![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Samma ö som jag skådar ut mot från mitt köksfönster alltså
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bästa utsikten alltså🤩 Jag älskar öar vid havet i alla länder. Tjörn är min barndomsö som jag äntligen har kommit tillbaka till. Huset är egentligen inte alls fint! bara i mina ögon. Naturen är helt fantastisk!
Hmm Stenungsund? Jörlanda? 🤗 |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja kom på det precis när jag hade postat och det finns ju många öar som man kan se Tjörn från att välja på! Fin utsikt du har! 🤗
|
|
|||
|
|||
![]()
Nästan 2 månader till Grekland i två veckor, kollade nu att man kommer till Kreta denna vecka för 3500 pp, vore skönt.
Börjar få abstinens, över 9 månader mellan Greklandsresorna ![]() Påsken firades på Teneriffa, tänk er Rhodos stad. Bort med borgen, Monte Smith och all, ALL kultur o historia. Bygg några höghus, fler engelska pubar. Flyg dit 10 000 engelsmän, quizz, kareoke, steak house med beef, burgers, fish n chips , ljus lager öl för max 3 E Inga tavernor på stranden med prisvärda solstolar o toaletter samt frappe Men var 25 grader plus i mars ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läser varje dag. Om inte nya inlägg, så går jag tillbaka i tiden och läser gamla. Eller gamla resebrev. Är riktigt nojig och vågar inte riktigt tro på att jag faktiskt ska få komma ner igen efter två Karpathoslösa år.
Men: - jag har skickat efter en bunt nya sommarkläder! - nästa vecka är skoshopping inplanerad. - jag repeterar grekiskan varje dag; läser i mina läroböcker och gör ett par kapitel på Duolingo. - jag har reviderat packlistan. Ska ju bara vara nere i två veckor, så det behövs inte fullt så mycket i klädväg. ![]() - jag har markerat i almanackan att jag måste boka tid för klippning innan vi åker - jag håller på att samla på mig en hög böcker att ta med ner. Friskis & Svettis har en bokhylla där man kan lämna och plocka på sig böcker, så den går jag igenom med jämna mellanrum. Några kilo böcker brukar det bli. Dem lämnar jag på hotellet, så får jag utrymme för det jag köper därnere. - jag har intensifierat träningen och går nu på Friskis varje veckodag för att få upp styrka och kondition. Google Maps säger att det är 800 meter från Regina till Pelagos, och den sträckan ska man kunna gå på 11 minuter. Jag har ökat från 450 till 600 meter på elva minuter, så nog ska jag kunna komma upp i 800 meter innan vi åker. (Fast den tiden visar ju egentligen bara att Google Maps inte har en aning om hur gatorna ser ut i Pigadia ... ![]() För övrigt kan jag meddela att Antonis Panaretos hamburgerbar Pan Burger som han öppnade förra året har fått pris som Karpathos' bästa snabbmatsrestaurang! Den måste vi absolut prova. Karin förväntansfull med 41 dagar kvar ... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen ![]() Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt......... PS: Getpinglan, vad vi tar med numer är bara just svenskt kaffe och en mini-kaffebryggare. Min mage KRÄVER svenskt kaffe för att fungera väl... ![]() Senast redigerad av Catlady den 2024-05-13 klockan 18:56. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Karin med 39 dagar kvar ... ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Karin, jag läste "sush-iris" och hann fundera på vad det var för grekisk rätt..innan min hjärna fattade!
![]() ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Åh… Karpathos…
![]() ![]() ![]() MVH zakka |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Getpinglan, du undrade vad jag hade i resväskan. Förutom kläder blir det: bredgott (viktigast) två kaviartuber, en påse Ahlgrens bilar - tidigare en en stor chokladkaka (Marabou). Då vi är borta fem, sex, veckor får även två burkar matjesill och ett litet paket knäckebröd följa med.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har upptäckt att det är svårt att klara sig utan knäckebröd när man är borta i 3 veckor, kaviar, salta nötter och russin packas också ner. Gott att ha när man vandrar och är svårt att hitta i Grekland.
Annars går all grekmat ner utan problem. Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Då jag inte vandrar längre än till tavernorna längs strandpromenaden klarar jag mig utan russin.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Russin, nej det är sol på burk har vi ju lärt oss (Sunmaid) och i Grekland finns det ju den riktiga varan. Sol? Ja, men framför allt russinjuice = jag menar druvjuicen vin! ![]() Gör en 🍷 konsumentrapport från Sverige igen där vi köpt ett nytt grekiskt vin jag inte sett förut, tillfälligt parti: Stalisma 12 % Maken kom hem med ett grumligt vitt vin. -Vadfalls, sa jag, vad är detta för trist vin. Men ack , det var hur gott som helst, sparkling, eller metalliskt som ramlösa, men ändå vanligt vin. Förutom grumligt då, och utan tillsatser, eftersom det står "organic wine". Det står också: " We produce pure wines, from SOiL, GRAPES and SUN. Guided by nature, inspired by permaculture ideas." Får forska vidare vad permaculture betyder, någon som vet? Ska googla. Kanske som vinframställningen på Ikaria. /Getpinglan 🐐🛎️ |
|
||||
|
||||
![]()
När det gäller bredgottasken behövs det ingen kylklamp, vi fryser den. Det sista vi gör innan vi stänger resväskan är att ta fram det ur frysen och lägga det i en plastpåse. När vi sen kommer till Grekland är den fortfarande frusen.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Lurpack Butter tycker vi funkar fint. Bred på ett tunt lager, salta lätt och bred på ett tunt lager till
![]() Men smaken "är som baken", var och en efter egen gom och smak ![]() Birgitta, menar du allvar? Rabarberblad???? Det var något nytt....! Catlady ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Smörar vidare med Lurpack....
![]() Lurpak på grekiska: https://youtu.be/QrboZzbzJIs?feature=shared /Getpinglan 🐐🛎️ |
![]() |
|
|