Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-07-04, 21:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Så härligt att läsa om dina och tjejernas bravader på kära Karpathos.
Mitt hjärta värker av längtan dit ner när jag läser det.

När du skriver att ni åt på Acropolis så tänker jag på käre vännen Minas.
Om jag minns rätt så var det där han jobbade som inkastare när vi träffade honom för första gången. Alltid så full av upptåg och alltid glada skratt där han drog fram.

Tänk så kul att ha med dina tjejer på "din" ö! Har många minnen från dina tidigare berättelser från Karpathos. Vill minnas att jag läste mycket trevligt om att du hade med dig "Skrikis". Har jag rätt om jag tänker att Skrikis är Erika som då var 14 när hon var med första gången, och som nu är mamma och åter är med dig där nere.

Ha det fortsatt gott på Karpathos!

Masse
Svara med citat
Gammal 2024-07-04, 22:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så härligt att läsa om dina och tjejernas bravader på kära Karpathos.

Vill minnas att jag läste mycket trevligt om att du hade med dig "Skrikis". Har jag rätt om jag tänker att Skrikis är Erika som då var 14 när hon var med första gången, och som nu är mamma och åter är med dig där nere.

He he.......jag har en försvarlig samling foton från min Karpathos-resa 2004 när Karin med familj var där för första gången. Jag tror och hoppas att resebreven från 2004 finns tillgängliga så sök efter dem får du se. "Skrikis" är i bild (ej ansikte).

PS:upptäcker att jag inte har med mitt resebrev från Karpathos 2004 där jag trodde det skulle finnas publicerat. Synd !

/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2024-07-04 klockan 22:13.
Svara med citat
Gammal 2024-07-05, 09:44
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Når dere først mimrer om Karpathos. Vi var der første gangen i 2005. Så i 2006,2007 og 2008 før det ble en liten pause. Siste gang var i 2022 da vi var der 2 ganger. Ingen tur i år pga kneoperasjoner.
I 2005 var det ikke noe Alimounda Mare eller Konstantin. Vi bodde på Miramare Bay hos Doroty de 2 første årene. Da var Kali Kardia drevet av et eldre ektepar og hadde albansk innkaster som vi senere har truffet flere ganger i byen. De 2 neste årene på Calypso Bay.
Vi spiste lunsj hos Vasili og Anne på Sea Side og var faste gjester på Kafenion, som idag er Grande. På torget der Potpouri lå, var det helt annerledes.
Det var også mye mer, som er borte idag.
De siste årene har vi bodd på Regina, for vi liker oss bedre inne i byen enn ute ved strendene. Men i 2022 var trafikken forbi hotellet forferdelig i august (ja, vi dro på en billigtur i den verste sesongen). Manolis fortalte at han gjentatte ganger hadde tatt dette opp med politiet, men snakker for døve ører. Hotellet begynner jo også å bli veldig slitt. Hadde det ikke vært for Popi og Evi og det fine bassengområdet hadde vi nok prøvd å finne et annet bosted. Vi får se neste år, da regner vi med å kunne komme tilbake.
Svara med citat
Gammal 2024-07-05, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

En plupp om dagen. Den var bra!

Tack snälla Karin för rapport!
Svara med citat
Gammal 2024-07-06, 14:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
När du skriver att ni åt på Acropolis så tänker jag på käre vännen Minas.
Om jag minns rätt så var det där han jobbade som inkastare när vi träffade honom för första gången. Alltid så full av upptåg och alltid glada skratt där han drog fram.

