![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Färskpressad apelsinjuice direkt jag kommer ut....Tar med en liten press och pressar våra apelsiner på rummet
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En fruktsallad men apelsin, äpple och banan med grekisk yoghurt, toppad med honung. Färskt bröd hämtat på bageriet. Ost som pålägg, kokt ägg, ett glas apelsinjuice och en kopp te eller kaffe.
Det vattnas redan i munnen, vad jag längtar till Grekland ![]() Lena |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men annars så blir det lite olika frukostar i Grekland, beroende på boende och vilka planer vi har för dagen. I Aten nöjer vi oss med en ytterst beskeden frukost ![]() ![]() Senast redigerad av Marianne den 2007-02-01 klockan 15:11. |
|
|||
|
|||
![]()
Oss skulle ni heller inte bli "rika" på hur mysig än restaurangen skulle vara...
![]() Att sitta på balkongen eller terassen och äta LÅNG frukost bestående av nyhämtat bröd med gott pålägg, kaffe, färsk frukt och vatten..det är ett MÅSTE! Lunch och middag gärna och oftast på taverna men ICKE frukost! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Bildbevis på "Kalimera was here" ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Samma svar här... Middag ätes absolut på Taverna. Men inte frukost. Den ska man äta i lugn och ro på balkongen. Färska tomater, nybakt bröd och god juice är ett måste...
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Frukost i Grekland och även i Sverige, när vädret tillåter, bör avnjutas på altanen. PS. Hur lång tid tar det att få på tröjan om du skall till stranden ![]() ![]() // Helén Senast redigerad av Hellen den 2007-02-01 klockan 20:04. Anledning: Kommatering |
|
|||
|
|||
![]()
Frukost i Grekland = för mig.....Nybakat bröd från bagaren....fetaost, solmogna tomater....yoghurt, starkt greksikt kaffe och så det som inte är minst viktigt: Den ska intas under lååååååååååång skön morgonstund på balkongen
![]() Sen är vi redo för nya upptåg! |
|
||||
|
||||
![]()
Frukost i grekland...
Jag har aldrig varit en charterressenär så "maffiga" hotellfrukostar har inte varit ett alternativ. Men så har jag också varit förskonad "muffintop" och ryggbiffar....tills nyss!! ![]() Tog en riktig charterresa med en inte så resvan väninna förra året. Vi bodde på Iolidas Village i Agia Marina...Vi är ännu hyfsat unga, åtminstone en av oss!! Så vi vaknade oftast med ont i håret, många vill gärna påstå att DÅ kan man inte äta frukost: DET är inte sant! ![]() Bacon och ägg....säga vad man vill men Grekerna kan Bacon och ägg! SÅ för mig är den ultimata grekiska frukosten, Bacon och ägg....och JA jag har haft postkod w17 innercity unit of london några månader!!! ![]() Bacon och ägg är alltså min mest Grekiska frukost alla gånger. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För mig är grekfrukost:att mannen får dra iväg till bageriet för att fixa bröd, till det är det yoghurt, frukt och honung som gäller. Kaffe förstås och kanske ett ägg, med knallgul gula. Lite olika pålägg och juice så är det fullbordat. var den intas beror på lägenhetens läge. Ligger altanen redan i sol kan det vara skönast att sitta i skugga eller tom. inne, med öppen dörr. för mig med sällskap tror jag inte att "uteätarfrukost" är speciellt aktuellt. De gånger vi nödgats göra det har det varit väldigt dyrt. Frukost är så enkelt att fixa själv och ett ganska skönt sätt att börja dagen på. Om det kniper går det ju bra med enbart bröd och kaffe.
|
|
||||
|
||||
![]()
Så mycket ni orkar äta till frukost
![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När jag läser allas inlägg, så längtar jag verkligen till Grekland.
Jag äter mig oftast mätt på deras bröd. Men nåt gott pålägg på! Brödet är ju så gott! ![]() Och sedan väntar en ny härlig dag i Grekland! |
|
||||
|
||||
![]()
Hi,hi.Det var det märkligaste frukost jag har ätit
|
||||
|
||||
![]()
Nej,nu får jag sluta larva mig
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Under vår första resa till Grekland, på Paros, lyckades jag hitta en supermarket som sålde "Grekiska" matvaror och inte tyska som det finns gott om t ex på Rhodos. Där hade de ett riktigt gott margarin, texten var på grekiska men jag tror det var en blandning av yoghurt och margarin, sedan fanns det riktig grekisk feta ost och skinka. Att sitta på balkongen med en kopp kaffe och mackor gjorda på färskt grekiskt bröd och det goda margarinet slår till och med frukostbuffén på tjusiga flerstjärniga hotell ![]() En frukost bestående av juice, mjölk, kaffe, feta ost, margarin och bröd plus yoghurt till barnen räcker gott och väl i Grekland. Då vi alltid äter ägg på lördagmorgonar blir det samma sak i Grekland. Sahar Senast redigerad av sahar den 2007-03-19 klockan 12:37. |
|
||||
|
||||
![]()
Steker på några ägg, småkorvar, bacon. Lägger det i en plastburk med lock. I nästa burk blir det tomater, gurka rödlök. Stannar på vägen till strander och inhandlar bröd. Framme vid stranden blir det en macka med salig blandning, mums! Sen brukar jag ha med mig, nescafé, socker, mjölk, plastmuggar, sugrör samt en frappévisp! Ni som har gjort egen frappé i plastmugg vet hur det låter när man stoppar ner vispen i muggen. De som ligger på samma standhalva som oss sätter sig upp och kolla vad ljudet kommer ifrån, jag kan sägga att det låter som något helt annat! Ibland har vi lyxat till oss med is i frappén också. Konstigt det där med att inte frappén smakar lika gott hemma som i grekland, vad kan det bero på? Någon som vet?
|
|
|||
|
|||
![]()
Nescafeen du kjøper i Hellas til å lage frappé med, er ikke den samme som vi har hjemme. Pleier å kjøpe noen bokser med hjem til Norge, de veier jo ingenting. I tillegg er boksemelken viktig for å få fram den rette smaken.
|
|
||||
|
||||
![]()
Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vannet, tja... Når jeg lager frappé hjemme i Nafplio bruker jeg flaskevann, som jo smaker omtrent som "norsk" vann. Synes ikke det er merkbar forskjell på frappeene jeg drikker på greske kafeer, hjemme i Nafplio og hjemme i Stavanger, når jeg på sistnevnte sted bruker gresk Nescafé og boksemelk.
Men hvis jeg lager frappe i Stavanger med "norsk" Nescafé og vanlig melk, blir drikken noe helt annet. Gresk kranvann er jo ikke det samme overalt heller. I Athen er det nærmest udrikkelig, mange steder (som her i Nafplio) er det ok, mens i Makedonia, for eksempel, smakte det som kildevann! |
![]() |
|
|