Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-01, 14:47
susidus susidus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Det bästa med ön?

Det ska jag göra. Nu är det bara en timme arbete kvar. En skön helg hemma med lite packning och sen...
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 12:08
Guldgryning Guldgryning är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Varför är Skopolos en av mina dyrbaraste Greklandspärlor?

Jag och sambon hade "förförts" (läs förstörts) av resekatalogernas yviga beskrivning av Skiathos 60-tal öar.Hmmmm.Efter två dagar var vi total-less.Inte en enda äkta grekisk by på hela ön.På den berömda Kokournarisstranden trippade rika amerikanskor runt med guldsandaletter på bambugatorna på stranden.Vi rymde och bestämde oss från att aldrig vända åter till Skiathos annat än i transfersyfte.(föralldel var Skiathos flygplats något som slår värstingbergochdalbanan på Liseberg.)För all del, det fanns små, "ogenerade" stränder även på Skiathos.Fattas bara när den har- vad-det-nu-kan vara- typ 64 stränder på ön.Stämningen var lite väl kosmopolitisk för vår enkla smak.Vi sökte snarare det tvättäkta!Det charmigt, genuina GREKISKA.På Skithos (förlåt, en freudiansk felsägning, menar förstås SKIATHOS!) är det bara att glömma allt sånt.Tyvärr.

Så vi tog en båtutflykt till Alonissos och Skopolos.På Skopolos stannade vi resten av semestern...förälskelsen var TOTAL....Färgerna, de lummiga bergen och dalarna med doftande pinje..honung...timjan...Mmmm.En resa för alla sinnen.Min förälskelse var total och den tycktes besvarad!Stränderna....den undersköna staden Skopolos med de snirkliga, handmålade skyltarna.Alla kyrkkor, en för var dag och klostrena.Lugnet, det totalt oförstörda lugnet i Glossa...

Sedan dess har vi varit där tre gånger, och hoppas få återkomma fler gånger... Jag kan mycket väl, om det vore så lycksaligt, få "viga" min bröllopssemeter på Skopolos.Helst skulle vi (vem det nu kan vara?) viga veckor åt att njuta av denna ö:s skönhet och genuinitet....Njut av ön, men bevara dess genuinitet och naturliga skönhet.Förvalta den väl.*L*
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 12:23
Guldgryning Guldgryning är inte uppkopplad

PS.Ang föreg. inlägg.Naturligtvis gällde detta inte Skiathos 60-tal öar, utan stränder.Blir lite ivrig var gång jag beskriver reseminnen från Grekland.Förlåt!
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 12:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Så vi tog en båtutflykt till Alonissos och Skopolos.På Skopolos stannade vi resten av semestern...förälskelsen var TOTAL.
Jag drabbades av exakt samma sak när jag kom till Skopelos! Jag blev kär samma ögonblick jag satte ner fötterna i hamnen.
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Måste säga att jag har lite svårt att förstå att man förklarar en ös storhet genom att berätta allt man inte tyckte om med en annan ö...

Min ringa erfarenhet av Skiathos är att det måste vara mycket stor skillnad på det mycket där, beroende på tiden på säsongen. Vi var där i slutet av säsongen och jag känner inte igen mig i det mesta av allt det negativa som så många beskriver. Det fanns sannerligen inga guldsandaletter på stränderna och definitivt inte några amerikanskor heller! Många stränder var helt eller så gott som folktomma och inte ens på de stora kända stränderna var det mycket folk.

Det fanns många tavernor, butiker mm med inhemskt stuk.

Det jag reagerar mest på bland sådant som inte så sällan skrivs om Skiathos är uttalanden i stil med "Inte en enda äkta grekisk by på hela ön". Jag tycker det är en fruktansvärd skymf mot de människor som bor på landsbygden på ön! De lever ett åretruntliv i sina gårdar och de är i allra högsta grad äkta! De stänger inte sitt liv när sista charterflyget går hem - och de finns även om vissa turister väljer att inte se dem och istället gör orättvisa kategoriska uttalanden om vad som är äkta grekiskt.
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:30
Jayo Jayo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Tack för det inlägget, Elisabet. Det bor 6000 människor på Skiathos på vintern, dom flesta i Skiathos stad men också folk lite här och var längs kusten och uppe i bergen. Det är klart att om man kommer i juli/augusti, under den verkliga turistsäsongen, så försvinner ju lokalborna bland alla turister i Skiathos stad och längs södra kusten. Ska man uppleva det riktigt grekiska då får man åka upp i bergen, mot Kalivia, och en del andra platser. Men det finns faktiskt äkta greker på många ställen då, inte bara dom som jobbar i turistnäringen!
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:56
Elisabets avatar

Den största delen av Skiathos stad består också av de områden (läs gränder) där dessa människor bor. Att säga att det grekiska vardagslivet är obefintligt som man ibland läser, är också det en kränkning mot alla dem som lever där - och dessutom ett bevis för att den som säger så inte har bemödat sig med att gå längre än på hamnpromenaden och huvudgatan.

Då har man också VALT att bara se det så kallat kosmopolitiska och helt blundat för att det inhemska finns så nära som runt hörnet.
Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 11:31
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Skopelos verkar ha jätte bra stränder men hur är avståndet till stränderna från Skopelos stad, långt?
Kan man gå eller måste man åka moppe/bil/buss

/// Siri
Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 12:14
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej Siri,

Den lilla stranden inne i Skopelos stad är INTE att rekommendera (smutsig, sunkig och deprimerande), och tyvärr är det den enda strand på promenadavstånd såvitt jag känner till. Nej, inne i Skopelos stad är hotellpoolerna att föredra!

Men det är enkelt att ta sig till de härliga stränderna runt ön: Det går en busslinje mellan Skopelos stad till Glossa (och ibland vidare till Loutraki). Bussen stannar vid många av de populära stränderna. Den första stranden ligger ca en kvarts busstur från Skopelos stad om jag minns rätt. Ibland får man gå en bit från hållplatsen till stranden. Bussen går nästan varje timme, eller åtminstone varannan, om jag minns rätt.

Moppe och biluthyrare finns det många av. Själv hyrde jag bil av den snälla Michalis Adamos på Avis, som har kontor vid hamnen.

När ska du åka?
Ha en härlig semester!

/Charlotte!
Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 18:24
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte! Visa inlägg
Moppe och biluthyrare finns det många av. Själv hyrde jag bil av den snälla Michalis Adamos på Avis, som har kontor vid hamnen.
Hur mycket kostade det när du var där???

Citat:
När ska du åka?
Har inget planerat...men det står lite mellan Sifnos, Skiathos, Naxos och Skopelos men jag kan inte betstämma mig, någon som har en åsikt om vad som passar en familj på tre i mitten på juni

Undrar även om vattnet är klart på Skopelos??,(alltså inte smutsigt) för långt till stränderna är inte så stort problem bara de är bra och att ön har mysiga små affärer och byar...

// Siri

Senast redigerad av Siri A den 2007-02-18 klockan 18:28.
Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 13:29
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Skopelos verkar ha jätte bra stränder
Det beror på vad du menar med jättebra stränder. Skopelos har väldigt vackra stränder, men badmässigt sett är ganska mediokra.

Till Stafilos, som är den stranden det tar en kvart med bussen till, kan man gå genom olivlunderna söder om stan. Väldigt trevlig promenad som tar ca 1 timme om man inte stannar allt för mycket. Precis bortanför Stafilos ligger Velanio, som i vårat tycke var roligare - mindre folk och större vågor.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.