Tänk så kul att ha med dina tjejer på "din" ö! Har många minnen från dina tidigare berättelser från Karpathos. Vill minnas att jag läste mycket trevligt om att du hade med dig "Skrikis". Har jag rätt om jag tänker att Skrikis är Erika som då var 14 när hon var med första gången, och som nu är mamma och åter är med dig där nere.
Ja, gänget på Acropolis glömmer man inte. Nikos som var där på eftermiddagarna och så kvällsgrabbarna: Minas, Aris, AJ och Sakis som höll full rulle.
Nikos har ju sitt café Agnadi, som går väldigt bra. Ett populärt ställe att sitta på och titta på folk som går längs hamnpromenaden. AJ har också startat eget, Gallery Café i närheten av Amfiteatern. Sakis träffade jag härom kvällen. Han har numera en egen biluthyrningsfirma. Αris har jag helt tappat kontakten med. Sist jag hörde något jobbade han på något hotell utmed stranden, men det var flera år sedan. Och Minas är ju borta …

Och du har så rätt. ”Skrikis” är Erika.

Karin
Svara med citat
Gammal 2024-07-06, 15:15
karinafps avatar

Det har varit totalt vindstilla i flera dagar och runt 35 grader varmt. Vi har mest legat i vattnet och inte orkat göra några längre utfärder. Fast när vi kom ner tll Gallery häromkvällen för en kvällsdrink och några omgångar UNO - Nathalie är en riktig korthaj! - frågade AJ (Gert) vad vi höll på med. Han har följt våra bravader på FB och undrade om vi hade bestämt oss för att besöka VARJE hörn av Karpathos. När jag förklarade vår ”en plupp om dagen”-föresats vek han sig dubbel av skratt.
Det pågår en hel del vägarbeten runt ön. På många ställen breddar man vägar och rätar ut kurvor. Nere där vägen svänger upp från stranden har man ända sedan vi kom ner varit tvungna att köra en stor omväg på en dålig grusväg för att komma tillbaka till vägen mot Aperi. Igår var de färdiga. De har gjort en RONDELL! Toppen! Nu när de vet hur man gör, kanske någon skulle ta en titt på den obegripliga trevägskorsningen ovanför Arkasa …
Middagslotteriet har fallerat på grund av fotbollen. Igår kväll gick vi till taverna efter taverna men alla var fulla av fotbollsfantaster. Den första som INTE hade någon TV var To Ellinikon, och det var ju inte alls fy skam. Vi åt bara förrätter och beställde som vanligt in alldeles för mycket. Men gott var det! De gör Pigadias godaste kolokithokeftedes. Mums!
Jag har letat igenom hela Pigadia efter Ouzo Plomariou men har bara hittat små flaskor på 37,5 cl. Frågade varför det inte går att hitta några stora flaskor, och fick idag svaret: ”Båten kommer idag. Och många människor lämnar ön på lördagar; de kanske har köpt upp allt!” Så jag hoppas hon har rätt och att hyllorna fylls på till i morgon. Det finns ett väldigt begränsat utbud av ouzo på ön för ögonblicket … Många flaskor, men inte så många olika sorter.
Idag tog vi en baddag på Christou Pigadi. Även här betalade vi 20 Euro för tre solsängar och ett parasoll. (Någon berättade om ett pris på 40 Euro för två sängar vid Diakoftis, och tavernan var stängd, så dit åker vi inte.) Det blev sista havsbadet för den här gången; i morgon får Nathalie och jag nöja oss med poolen, för Erika ska tatuera sig … Hon har träffat tatueraren två gånger redan för att diskutera motivet och titta på skisser och i morgon ska det bli gjort. Efter det funderar vi på att spendera några pluppar på en tripp till Spoa, men det beror på hur hon mår. Vi ska ju hinna packa också …

Karin
som försöker fylla på ouzoförrådet
Svara med citat
Gammal 2024-07-06, 18:30
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Tack igen, Karin!!
Då vet jag vart vi ska gå för en av mina favoriter, zucchini-bollar!! (Det var det första längre ord på grekiska jag lyckades lära mig (av en restaurangägare på Poros) för väldigt länge sedan .
Intressant, rondeller på Karpathos kan verkligen behövas här och var...
Ouzo Plomari brukar finnas i "taxfreen" på flygplatsen, som sista chans....! Dock mest de små flaskorna, tyvärr.
Vindstilla på Karpathos???? Det är ovanligt, brukar ju alltid blåsa en svalkande vind från havet (och den tycker jag mycket om). Spoa är jag också förtjust i och, framförallt, vägen dit! Så vackert!!
Ha det fortsatt underbart på en av Greklands mest ljuvliga öar!

