![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
Har nu efterlyst mina elektroniska biljetter eftersom resan närmar sig och är van från resor med andra arrangörer att biljtterna skickas tidigare. Biljetten går inte att dra ut direkt från nätet men väl bekräftelsen. Kanske har mailservern på jobbbet stoppat mailet men enligt teknikerna verkar det inte så. En vänlig dam på Apollo lovade skicka biljetterna till min hememail men dagarna går och igår lovade en vänlig man att skicka dom både med email och post. Hoppas hans löften fungerar bättre. Med email kom det ett automeddelande att biljetterna bara kan skickas ut till den email som uppgavs vid bokningen, ok det förstår jag men dessutom innehöll mailet meddelande om hur man betalar, bokar reseförsäkring och länkar hit och dit. Brukar ni som reser och bokar enkelbiljetter med Apollo få era biljetter innan ni reser eller är det ok att stå på flygplatsen med bara en bekräftelse? Jag ska dessutom på tjänsteresa till Stockholm strax innan så jag är inte hemma till dagen innan avresan. Jag har inte ens fått biljetten till avresan så hemresan har jag inte börja efterlysa än. Tilläggas kan att biljetterna är betalda för flera månader sedan och att jag reser i början av juni. Konstigt att Apollos personal säger att det är bara att lämna en annan emailadress när det stridet mot deras bokningsregler. Stämmer info i det nya mailet kommer ju biljetterna inte heller med post. Vore enklare med ett elektroniskt bokningsnummer.
Eva |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Biljetten kommer 2-4 veckor innan avresa, enligt den bokningsbekräftelse jag har fått från dem, så det är väl möjligt att din biljett inte är skickad ännu, för visst är det några veckor kvar innan du ska åka?
Jag har tre liknande edfarenheter och alla gångerna funkade det utan strul: Jag bokade en gång en restresa så sent så att de inte skickade någon biljett innan resa och då räckte det med bokningsbekräftelse och bokningsnummer, både för utresa och hemresa. En bekant glömde en gång biljetterna och bokningsbekräftelsen hemma. På flygplatsen sa de att det var inga problem eftersom hon kunde legitimera sig, men att de inte kunde garantera att det skulle bli lika enkelt med incheckningen på flygplatsen i Grekland vid hemresan och fixade därför ett papper åt henne, vill jag minnas. När min dotter skulle till Skåne i påskas kom det ingen e-biljett trots att bokningsbekräftelsen kommit som den skulle. Jag ringde och frågade efter den efter några dagar och då skickade de den. Det var SAS det. Din biljett kommer nog snart. Om inte annat så du har ju bokningsbekräftelse och ett bokningsnummer och det räcker säkert. Och som sagt, det finns nog tid kvar ännu innan den "ska" vara utskickad. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
För ett par år sedan var vi i en liknande situation, i alla fall vad det gällde biljetten hem. Vi hade då bokat enkelbiljetter med Apollo, Samos ut och Rhodos hem. Biljetten till Samos fick vi i tid innan vi åkte men hemresebiljetten kom naturligtvis medan vi var borta. Men det gick bra att checka in på flygplatsen på Rhodos fast vi bara hade bekräftelsen. Jag tror det var fler i kön som var i samma situation.
Fast det är inte så bra för resehumöret när man måste strula med biljetten först! Celbe |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Förra året gick jag också och var nervös för jag inte hade sett röken av eller hört något om min hemresebiljett från Santorini med Apollo.
Vid kontakt med Apollo berättade en dam att de brukar skicka dem ca 14 dagar före. Men då var jag redan nere i Grekland! Minns dessvärre inte om jag skyllde på en "datakrasch", eller något annat, men den vänliga damen skickade i alla fall hem min biljett via vanliga posten. Men det är ett år sedan och de kanske har andra rutiner nu. Återstår att se för egen del hur det går i år. Chris ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Idag kom hemresebiljetten prydligt till min arbetsemail och enligt bokningen på hemsidan ska utresan vara skickad till min email den 9 maj. Antagligen har något gått snett där. Ringde idag igen och fick då veta att min emailadress plockats bort från bokningen på utresan och att biljetten garanterat kommer i pappersform. Mailet som kom från Apollo igår var således överflödig information. Jag har inget särskilt stort trygghetsbehov vid resande men vill ändå helst ha mina biljetter eftersom många flygbolag tar ut en hög extraavgift om biljetten saknas. Trevlig personal på deras kontor i varje fall.
