Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-03, 08:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)
Jodå, på Banana beach SKIATHOS
Det är faktiskt sant. Där är det mjuk underbar sand både på land och botten, men när man har simmat ut en liten bit kommer det ett stenparti på botten där det finns MASSOR av spännande saker att se när man snorklar.

Och vad gäller när det blåser så är det ju då det är som roligast att bada - i vågor! Men på stenbotten, nej fy farao!

Jag tycker det är bra att det kommer upp sådana här diskussioner ibland. En "fin strand" kan betyda ungefär lika många saker som det finns personer som säger det och i höstas fick jag även erfara att man inte ens menar samma sak med sand alla gånger (då jag kom tilll en strand som beskrivits som gyllengul sand och visade sig bestå av grus och sten enligt min definition).
Eftersom badandet är en viktig del för många av oss på en greklandssemester och många väljer resmål utifrån stränderna, så är det bra att reda ut begreppen lite Så fortsätt ta detta på största möjliga allvar
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 09:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Instämmer att Lefkos och Amopi är fina stränder men för den som bor i Pigadia är det långt till Lefkos så det blir kanske en eller två turer dit under en semesterresa. Ganska trevligt att göra en utflykt med övernattning. Åkte dit med dottern och för mig kändes bussresan som evigetslång eftersom jag inte var frisk och då inte visste att jag drabbats av salmonella. Det var en riktig epidemi på ön det året och många norrmän lär ha insjuknat samt naturligtvis även andra. När jag ser fotona från Plaka inser jag att min kommande ö-luff även den bör rymma några dagar på Naxos. Varje ö-luff i cykladerna kanske bör innehålla en tur dit.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 12:00
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har riktigt längtat efter denna debatt. Jag har ju några gånger slängt ut en fråga just angående fina stränder. Men de trådarna har inte riktigt tagit fart och spridit ut sig både hit och dit - för det är just då när man blir ivrig och kommer på en detalj här och en annan där som man bara av farten delar med sig viktig information. Så låt debatten bölja fram och tillbaka ...

Nu har jag fått veta både om Lefkas, Naxos och Skiathos. Denna tråd kommer jag att titta på senare.

Jag tyckte inte att Amopistranden var överbefolkad när vi var där två veckor i juli sommaren 2006. Värre har jag sett på andra stränder! Det var alldeles lagom, så var inte rädd för att åka dit. Och det tar bara 10 minuter med buss från Pigadia. Det är en fn sandsatrand, för den som gillar sand.

Vi låg där en dag, sedan blev det Lakki och Votsalakia (för snorklarna!), men vi gick förbi där nästan varje dag. Och det fanns plats, det var inte alls vulgärt överbefolkat...

Nora - har inte du någon bild från Amopistranden du skulle kunna sätta in här?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.