![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sverige är ju ett bärland, där bär växer bra pga klimatet, köpte faktiskt en rödavinbärsbuske för ett år sedan men den dog pga av den varma sommaren. ![]() De greker jag känner äter inte ens frukost utan dricker kaffe enbart på morgonen, kan se i barnens skola att de flesta barn har med sig chips och annat skräp att äta i skolan. Även kiosken i skolan säljer det till barnen. Någon vidare frukostkultur som i Sverige har jag inte sett. Höjden var väl när jag gick förbi ett dagis nära mig, där står fröken och matar ungarna med chips ute på gården ![]() Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har också letat efter frysta bär i alla de affärer Jennie räknar upp utan framgång. Har också prövat plantera svarta- och rödavinbär (inköpta i greklan) utan att lyckas, hallon funkar bättre. Grannarna tar hand om mullbären och gör sylt/marmelad på. Björnbär finns det gott om i naturen och dessa får man ha för sig själv eftersom grekerna plockar dem inte.
Agda |
|
|||
|
|||
![]()
Grekerna är kanske "bortskämda" med alla slags frukter och därför inte bryr sig om att plocka bär. Det är ju en mer tidskrävande syssla.
I norden har vi inte så mycket inhemsk frukt, så man är glad åt bären som naturen ger oss. Kan man odla jordgubbar i Grekland med framgång? |
|
|||
|
|||
![]()
Visst kan man odla jordgubbar, makens kusin har massor med plantor, som ger supergoda jordgubbar. Själv plockar jag björnbär och smultron som det finns mängder av i vår by.
Yvonne |
|
|||
|
|||
![]()
Smultron i Grekland?! Jag betvivlar absolut inte det du säger fast jag trodde hjorton bara fanns i norra Europa. Som Svensk så vet du ju vad Smultron är, men det låter fantastiskt att det växer Smultron där! LÄCKERT!
Ack att sitta en förmiddag på en balkong/terrass i Grekland med en jättekopp kaffe och ett par rostade skivor vitt bröd med Hjortonsylt... Paradis... Du gör väl hjortronmylta? Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Hjortron växer på myrar och skogsmyrmark och någon sådan mark finns väl inte i Grekland så den som vill förtära hjortron bör ta med hemifrån. Om ni letar i gamla resebrev finns det ett som Tommy A skrev från en vandring som vi var några som gjorde vid Acheron. Där står min egen hemkokta hjortronsylt tillsammans med många andra läckerheter på utflyktsbordet.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Hur kom hjortronen in i diskussionen....???
![]() Jo, du visst finns det smultron, och mycket dessutom, en annan sak som ni kanske tycker är konstigt,är att vi har gott om murklor och kantareller också. ![]() Yvonne Senast redigerad av inkfish den 2007-01-27 klockan 12:27. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
![]()
Och vildsparris, det är jättesmarrigt.
Smala sköra saker som är gröna. Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Något annat som vi har gott om också är nötter, både hasselnötter och valnötter.
http://i30.photobucket.com/albums/c3...i/valntter.jpg Yvonne |
|
|||
|
|||
![]()
skickar lite större bild
Yvonne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag börjar faktiskt bli lite avundsjuk på dig Yvonne och allt,från snön till nötter du har i din by. Murkler och kantareller, mums! Vill ni ha en svensk till i byn?
Agda |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() Du är hjärtligt välkommen!!! Vi har mycket gott och smått i naturen här. Glömde skriva att vi har kastanjer runtom i grannbyarna. Mycket gott att koka eller lägga i glöden. Yvonne Senast redigerad av inkfish den 2007-01-27 klockan 17:18. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
![]()
Man kan ochså lägga dem direkt på spisplattan som min man gör
![]() Monica Senast redigerad av inkfish den 2007-01-27 klockan 17:23. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Yvonne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() I mycket skulle jag vilja säga....... Monica |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Yvonne |
|
|||
|
|||
![]() Skulle man kunna säga utan att ljuga ![]() Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Vi brukar koka kastanjerna. Har ni ätit kastanj med chokladöverdrag? Mums.
Jordgubbar hade jag också i år men tyvärr så hann sniglarna före ![]() Katerina |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Agda |
|
|||
|
|||
![]()
Kantareller??? Var i Grekland finns det kantareller? Gula? Som de svenska? Det later underbart! Pa Kreta, tror ni det kan finnas?
|
![]() |
|
|