Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-11-17, 05:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Catlady, som vanligen blir sjösjuk men inte på Flying Dolphins....
Hjälp! Det är tvärtom för mig. Jag avskyr dessa. Gamla ryska flodbåtar lär de ju vara så det säger ju allt om sjösäkerheten. Men det är konstigt hur olika man reagerar, att inte bli sjösjuk på en Flying Dolphin är bra gjort.

Men om de inte just används längre blir jag glad.

Tack Kerstin, snart lär er resa vara slut.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2023-11-18, 18:34
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Aj, aj, aj. Har inte haft tandvärk sedan jag var 4 - 5 år, men i torsdags blev det akut. Som tur är har vi en bra tandläkarmottagning som kunde ta emot mig när jag ringde i går morse. Sen var det att välja - rotfyllning för nästan 7000 kr eller dra ut eländet för 3000.
Det blev att dra ut, men den gjorde motstånd - mindre brottningsmatch innan den gav upp. Ont gjorde det inte då, men jag har varit lite "vissen" och ätit Alvedon sedan dess.
Men det kunde vara värre.

Nu avslutar vi vår öluff
26.9
Frukost på hotellet, helt OK med juice, bröd, ägg, kaffe. Klockan tio började vi vår vandring runt Gamla sta´n. Vi traskade runt i tre timmar efter hela stadsmuren med avbrott för fika.Vackert väder, lite mulet på morgonen, men det klarnade upp. Blev bjudna på ouzo i en skinnaffär. Ville sälja en skinnjacka för 370 Euro till mig. Jättesnygg, men budgeten tillät inte det den här gången. Blev lite mera shopping i alla fall. Måste ju ha något med hem till snälla grannar, som passar huset när vi är borta.
Var hem till rummet med det vi handlat och gick ut igen för att äta lunch. Hamnade på en taverna med servering på övervåningen med härlig utsikt över omgivningen.
Kom en regnskur vid femtiden, men passerade på en kvart och då var det siesta, så vad gjorde det?
När vi gick ut för att äta vid åttatiden var det varmt och alldeles lugnt. Hittade en taverna i en smal gränd och delade på fetaost i ugn och mixed grill plate. Blev bjudna på Metaxa när vi betalade. En fin avslutning på vår sista kväll på Rhodos.
Svara med citat
Gammal 2023-11-18, 18:59
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

27.9
En lugn morgon. Lämnade ett vykort från svensk skärgård till vår värd och han förundrades över grönskan i den svenska naturen. Fick en trevlig pratstund med honom innan vår taxi kom och trasslade oss ut ur Gamla sta´n genom trånga gränder bland turister och sist ut genom en smal port i muren. Så trångt att han fick fälla in backspeglarna på bilen för att komma igenom.
Hemresan gick bra, bagaget kom som det skulle och bussen till parkeringen anlände snabbt och så var den resan över.
En liten sammanfattning. Alla öar vi besökte hade sin tjusning. Det var väl bara Kos som vi inte riktigt kunde känna var vår favoritö. Ön som gjorde mest intryck var ändå Kalymnos. Ibland förstår man inte riktigt varför man trivs så bra på vissa öar. Det är något med atmosfären, omväxlingen i naturen, hur man blir bemött av befolkningen och man känner bara sorg när man åker därifrån. Kalymnos var en sådan ö. Det finns en annan favorit - Agathonisi - en ö där det egentligen inte finns något speciellt, men som vi kom att älska och det var med tårar i ögonen vi reste därifrån. Längtar tillbaka.

Tack för att ni följt oss - det har ju inte hänt så där väldigt mycket - men det behövs ju inte. Det allra viktigaste är ju ändå att få komma till Grekland. Att bara ta dagarna som dom kommer, inte ha allt för mycket planerat - bara vara.
Kerstin, som genom mina gamla dagböcker från våra resor återupplever allt det fina vi gjort och hoppas att det ska bli flera resor framöver.
Svara med citat
Gammal 2023-11-18, 19:33
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Tack, Kerstin, för att vi fick följa med!!
Att läsa igenom gamla reseanteckningar ger ibland extra minnen "på köpet" som man kanske inte tänkt på eller halvt glömt bort.......
Kom att tänka på en taverna i Rhodos gamla stad med servering på en uteterrass en trappa upp (fin utsikt över staden). Där åt jag den bästa Arni kleftiko jag någonsin fått i Grekland! Minns tyvärr inte namnet....

Oj, förstår precis vad du gick igenom med tanden! Det var samma för mig i augusti men när tandläkaren skulle rotfylla fanns en djup spricka så det blev utdragning för mig med, USCH, inte kul! Dessutom satte det P för vår resa, går ju inte att resa till Skopelos med ett stort sår i munnen som bara var tre dagar gammalt Blotta tanken på de infektioner som kunde blivit effekten (pga min immunförsvars-dämpande reuma-medicin) Och då hade inte reseförsäkringen gällt, ja, ni förstår........
Catlady, som har tandläkarskräck!!!!

Senast redigerad av Catlady den 2023-11-18 klockan 19:44.
Svara med citat
Gammal 2023-11-19, 06:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack Kerstin! Det var trevligt att få följa med på er resa.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2023-11-21, 09:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tack snälla Kerstin för att du återuppväckte många av mina fina minnen från Grekland!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.