kalimera den 2021-09-30 klockan 10:38. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för rapporter och bilder, Anders! 😀
|
|
|||
|
|||
![]() Jag Jag borde ha tänkt till en extra gång för under tidigare vandringar har det alltid visat sig att det är enklare att gå uppför än nedför. Och dessutom hade den delsträcka som jag gav mig in på varit mycket besvärlig att vandra uppför vid ett tidigare tillfälle. Övermod men en gnutta rationellt för delsträckan hade trots allt röjts fram och markerats sedan den gången. Men vad hjälper det! Den starka lutningen var inte förändrad! Rädslan grep mig och adrenalinet sprutade. Jag insåg givetvis att jag befann mig i stark fara. Ben och knän blev allt tröttare så bitvis fick jag hasa och hålla mig fast i förb-t taggiga växter. Mardrömmen nådd sin ände när jag kom ned till en av Potami-bäckens källor. Härifrån och till vägen mot Kosmadei var det slät mark - en skogsbilväg. Jag orkade inte jubla, bara vackla fram med en tanke i huvudet; hitta en lämplig plats att sätta sig ned, dricka och äta. Innan dess blev jag tvungen att avvärja ett angrepp från en lös och ilsken hund. Det är ganska enkelt om man bara kan knepet…… Satte mig ned och utvärderade. Resultatet var nedslående men trots allt - jag levde! Så till nästa delmål; Lekka OBS! Bilden är inte tagen efter delsträckan (fanns inte i tanken att ta någon) utan efter en mycket bra ledavsnitt någon kilometer sydost om Vourliotes. Leden utgör ett avsnitt av en åsnestig, som genom åren nötts ned så hårt att den bildat en sk. hålstig. På sina ställen kan jag med mina 1.88 inte se över kanterna! ha tänkt till en extra gång för under tidigare vandringar har det alltid visat sig att det är enklare att gå uppför än nedför. Och dessutom hade den delsträcka som jag gav mig in på varit mycket besvärlig att vandra uppför vid ett tidigare tillfälle. Övermod men en gnutta rationellt för delsträckan hade trots allt röjts fram och markerats sedan den gången. Men vad hjälper det! Den starka lutningen var inte förändrad! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Anne ![]() |
![]() |
|
|