![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Köttet enligt receptet nedan blir sådär mörkgrått och mört som du talar om och självklart kan du även använda nejlikor tillsammans med mitt recept. Jag tillagar alltid i en romargryta, d v s en lergryta med lock och jag kan tänka mig att tillagningsegenskaperna blir desamma som med papper. Sätt in den i kall ugn. En riktig favorit här hemma som uppskattas mycket även av de som annars inte tycker om lamm. Jag köper alltid en bakdel med ben av lamm. ------------------------------------------------------------------------- Låt lergrytan (romargryta) ligga i kallt vatten cirka 10-20 min. Kryddsmör: 2 msk smält margarin/smör 2-4 pressade vitlöksklyftor 2 tsk salt 0,5 tsk grovmalen svartpeppar 1 tsk oregano/mejram 2 smulade lagerblad riven skal + saften från en citron Man kan ta mer av både oregano, lagerblad etc, d v s efter tycke och smak. Blanda alltsammans och pensla hela köttbiten med hela mängden kryddsmör. Lägg därefter i köttet i lergrytan. Sätt in i ugn som startas på 175 C. Ungefärlig stektid är 2 - 2,5 tim eller längre. Steken är färdig när köttet nästan ramlar av benet och ska inte vara rött eller rosafärgat. Det går även bra att köra tjälknölsvarianten på låg temperatur i flera timmar - Blir precis lika gott! Serveringstips: Klyftad citronpotatis, feta, oliver, sallad, vitt bröd samt ett gott rödvin ![]() ------------------------------------------------------------------------- LYCKA TILL! //Zanét ![]() |
|
|