Catlady

Senast redigerad av Catlady den 2024-07-06 klockan 18:54.
Svara med citat
Gammal 2024-07-09, 10:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej igen Karin!

Förmodar att ni nu är hemma i Sverige igen. Hoppas att gaddningen som Erika gjorde blev fin och att hon mådde bra efteråt! Och också såklart att hemresan gick fint och att ni är nöjda med återbesöket på kära Karpathos!

Tack för dina uppskattade rapporter!

Masse
Svara med citat
Gammal 2024-07-11, 18:23
karinafps avatar

Ja, nu är vi hemma igen. Det blev inget Spoa den här gången. Det tog längre tid än beräknat att göra Erikas tatuering. Den blev jättefin, ett specialdesignat grekiskt öga på framsidan av låret. När hon sedan skulle betala, funkade inte kortet! Lätt panik uppstod, och efter en stund fick hon ett SMS från sin bank, som meddelade att de hade spärrat kortet pga misstänkta transaktioner ... Hon ringde och frågade vad de höll på med och fick till svar att "Det är någon som försöker betala en tatueringsstudio utomlands med ditt kort!" "Det är jag", svarade hon. "Har du tatuerat dig?" "Ja!" "Är du i Grekland?" "Ja, jag är i Grekland och jag skulle gärna vilja kunna äta middag ikväll ..." så de släppte spärren tämligen omgående. Det är väl bra att de håller koll, men ibland kan det bli komplicerat.

Båten kom in, affärerna fylldes på och jag kunde hitta min helflaska Plomariou till slut. Sista kvällen blåste det upp riktigt ordenligt, och vi hade kraftig motvind på väg till Pelagos. Erika gav upp halvvägs och gick tillbaka och hämtade bilen. När vi kom dit sa Nathalie att hon ville sitta "nära konserten", så då gjorde vi det. Hon har fått så mycket saker av folk överallt! Godis, målade stenar, smycken och nu fick hon en olivtvål av Xronis. Vid pausdags sade vi adjö till alla och fortsatte ner till Gallery, där AJ gav Nathalie orderblocket och sa att hon skulle skriva upp vår beställning medan han gick och hälsade på några andra gäster. Det gjorde hon, och lämnade beställningen till köket. Så nu vill hon jobba där när hon blir stor ...

I bilen hem från Arlanda med regnet smattrande mot vindrutan, tittade Erika på mig och sa: "Kommer du ihåg att vi sa att det kunde bli skönt att komma hem och slippa värmen? Vad tänkte vi på?!"

Karin
som redan längtar tillbaka
Svara med citat
Gammal 2024-07-11, 19:19
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Tack, Karin!
Härligt att höra att allt gått bra med både tatueringen och hemresan
Tänk, hur länge man än är "nere" och kanske tänker att det ska bli skönt att komma hem så hinner man knappt innanför dörren hemma så längtar man tillbaks!
Grekland är som "knark", man (jag i detta fall ) har blivit beroende och får, vid för lång frånvaro, helt enkelt abstinens-besvär!!!
Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2024-07-12, 08:28
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Det är någon som försöker betala en tatueringsstudio utomlands med ditt kort!" "Det är jag", svarade hon. "Har du tatuerat dig?" "Ja!" "Är du i Grekland?" "Ja, jag är i Grekland och jag skulle gärna vilja kunna äta middag ikväll ..." så de släppte spärren tämligen omgående. Det är väl bra att de håller koll, men ibland kan det bli komplicerat.
Skrattade högt när jag läste det om banken som spärrat din dotters bankkort.

Härligt att hon bokstavligenvill tatuera in kära Karpathos i minnet så att säga. Så fint! 🧿

Ja, håller med Catlady! Grekland är mycket beroendeframkallande. 😀🧿😀🧿😀🧿

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.