Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-14, 00:27
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: konstiga djur

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Bönsyrsor är som sagt rätt fula, denna är ca 1 dm och bor på Kalymnos. //PO
Jag tycker de e jättehäftiga. För två veckor sedan plockade jag ner kläder som hängt ute på tork(har tyvärr ej torktumlare-skåp).
Jag lade dem på sängen.
Mitt på dagen lade jag mig för att vila på siestan.
Såg något grönt på min röda tröja som låg högst i högen. Tog en penna för att röra vid den och då boxade den till med frambenen.
Jag ropade på mina barn så att de kunde få se den. Då vi omringat den och stod och tittade på den började lillkillen hoppa fram och tillbaka framför den. Vad tror ni den gjorde. Jo, han vred på huvudet åt den riktningen min son rörde sig. Det kallar jag häftigt!
Såg sedan en dokumentär om insekter och där visade de även bönsyrsan. De sa att bönsyrsan har väldigt BRA syn.
På grekiska kallas den även "álogo tis panagiás" som betyder Jungfru Marias häst.

Det äckligaste djur/insekt jag varit med om här i Grekland är Sarandapodaroúsa , Scolependern som ni säger att den heter.
Har hittat såna ett antal gånger i lägenheten. USCH! Bara tanken gör att jag lyfter upp fötterna från golvet och ryser. Jag är inte en så djurvän att jag försöker fösa ut detta kryp....utan det blir tofflan som plockas fram och den är inte lättdödad om jag får säga....
Jag tycker t o m skorpioner och ormar är gulliga i jämförelse med detta ....
En vän till mig var i Thailand och sa att där var de mycket, mycket större och dödligt giftiga. Inom 4timmar måste man hinna till sjukhus och få motgift. FRÄSCHT!!!

Katerina-som kommer att titta under täcket innan hon ska sova!

Senast redigerad av Zanét den 2006-11-14 klockan 08:57. Anledning: Bild i citat
Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 09:03
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Det äckligaste djur/insekt jag varit med om här i Grekland är Sarandapodaroúsa , Scolependern som ni säger att den heter.
De här stora tusenfotingarna är inte roliga att ha kring benen, men de små vi har här i Sverige bekommer mig inte alls. Om man söker på Scolependra hittar men även till YouTube där några har filmat odjuret (gigantisk art) när det jagar, fångar och äter möss. Tacka vet jag bönsyrsor

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 09:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jeg har sett både kneler (bönsyrsor) og skilpadder, hvorav sistnevnte er klar favoritt

Og så "konstig" er ikke påfuglen, men her i Nafplio har vi en som går fritt. Den bor i parken, men tar seg gjerne en tur i gatene også. At den ikke er blitt påkjørt er kanskje det mest "konstiga".

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.