![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Osten har jag lyckats missa, tack för tipset. Är det en speciell ost, eller är det flera? Ska absolut besöka ostaffären, och getskällan lät som ett tips i min anda!
![]() Ingen mer som har shoppingtips? Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
![]()
Inte så mycket shoppingtips men nöjestips som du kanske redan känner till. Varje torsdag sedan att antal år tillbaka ges konserter uppe vid museumet i den gamla delen av staden. Mest klassisk eller konstmusik och folkmusik. Mycket trevligt. När jag var där bjöds på snittar och vitt vin till den klassiska konserten.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Berätta!! Är jättesugen på den underhållningen. Kanske vi får dela upp oss, gå en kväll var. Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
![]()
Lena: Tsimplakis heter affären tydligen, jag har googlat lite. Kolla din inbox.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
![]()
Tror också att det är helt ok att ta med barnen och lätt att slinka undan när lusten och orken tryter hos de små. Toleransen med barn i Grekland är stor så det kommer säkert att fungera bra.
När jag var i Brasilien i vintras besökte jag vid flera tillfällen den berömda djungeloperan i Manaus uppförd i slutet av 1800-talet och en mycket vacker byggnad både in och utvändigt. Teatro Amazonia som befolkningen säger var en mycket speciell upplevelse som ingen musikälskare som besöker området bör missa. Varje söndag gavs gratiskonserter av Manaus symfoniorkester och gästande orkestrar. Konserterna var gratis och av mycket hög klass. Brasilianarna tog med sina barn och stämningen var familjär, uppsluppen nästan som på ett coctailparty. En svensk dirigent skulle fått spader men här var det helt ok och barnen fick hoppa upp och ner, prata lite men ändå i kontrollerad form och kanske föddes framtidens artister och musikintresse just här. Lite av den stämningen finns också i Grekland. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Annki och Eva, det låter ju helt perfekt! Tusen tack för era svar, blir ju jättesugen på konserterna. Ska ta mig till Naxos-forumet och läsa vidare.
![]() Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det slår mig bara att det är några år sen jag var på Naxos så jag borde kanske reservera mig. Men jag har svårt att tro att affären inte finns kvar. |
|
||||
|
||||
![]()
Inkfish: jag var på Naxos några dagar förra året, men har inte en aning om vad stränderna heter, och skulle gärna vilja hitta till ost- ört- och getskälleaffären! Vet du vad den heter eller hur den ser ut och skulle du kunna beskriva vägen dit lite närmre?
Veronica - med mycket dåligt lokalsinne... |
|
||||
|
||||
![]()
Agios Giorgios-stranden är stranden i stan. Jag och vägbeskrivningar
![]() Fortsätter man sen förbi ostaffären och följer vägen 5-6 min kommer man till det som åtminstone då var min favorittaverna på Naxos, Galini. Enkla goda smårätter och riktigt tavernastuk. Galini var en av två vägg-i-vägg-ställen, skylten visar vilken det är. *hoppas nån med färskare Naxosinfo kan rätta mig om det behövs* |
|
||||
|
||||
![]()
Öh... ok
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lova att berätta hur det går i så fall, du
![]() Jag krånglar nog till det i onödan, när du väl är där ger det sig själv. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
![]()
Det tror jag stämmer, Annki - tack! Minns åtminstone en musikaffär där.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ostaffären är en ganska liten butik. De säljer både kryddor i lösvikt, oliver i löstvikt från stora tunnor sam även olivolja i dunkar. Ostarna ligger upplagda på disken och i hyllor i affären och de smakar mycket godare än det luktar i affären. Jag har många gånger besökt affären och handlat där.
Jag tror att det är den butiken Arne rekommenderade för flera år sedan i detta forum. När det gäller smaken tycker jag att det smakar just GETOST. Den är suveränt god. Lotta |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag har två bilder (pappers-) från ostaffären. Tyvärr räcker inte mina kunskaper till att skanna och lägga in dem här. Ska be sönerna om hjälp på söndag, om de kommer hit på mors dag då. Titti. |
|
||||
|
||||
![]()
Hittade några bilder från Tsimplakis-butiken på den här sidan:
www.norphoto.com/r/nor59.php Det är bilderna 4591-4596, visst ser det lockande ut att gå in och botanisera där? Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, Annki, det ser helt underbart ut, man kan riktigt känna dofterna! Och du, vilka härliga foton!
![]() Hej från Lena*. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här är mina bilder från ostaffären.
/ Titti ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ohlala, Titti, vilka härliga bilder! Tack så mycket för titten. Det ser verkligen lockande ut och nu hittar jag ju utan problem dit också, när jag vet hur den ser ut!
![]() Hej från Lena*. |
![]() |
|
|