Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-05-03, 10:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Nu är det nära …

3 maj -25

Hur svårt kan det vara att packa …bara att bocka av den färdigskrivna listan. Lätt som en plätt, och inte behöver jag tänka på vikten -syftningsfel -🙄 då väskan idag får väga 23 kilo. Väskan gapar stort och sväljer allt som står på listan.
Jag funderar: var har jag min regnponchos …tankekedjan bryts då min man kommer ner från övervåningen leende och med famnen full av kläder.
- vad tycker du jag ska ta med mig frågar han och håller upp en kortärmad linneskjorta.
- Jag som just ställt undan strykbrädan säger jag.
- linnekläder ska vara skrynkliga förtydligar han.
- Det ska inte se ut som du sovit i den säger jag.
En stund senare efter att ha provat kläderna har hans ansiktsfärg samma nyans som den rosa linneskjortan, och han kan konstatera att kläderna krympt i garderoben. Jag säger ingen ting men tänker att även hans leende krympt betydligt.

Tjugo timmar senare sitter vi nu på Arlanda och väntar på att få gå ombord på planet som ska ta oss till Rhodos, och på måndag färjan till Tilos.

Hör av mig senare …
Svara med citat
Gammal 2025-05-03, 14:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Nu är det nära …

Trevlig resa och hälsa maken!

Masse
Svara med citat
Gammal 2025-05-03, 15:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Så härligt att höra att ni är på gång till ert Tilos! Nu ser jag fram emot många och trevliga rapporter och bilder från dig.
Jag åker själv (tillsammans med en granne) till mitt älskade Amorgos om 11 dagar och lovar att höra av mig på forumet.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2025-05-03, 16:42
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Tilos, det låter ju alldeles underbart!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2025-05-03, 21:29
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Tilos låter helt underbart. Hoppas på rapporter från er tid där. Skulle gärna återvända, men nu väntar Limnos om 14 dagar, en ny bekantskap.
Kerstin
Svara med citat
Gammal 2025-05-05, 11:18
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jeg håber, at I har haft det fint på Rhodos og er kommet godt frem til Tilos. Ha' nogle fantastiske dage og forhåbenlgt med godt vejr
Svara med citat
Gammal 2025-05-05, 12:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Att packa, ja. När vi kommit fram till vårt hotell i Koroni sa min man: jag har inga shorts. Han såg aningen sur ut. Jag sa: men du sa ju att du har packat allt? Han: jo, men du skulle stryka shortsen och efter att du gjort det förde du dem inte åt mig.

Jo, det var sant, jag hade lämnat dem att "svalna" ett tag och han kom inte ihåg att fråga efter dem. Så kan det gå.

Men, sist och slutligen var det inte så väldigt varmt och han klarade sig bra utan shorts. Vi skulle ha kunnat köpa ett par nya i Koroni men utbudet av butiker där är inte så stort och det fanns inga såna som han ville ha.

Ha en fin resa och underbart på Tilos!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2025-05-05, 14:06
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Här var det ordvitsar! Att slippa tänka på vikten när man packar är ju underbart Sjöborren!

Kul med klar packning, men inte att vara packad...

Och krympflation även i garderoben 😃

Tack Alala för din shorts story! Mannen får ta tag i järnet nästa gång, alltså strykjärnet.

Men jag vet precis hur det är, här också, stryker inte jag, blir det inga strukna kläder. -Det blir ändå skrynkligt igen, säger mannen... ☺️

Tack för hälsningen Til-oss!
Svara med citat
Gammal 2025-05-06, 08:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Klappa Omonia från mig och ha en underbar resa!
Svara med citat
Gammal 2025-05-06, 21:06
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg

Men jag vet precis hur det är, här också, stryker inte jag, blir det inga strukna kläder. -Det blir ändå skrynkligt igen, säger mannen... ☺️

Tack för hälsningen Til-oss!
Låter som en stryktålig kille!

Masse
Svara med citat
Gammal 2025-05-06, 21:08
Masses avatar

Sjöborren! Ser fram emot lite rapporter om våra favoritställen på Tilos. Omonia, Armenon och Nautilos. Det var länge sedan vi sågs där.

Masse
Svara med citat
Gammal 2025-05-10, 10:59
sjöborrens avatar

Hej alla! Ska försöka bättra mig när det gäller skrivandet.

Yannis! Kan tyvärr inte lägga ut bilder här - det var så många sen att jag glömt hur. Önskar dig och grannen en fin vistelse på Amorgos. Och som alltid fina rapporter från dig.

