![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, du. Så här är det. I Grekland, brukar de få en liten dusör, om jag är nöjd. Och det är jag alltsomoftast. Skulle man ändå inte ge ngt är de lika trevliga ändå, precis som att de inte förväntar sig ngt alls. Vissa kypare "dricksar" ju innan betalning med, med lite likör, extra vin, raki etc. Gammalt kypartrick, helt enkelt, för att få en extra slant (och göra gästen xtra nöjd förstås).
Jag jobbade ju själv som kypare i Sverige under ca 20 år, så man är en gammal räv. Och det är där mitt dilemma är. När jag jobbade i branschen var jag en hängiven försvarare av drickssystemet och dricksade mkt bra, när jag själv var på lokal. På den tiden hade vi kypare en låg provisionsbaserad garantilön och sålde man inte tillräckligt bra, så var de den man fick nöja sig med. Plus ev dricks. Det vi tjänade var den som hette serveringsavgift (inte samma sak som dricks) och det var 13,04 % av försäljningssumman kväll/månad (15 % nattklubb). Veckodagar med få gäster "åt upp", det vi tjänade på helgerna om en månad var dålig. Då var dricksen det som gav oss lite bättre inkomst. Sen fanns det ju bra månader med, då man gick över garantin och då var vi kungar! ![]() Det fanns en hel del som vill ha del av mina drickspengar som diskare, kallskänkor, kockar och annat löst folk. ![]() För ca 25 år sen omförhandlades dock avtalen på arbetsmarknaden och vi kypare (var till sjöss då och där hade vi hållit emot längre än landfolket), fick fast lön som alla andra yrkesgrupper. Då kände jag att jag gjort mitt, gick i land och omskolade mig. Många många duktiga kypare lämnade branschen då och restaurangerna skrek efter nytt servisfolk och in kommer juniorer som knappt kunde bära mer än två tallrikar åt gången. Än mindre hade de drivkraften att öka merförsäljningen, då de ändå hade fast lön. Varför stressa ihjäl sig, helt enkelt? Idag har jag en annan syn på dricks. De gånger jag tipsar på en svensk restaurang är endast i undantagsfall. Det är bara om någon har ansträngt sig extra mycket för att jag ska få en trevlig upplevelse, som de kan förvänta sig något. De har ju fast lön som alla andra och smitnotor får krögaren själv ta numera. Hur de sen gör med ev inkommen dricks är jag oinsatt i. Jag vet att viss oefaren servispersonal, har lämnat allt till krögaren och då kan ni tänka er vem som tar de pengarna. Sen har det nya kommit, där man betalar via en handdator och där får man välja mellan att lägga på 5 -20 % dricks! Aldrig! På ett ställe hade de t o m tejpat över knappen "ingen dricks" på skärmen, så att man minst skulle välja 5 %. Boverifasoner! ![]() Ni kanske tycker att jag hycklar, men så tänker jag. Sen är dessutom dricks svarta pengar, som undantas från skattesystemet. Vidare påverkas din pensiongrundande inkomst, vilket jag bittert blivit varse om. Dricks är ett förlegat system, där mer välbeställda ska kunna ge mindre bemedlade allmosor, då de välbeställda inte vill betala rättvisa löner till de som säljer sina tjänster (Obs, orden arbetstagare/arbetsgivare är de rikas begrepp). Förresten. Det värsta landet jag vet att semestra i är utan tvekan USA. Där kan personalen ha sin disponibla utkomst i form av dricks i upp till 80-90 %! Stackars människor, som kan bli helt utan lön om de inte får dricks. Först ska man betala svindyrt för ett hotell och sen ska man dessutom avlöna städpersonalen. Jag blir så f*rbannad. Jag har god lust att ställa mig på barrikaderna och knyta näven för amerikanarnas rätt till vettiga löner. Sorry för mitt länga inlägg, men nu ficka jag lufta lite. ![]() /Netwolf |
|
|