Naturligtvis borde jag varit så förutseende att jag lämnat en emailadress vid bokningen som jag kan nå från en dator utomlands. Har ju skaffat en gmailadress som verkar fungera bra. Eva med drygt två veckor till avresa ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vitsen med en sk elektronisk biljett är att man inte har någon rent fysisk biljett, utan man reser helt enkelt biljettlöst.Det skall räcka med att legitimera sig.Sen är det ju skönt att ha ett litet bevis om det skulle strula till sig
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Här står också tydligt att biljetten skickas ut 2-4 veckor före avresa så den som ska vara borta mer än två veckor och har en enkelbiljett till hemresan från Grekland bör ha uppgett en emailaress som går att nå i Grekland. Åkt elektroniskt har jag gjort många ggr och det fungerar mycket smidigt. Det gör vi alltid vid våra tjänsteresor. Mig veterligt har inga charterarrangörer i Sverige elektroniska biljetter. Eva |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ofta åkt hem på bara bekräftelsen och det har funkat bra varje gång.
bosse, 23 timmar 54 minuter ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Håller med dig Bossew. Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon. Jag ringde upp Apollo och prade med dem om detta. Jag har ju skrivit ut internetbiljett och den går lika bra att använda, så jag är inte nervös för detta. Jag har hamnat i denna situation tidigare och bekräftningen man får över nätet går lika bra att resa med.
![]() Yeasou ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jag förstår det men läser man informationen och det finstilta så ska biljetten finnas till hands. Om något krånglar är det denna informtaionen som reseföregen brukar hänvisa till men är systemet inte så genomtänkt och effektivt så måste undantag naturligtvis göras för annars skulle kunderna klaga allt för mycket. Antagligen skickas biljetterna ut i sista stund för att bolaget vill kunna ändra sina flygtider med kort varsel. Vilket dom kan göra även om biljetten skickats ut men då med eventuellt andra konsekvenser.
Eva |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker att det är intressant att få fastlagda flygtider eftersom jag är beroende av inrikesflyget för att ta mig till och från Arlanda. Trevlig resa både till dig och Bosse. Eva |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom jag också bara fått utresebiljetten mailad måste jag få reda ut det här ytterligare. Det verkar råda lite förvirring om vad vi pratar om. Det är alltså INTE e-biljetter, som Eva_L redan rett ut, utan bara mailade biljetter.
Men. Vad betyder det här: Citat:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ja biljetten som du skrivit ut måste ju vara både ut och hem rese biljetten. Finns där datum, klockslag och flight nr både ut och in resa? Avresa från den och den orten och vice versa?!
Då borde det vara biljetterna som ni behöver både ut och hem!? |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ioslina: det beror på om man köpt onewaybiljetter eller inte. Jag har oneway vilket innebär en biljett per väg - precis som för Eva_L.
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Apollo skickar ut två mejl: bokningsbekräftelse direkt när man har bokat och biljett som man själv skriver ut 2-4 veckor innan resan. Eftersom man uppenbarligen inte behöver biljetten kan man ju fråga sig varför de skickar ut båda. Har inte även de annat att göra...? Och tänk vad många samtal de måste få enbart pga detta! Det verkar som det finns samordningsvinster att göra i det företaget... |
#16
|
||||
|
||||
![]()
När jag har åkt tidigare år och varit borta mellan 4 - 6 veckor har jag inte hunnit få min hemresebiljett. Då tog jag med bekräftelsen och visade upp den för Apollos kontor, på Landvetter. Då skrev de ut biljetten.
Nu åker jag den 27-maj, 1 vecka. Fick utrese biljetten 26 april o hemresebiljetten 11 maj, via e-mail. Barbro |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Svar på Eva L´s fråga. När jag köpte biljetterna över nätet så skrev jag ut det som kallas "Internetbiljett" på både nedresa och hemresa. Man blir ju lite konfunderad varför det skickas ut en biljett överhuvud taget
![]() Det var därför jag kollade med Apollo, svaret blev att det skulle redan ha sänts ut en hemresebiljett till oss, men den har jag inte sett ännu! Strunt samma, jag har mina biljetter som jag skrev ut vid köpet över nätet och de fungerar lika bra. Tycker det borde vara dags för Apollo och kanske andra bolag att avskaffa den hemsända biljetten när man köper över nätet ![]() ![]() MVH Yeasou ![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ja se där! Babsan skriver ju att hon fick biljetterna över nätet hon med. Då missuppfattade jag henne.
![]() Santorini here we come ![]() Yeasou ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Yeasou - mystiken tätnar. Får du BÅDE mailade biljetter OCH hemsända med snigelpost??
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Ja just det. Jag fick biljett till nedresan av brevbäraren för ett par veckor sedan, tänkte då att det skulle komma en biljett till hemresan en vecka senare, men den har inte kommit. Därför kollade jag med Apollo, jag fick svaret att den skulle vara utskickad den med, men jag har inte fått den i alla fall! Då sa jag till den personen som jag pratade med att jag skrev ut internetbiljett som jag brukar göra och sa till henne att jag använder den, det går utmärkt var svaret jag fick. Detta har jag ju även gjort vid tidigare resor!
Yeasou ![]() |
![]() |
|
|