![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Publicerat: 2006-12-01
Flyme, det sjunkande skeppet ![]() Igår presenterades en ny kvartalsrapport med fortsatt artärblödning, enbart stillad av ett nytt tryckförband i form av den senaste / sista emissionen från in absurdum idogt optimistiska investorer. Det fraktas allt fler passagerare till allt större förluster. Ju fler resenärer man får, desto rödare blir siffrorna. För tredje kvartalet ökade omsättningen med 64 miljoner, jämfört med samma kvartal förra året och förlusten ökade med 37 miljoner. 685.000 kr förlorades netto varje dag under periodens tre månader. Bakom blodflödet finns en dödlig sjukdom som består i på tok för få passagerare per plan till alldeles för låga snittintäkter. Ett lågprisbolag kräver mycket hög snittbeläggning, med start runt 80%, samt en snittintäkt som klarar kostnaderna. Annars, som i Flymes fall, ökar förlusten i takt med volymen. Såväl Ryanair som easyJet håller sig över 85% i årsgenomsnitt. Alla vet vad som gäller för överlevnad. I Flymes fall redovisas 60,6% beläggning inrikes och 68,4 % utrikes, detta under årets mest "beresta" månader. Två affärer har avbrutits under perioden, de tilltänkta förvärven av brittiska Astraeus och Lithuanian Airlines. Den nye vd’n Finn Thaulow säger mot denna bakgrund: "Det har varit ett händelserikt tredje kvartal för FlyMe där vi genomgår en process från att vara ett mindre flygbolag till att utvecklas till en långsiktig, europeisk aktör inom flygindustrin. " Trots påpekanden i tidningar och pekpinnar från börsen, finns fortfarande pressmeddelandet från 1 september kvar på Flyme’s hemsida (idag den 1 december), som säger: " FlyMe har köpt det brittiska flygbolaget Astraeus. FlyMe har förvärvat 51 % av aktierna i det engelska ![]() Detta är inte ens luddigt, det är och var, en ren och skär lögn. Den beskrivna, självuppfattade verklighetsbilden är genuint annorlunda än den som utomstående analytiker, och för den delen också "vanligt folk" har. Expressen/GT avbröt härförleden en tävling med Flyme-biljetter som pris med hänvisning till att tidningen inte vågade riskera sitt rykte och goda namn i händelse av inställda priser. Flyme pratar volym och marknadsandelar, men vad tjänar allt till när man förlorar nästan 700.000 kronor om dagen i något ökande takt. Inom lågprissegmentet följer drygt 80% av kostnaden med varje nytt flygplan, så alla omtalade skalfördelar med erfarenhet från övrig industri, är försumbara i denna värld. Vad storlek och svarta siffror medför är däremot goodwill och förhandlingsmakt, något Ryanair’s motparter fått smaka på, från små flygplatser till Boeing. Men ekonomiska skalfördelar i driften---nix. Ett annat åberopat skäl av Flyme för sina förluster, är kostnader för expansion. Visst, självfallet ökar kostnaderna om man flyger mer. Men vart tog intäkterna vägen? Det låter som om Flyme tycks tro att man investerar i en fjärrvärmeanläggning. En ny lågprislinje skall bära sig inom 8 veckor, annars stängs den. Fråga Ryanair och easyJet. Under sitt korta liv på 32 månader har Flyme bränt bort ca 660 miljoner i ett konstant expansionsskede, där man ökat från startens fyra B 737-300 till dagens fyra B737-300 --- plus en B737-500. Skrivet av: ANDERS LIDMAN |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Flyme börjar att trafikera linjen Arlanda-Luleå till våren, har det sagts... Kollade deras priser gentemot SAS och Fly Nordic, när jag bokade anslutningsflyg till majresan. Nu var deras biljetter endast aningen billigare, så jag vågade inte
![]() I våras flög vi med Flyme från Göteborg och hade inget att anmärka, men då hade inte dessa "skakningar" startat heller, vad jag minns ![]() Ivi |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Detta har jag hört i någon intervju på tv av någon av de högre cheferna på ett av de båda bolagen. Mvh Janérik |