Janne! Lovar att klappa Omonia från dig.

Kerstin och Anne. Trevlig resa!

Masse! Lovar att skicka några rapporter. Glömmer aldrig när vi möttes första gången …det var på Nautilos.
Svara med citat
Gammal 2025-05-10, 11:29
sjöborrens avatar

Standard Sv: Nu är det inte bara nära …

Några timmar efter att vi landat på Rhodos flygplats och checkat in på hotellet, satt vi i en taxi på väg till en taverna vi aldrig tidigare besökt. Lördagkväll betydde levande musik, vilket gjorde att vi var tvungna att boka bord vilket vi gjorde hemifrån några dagar tidigare.
Då vi kom dit, 20.00, såg vi att alla borden var reserverade. På ett av borden stod en liten griffeltavla på vilken vi kunde läsa min mans namn. Lokalen var inte stor och med enkla men rustika bord och stolar målade i pistage-grönt - lite Mamma Mia känsla. Borden hade tallriksunderlägg av brunt omslagspapper - enkelt, billigt och funktionellt.
Förutom jag och min man var det cirka tio personer i lokalen plus de två musiker som höll på att stämma instrumenten - gitarr och bouzouki. Efter att ha studerat menyn bestämde vi oss för: bröd, tsatsiki, husets sallad, calamares, finskuren friterad potatis, samt en liten flaska ouzo.
Först när vi ätit upp maten som var mycket bra, började gäster strömma till.
Har alltid fascinerats av att greker kan äta så mycket - speciellt män. Vid bordet närmast satt en äldre man som beställt meze. Assiett efter assiett bars in vilket gjorde att flaskan med tsipouro inte fick plats utan fick stå på golvet. En stund senare bjöd han min man att smaka en bit fisk och lite tsipouro.
Själv föredrog jag att studera ett 10-tal unga män som satt ett ögonkast bort. De åt, skålade, diskuterade, sjöng, några tände en cigarett, andra sög på en e-cigarett. Jag kunde konstatera att ljudnivån steg i takt med att nivån i tsipouro flaskorna sjönk.
Två musiker och närmare ett 70-talet gäster stod för underhållningen. Alla sjöng och sångerna avslutades med jubel och applåder.
Plötsligt reste sig en kvinna och gick upp och började spela och sjunga.
Klockan 23.30 knackade John Blund mig på axeln. I taxin på väg tillbaka till hotellet tänkte jag: undrar hur länge de håller på, med tanke på att nya gäster droppade in då vi gick.
Just idag vill jag hålla tavernans namn för mig själv. Kanske avslöjar jag det en dag. Kommer alltid att minnas den kvällen - det var jag och min man och ett 70- tal greker.

Idag, en vecka senare är vi på Tilos.
Svara med citat
Gammal 2025-05-10, 18:26
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Å, Sjöborren, så mysigt det låter!!
Precis så är en kväll i Grekland perfekt (enligt min åsikt) man (jag iaf) reser ju inte till Grekland för att "frottera" mig med andra turister (läs svenskar/nordbor)........ fast svårt att låta bli förstårs, numera......

Ser fram emot rapport från Tilos!!

Catlady 🐈, som längtar till....... 🇬🇷🇬🇷🇬🇷
Svara med citat
Gammal 2025-05-11, 06:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Låter som en trevlig kväll det där. På en så välbesökt ö som Rhodos är det kanske inte alltid så lätt att hitta såna pärlor till tavernor. Och kanske vill grekerna också hålla den för sig själv?

Ha en underbar tid på Tilos!

/ Anne
Svara med citat
Gammal igår, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Just idag vill jag hålla tavernans namn för mig själv. Kanske avslöjar jag det en dag.
Det ser jag verkligen fram emot! Det är så få som läser i forumet så jag tror inte att namnet kommer sprida sig så mycket.
Svara med citat
Gammal igår, 18:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Sjöborren, vilka härliga minnen ni samlar på!
Ha det fortsatt bra!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal igår, 22:07
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Masse! Lovar att skicka några rapporter. Glömmer aldrig när vi möttes första gången …det var på Nautilos.
Det glömmer inte jag heller. Goda och trivsamma luncher hade vi tillsammans där, och deras solsängar i strandkanten var sköna.

Låter som en toppenkväll ni fick till på den lilla tavernan på Rhodos. Och maten som ni beställde in var exakt sådant som jag också gärna skulle välja och som jag saknar alldeles förskräckligt mycket.

Ha det gott på Tilos!

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.