![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Takk for oppskriften, Eva! Den skal jammen jeg prøve også. Det er ikke lett å få tak i greske pitabrød her i Norge. Før hadde de i Meny-butikkene, men ikke nå lenger. Dessverre. De vanlige fra frysedisken har ikke samme konsistens og smak.
Ingrid ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte om dessa heller är exakt som de grekiska men de fungerar bra och jäser upp fint så de är lätta att fylla med det goda som ska i.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan ju får gyros med olika slags bröd i Grekland. De godaste tycker jag är de som är tunnbrödsliknande, som man alltså inte fyller utan lägger "det goda som ska i" på och sedan rullar ihop som en strut.
Jag har tänkt prova med tunt mjukt tunnbröd, typ Polarbageriets. Men det kanske finns någon som har ett grekistk recept på sådant bröd? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Stekpannebröd 75 g smör 5 dl lättmjölk 25 g jäst 1/2 tsk salt 1/2 dl socker 2 msk sirap 1/2 tsk hjorthornsalt ca 13dl vetemjöl Gör en vanlig deg. låt jäsa i 30min. Knåda degen och dela i 16 bitar. Rulla till runda bullar och kavla ut med kruskavel. Grädda i stekpannan på spisen ca 2 minuter på varje sida. låt brödet kallna på varandra. Kan kryddas med fänkål, kummin. Har aldrig provat detta som girobröd men det är garanterat jättegott ![]() Katerina |
![]() |
|
|