#4
|
||||
|
||||
![]()
LFV oroat – överväger kräva garantier från FlyMe
![]() Eftersom FlyMe-rapporten för tredje kvartalet visar, att bolaget blöder allt kraftigare kan den uteblivna registreringen möjligen indikera att bolaget lider brist på pengar. Därför frågade Flygtorget @irmail Nils-Olof Dahlin, kreditchef på Luftfartsverket, LFV, om man där har börjat oroa sig, eller om FlyMe har uppvisat tecken på bristande betalningsförmåga. Nils-Olof Dahlin börjar med att betona, att FlyMe hittills har skött sina betalningar perfekt och att man har gjort så ända sedan bolaget startade i mars 2004. Däremot börjar LFV oroa sig för hur mycket luft under vingarna FlyMe nu verkligen har kvar. "Vi oroar oss för vad vi läser och hör om FlyMe, t ex att man skulle ha gått ut med felaktig statistik", säger Nils-Olof Dahlin. "Ännu mera oroliga har vi förstås blivit när nu vi nu också läser att folk hoppar av från FlyMe, t ex Fredrik Skanselid, som vi haft mycket god kontakt med och har stort förtroende för." LFV fakturerar idag FlyMe med cirka 8 Mkr varje månad för sina flygplatstjänster. Men framöver kommer det förmodligen inte att räcka för FlyMe, att man betalar punktligt för att få LFV att fortsätta vara övertygat om ![]() "I mars när FlyMe utvidgar sin verksamhet till att flyga utrikes också från Arlanda, så ökar deras kostnader till oss till cirka 12 Mkr per månad. Vi överväger nu om vi då ska börja kräva garantier från FlyMe." Har ni på LFV också konstaterat att FlyMe ännu inte har registrerat emissionen på 147, 9 Mkr hos Bolagsverket och har ni i så fall gjort er några tankar kring detta? "En person har uppmärksammat oss på det och också frågat en styrelsemedlem i FlyMe Europe varför det inte har skett", säger Nils-Olof Dahlin. "Han fick svaret att man inte hunnit, men att också att man ännu inte fått in alla pengar från dem som tecknat sig. Och det låter ju också oroande." Möjligen kan det vara så att den uteblivna registreringen hos Bolagsverket är ett varsel om pengabrist hos FlyMe. Bolaget skulle också om man fått in huvuddelen av pengarna kunnat göra en preliminär registrering för cirka 114 Mkr. Men inte heller detta har man gjort. Dessutom kan man undra över följande: Avsikten var att dra in 194 Mkr till FlyMe genom denna, den senaste emissionen. I prospektet för emissionen står att huvudägaren Cognition AS i Oslo, enligt två bindande och skriftliga avtal, har "utställt garanti uppgående till MSEK 130". I kvartalsrapporten konstateras att FlyMe "från aktieägarna" fick in två tredjedelar av det önskade emissionsbeloppet, 147,9 Mkr. Cognition har alltså inte bidragit med en enda krona från den ställda garantin för att nå upp till de eftersökta 194 miljonerna. Hur förklarar man annars att emissionen bara inbringade 147,9 Mkr? I FlyMe:s pressmeddelande från den 10 november sägs, att man från befintliga och nya aktieägare exakt hade fått in 147 866 173 kronor. 57 procent uppgavs komma genom aktieägares företrädesrätt, 19 procent genom aktieägares subsidära företrädesrätt (aktieägare som tecknat sig för mer än tänkt tilldelning), samt 24 procent från allmänheten. Så, återigen, vart tog pengarna från Cognition AS:s garanti vägen…? Det enkla svaret tycks vara att Cognition inte fyllde upp med de cirka 64 Mkr, från 147,9 Mkr till 194 Mkr, vilket man enligt prospektet ju garanterat att man skulle göra. I så fall; finns det egentligen något tydligare tecken på att en huvudägare antingen saknar medel nog att uppfylla sina garantiförpliktelser? Återstår förstås att huvudägaren inte tror på FlyMe, utan plockar in pengar enbart från alla andra - förutom förstås genom en eventuell egen täckning som aktieägare och inte som garant. Däremot har Cognition AS håvat in omkring 1,5 Mkr i s k garantiprovision, utan att alltså ha ställt någon riktig garanti, eller ställt några pengar till förfogande. |
![]() |
|
|