![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle ABSOLUT ta fastlandet denna tid på året..Peloponnessos ..eller EVIA! Evia är ju en ö, och bara någon timme med buss från Aten...
Lissi - som ju var på båda ställena i somras.. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag måste erkänna att jag har riktigt dålig koll på fastlandet. Vad är det för skillnad mot öarna vad gäller mat, natur, vatten och så vidare?
|
|
|||
|
|||
![]()
Fastlandet er større
![]() Det er altså mer variert, du kan finne det du finner på øyene på fastlandet, og mer. Den byen jeg bor i, Nafplio, ligger et par timers buss fra Athen, og kunne for så vidt like godt ligget på en øy. Den er ikke helt ulik Ermoupolis på Syros, for eksempel. Du får den maten du er vant til på øyene, men akkurat som på øyene er det endel lokale variasjoner og spesialiteter over hele landet. Strendene er like bra, vannet enkelte steder varmere. Forskjellen, særlig i vinterhalvåret, er at de aller, aller fleste stedene på fastlandet er levende byer hele året. Klimaet her i Nafpliobukten er jevnt over varmere enn på øyene, og du er ikke avhengig av båter - som kan være innstilt i uke 44. Hjalp det? |
|
|||
|
|||
![]()
Fastlandet är så mycket mer! Det är det genuina Grekland. Jag har varit på så många öar och på fastlandet också flera, flera veckor genom åren och jag är alltid nöjdast med de upplevelserna jag fått på fastlandet. Dessutom är maten oftast billigare och naturen mycket mer storslagen!
Jag kan rekommendera området runt Saloniki i norr, de otroligt vackra byarna i Zagoria och området runt Parga-Ioannina, hela Peloponnessos, samt en ny favorit Evia, en ö förbunden med en bro någon timmes bussväg från Aten... Den ön var VACKER!!!! Dit återvänder vi i juni! ![]() En bra sak till med fastlandet är att man kan förflytta sig utan dessa sinksamma väntetider på båtarna. Det är bara att hoppa på en buss när man tycker att man vill röra på sig. Så ska ni resa v 44 är mitt absoluta råd att välja fastlandet (eller om ni absolut måste till en ö, i så fall välja Evia, Kreta eller Rhodos) Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Viking air? deras hemsida funkar inte. När jag klickar på "fortsätt" blir jag bara hopplöst överflyttad till nåt annat. En massa andra länkar, har inte hört nåt om denna resmöjlighet tidigare. Om man lyckas boka, hur funkar det?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Och tänk Ailert om ni skulle hamna i Nafplion då kan du ju hälsa på Admirala
![]() ![]() Bara mina små funderingar ![]() MVH Yeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi har rest tunt en del på fastlandet, det är inte lika vanligt att alla pratar engelska (men ändå inget större problem), de som jobbar med turister blir mera positiva då de hör att man kommer från Sverige, det är inte så ofta som de träffar på svenskar på fastlandet. Det är väldigt mycket smidigare att flytta sej mellan orterna på fastlandet, bussarna fungerar bra och går hela tiden. Det som jag tycker är roligast på fastlandet är att man får träna den lilla grekiska man kan, jag har både prutat på boende och beställt mat på grekiska på fastlandet. En nackdel på fastlandet är att butikerna ofta har medelhavstid, de är alltså stängda för siesta och stängda på söndagar, kan vara värt att tänka på om man har tänkt äta egen frukost. Jag antar att ni har bara en vecka på er, hade jag haft en vecka i oktober hade jag helt klart börjat med att ta mej till Plaka utanför Leonidio, sedan skulle valet vara svårt mellan Nafplio och Loutraki. Vi trivdes inte bra i Nafplio men omständigheterna var inte de rätta för oss, vi gav stan 10 minuter innan vi bestämde oss för att åka vidare, det finns säkert positiva saker där också men vi åkte direkt vidare. Loutraki är smidigt till då det gäller kommunikationer med Aten, alltså en bra stad att avsluta med. Mvh Janérik ps. Plaka ligger lite avigt till men är vårt eget lilla paradis i Grekland, inlägget är lite smittat av det ![]() |
![]() |
|
|