![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kära Kalimerianer!
Idag är det 28 år sedan Kalimera föddes. Om det inte vore för att jag var brevbärare och IT-ansvarig på ett postkontor, och en kollega som var ett mycket stort Hammarby-fan, så hade troligen inte Kalimera funnits, och mitt liv hade fått en helt annan inriktning. Läs mer om det via länken längst ned. För 28 år sedan fanns inte Google, Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Netflix, Storytel, Spotify, TikTok eller Messenger. Det fanns inte heller några appar, och inte heller några smartphones eller surfplattor. Och det fanns varken bredband eller WiFi, och många andra saker som är självklara idag, som ChatGPT och annan AI. Men Kalimera fanns! Ja, så ungefär så brukar jag skriva när Kalimera fyller år. Men, tänkte jag, kan AI formulera det bättre? Så jag bad ChatGPT att skriva om texten ovan, och då blev den så här: ”För 28 år sen – en helt annan tid, när datorn var klumpig och modem gav strid. Inget Google att fråga, inget Facebook-fnatt, och selfies? Glöm det – man tog kort på sin katt. Instagram fanns inte, Twitter var tyst, och Youtube var bara ett framtidslyst. Spotify? Nej – det var CD och brus, och Netflix var hyrfilm från videobutikens hus. Messenger saknades, TikTok med, och ingen visste vad en app ens hette. Surfplattor? Nä, det var papper och penna, och “molnet” var något där regn kunde ränna. AI fanns i filmer med skräck och panik, och ChatGPT? Lät som nåt medicinskt och likt. Men mitt i allt detta – en sajt med charm, Kalimera log, med solkräm på arm. En hyllning till Grekland, så vacker och varm, med tips om var tavernor gömmer sin charm. Före WiFi och feeds och algoritmspår, gav Kalimera oss stränder och vågor som slår. Den var där innan ”smart” blev telefon, och guidade oss till en blåvit region. Så vi firar idag – och vi gör det med stil: 28 år av grekisk profil! Så skål med en ouzo, och kanske ett dopp, för sajten som överlevt varje teknikhopp. Grattis Kalimera – du var före din tid, och du håller än – med samma solida glid! Hipp hipp hurra för Kalimera som fyller 28 år idag!” Den texten tog cirka två sekunder för ChatGPT att skriva. Idag skulle säkert AI kunna skapa något som liknar Kalimera på några minuter. Jag är väldigt glad att AI inte fanns när jag började med Kalimera. Så mycket roligt jag hade gått miste om då. Bilden nedan är för övrigt också skapad av ChatGPT. ![]() Läs den fantastiska historien om hur Kalimera föddes här. |
|
|||
|
|||
![]()
28 år det är länge det och mycket har hänt…
Tack Janne och Camilla för att ni finns och orkar👍🌻🌻 Pia |
|
|||
|
|||
![]()
Stort grattis till de 28 åren. Mycket har hänt under den tiden, mycket som är bra och underlättar, men en hel del skulle man ju klara sig utan. MEN, inte KALIMERA. Tack Janne och Camilla. Så många värdefulla tips vi fått under våra resor. Hoppas ni orkar fortsätta länge till.
Kerstin |
|
|||
|
|||
![]()
Skrev på Facebook, men vill självklart gratta 28-åringen i dess eget hemma också.
Hipp hipp HURRAAAAA och GRATTIS Kalimera🎉🇬🇷✨️ Tack Janne o Camilla för att ni håller Kalimera vid liv💐🌞 |
|
|||
|
|||
![]()
Stort GRATTIS, Kalimera, utan den här sidan vore livet lite "fattigare"!
De tre sista verserna i "poemet" är riktigt bra, förvånad, trodde inte AI skulle klara av det så pass bra.... Nå, man lär så länge man lever..... ![]() Ett stort TACK till dig Janne och Camilla förstårs, för att ni orkat och lagt ner så mycket tid och arbete på Kalimera! Att hemsidan finns kvar (för oss dinosaurier som vägrar "sociala" medier) är jag så tacksam för!! ![]() Det är ju, tyvärr, så mycket som försvunnit in i "sociala medier-träsket" vilket innebär att vi dinosaurier inte har tillgång till det. ![]() ![]() Catlady 🐈, som hoppas på många fler år med intressanta Kalimera....... Senast redigerad av Catlady den 2025-05-15 klockan 20:33. |
|
||||
|
||||
![]()
Grattis Kalimera
![]() ![]() Hoppas på att fler skribenter/läsare hittar tillbaka. Ser att jag firar 10 år här denna månaden. Hur var tillvaron innan dess? Ja inte lika mycket på nätet i alla fall ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grattis Janne o Camilla!
Tänk så många fina år! Fantastiskt! Och jag är väldigt glad över de 17 av dessa år som jag har varit med. Och .... AI i all ära .... en kul text som AI knåpade ihop ovan. Men .... att snacka och skriva texter är en sak, men att fixa en riktig sajt som Kalimera baserat på upplevelser IRL som du och Camilla har gjort .... ja det är nåt helt annat! Och det kan inte AI göra. AI är bara syntetiskt och plastigt för mig, även om det säkert kan lura skjortan av mig. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Stort grattis Kalimera! Still going strong.
![]() ![]() Det mesta jag vet om Grekland idag kommer från Kalimera. Så mycket inspiration och fina tips. Och kanske skall jag fira med ett dopp (från strandbastun)? Och ouzo, vi köpte med oss från Koroni en ouzo från Kalamata "Helas" heter den. ![]() Länge leve Kalimera! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Stort grattis och tack för Kalimera, Janne & Camilla. En ständig källa till glädje och att drömma sig bort till paradiset.
![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
BRA jobbat, Grattis och tack!
Kalimera-vitaminen är ju livsnödvändig, en dos med jämna (eller ibland lite ojämna mellanrum). Hjärtligt tack ![]() ![]() ![]() /Lena ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla åren! Jag är glad att få ha varit med under 17 av dessa...
![]() ![]() ![]() //Conny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Janne och Camilla för alla år! Tänk att 18 år kan gå så fort…
![]() Vi skålar för er i kväll i när vi kommer till Omonia - självklart i retsina. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grattis
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Stämmer in i alla gratulationer och stort TACK!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jeg tilslutter mig også alt, som er skrevet. Stort grattis og stort tak
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj vilken utveckling som skett! Gratulerar till utveckling och till ökade Greklands-kunskaper. Men vart har alla inlägg tagit vägen?
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Grattis Kalimera!
Tack för all Greklandsinspiration 🇬🇷🌀🧿🌀💙🇬🇷 /Getpinglan 🐐🔔 |
|
||||
|
||||
![]()
Grattis Kalimera! Tack för alla berättelser till alla som skriver här. Det är så roligt att läsa om allt som ni har varit med om på resorna i Grekland🇬🇷
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla för alla hurrarop och grattisönskningar!
![]() |
![]() |
|
|