Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-01-08, 16:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Upprop på fler Grekiska viner på Systembolaget!

Dessvärre lär inte Systembolaget ändra sig enbart för att några få kunder önskar sig fler grekiska viner i butikerna.

Jag har skrivit mycket om viner i forumet de senaste åren men alla åsikter jag har är mina högst personliga. Jag kan bl.a nämna att jag ofta skriver att den internationella konkurrensen nog är den största anledningen till att de grekiska vinerna inte ännu är fler här.

Att skriva eller ringa till Systembolaget med krav kommer inte att hjälpa. Jag skulle hellre skriva och fråga efter anledningarna till att de grekiska vinerna inte säljer bättre. Jag har en gång för några år sedan gjort just så men har inte svaret kvar tror jag.

Dock, om vinerna inte säljer bättre så är det naturligtvis en signal till de inköpsansvariga att något är fel. Den process som förekommer när drycker (inte bara viner) köps in är mycket lång och krävande på många sätt. Därför måste alla länders viner (inte bara de grekiska) gå igenom samma "kravspecifikationer" och slutligen kvalificera sig för det svenska sortimentet. Och jag lovar, det svenska sortimentet är oerhört bra så av olika anledningar "platsar" uppenbarligen de grekiska vinerna inte.

Även om vi anses vara "många" som tack vare vårt intresse tycker om grekiska viner så har vi tyvärr ingen möjlighet att göra vår röst hörd så att säga. Om alkoholhaltiga drycker ska säljas via befintligt monopol eller ej är en debatt jag inte tänker ta här.

Att vi faktiskt gillar vinerna (även jag) har också mycket med känslor att göra. De resor vi gör handlar ju så mycket om upplevelser. Ofta hör jag någon som säger "och jag köpte vinet hemma i Sverige när vi kom hem och det smakade inte alls lika bra då......". Ingen helt ovanlig kommentar.

Så något "uppror" skriver jag inte på.

Hasse
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:32.