Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-08, 09:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: FlyMe i konkurs /ev. ersättning?!

Läste precis på Aftonbladets sida -se nedan. Att det är bara betalningar gjorda med kreditkort som kan ersättas pga en extra försäkring som finns kopplat till denna typ av kort. Vi som betalt med betalkort kan inte räkna med att få något.
// Helén

"60 miljoner pantsatta
För de kunder som betalt sina resor med kreditkort finns 60 miljoner kronor pantsatta för återbetalning. Men de kunder som betalt kontant eller med betalkort kan inte räkna med att få några pengar tillbaka."

Hämtat från Aftonbladet.se i artikeln om inställd skolresa

Senast redigerad av Hellen den 2007-03-08 klockan 09:18. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-08, 09:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: FlyMe i konkurs /ev. ersättning?!

Jag tror att AB har blandat ihop begreppen lite i artikeln. Jag har försökt sätta mig in i möjligheterna att få pengarna tillbaka och om jag har förstått rätt så finns det tre möjligheter:

- de som har betalt resan med kreditkort kan vända sig till kreditkortsbolaget (det gör man via sin bank) och kanske få igen pengarna från en försäkring som bolaget har och som är knuten till kortet

- de som har betalat resan med betalkort kan vända sig till sin bank och informera om att man inte anser sig betalningsskyldig eftersom resan inställts och då kanske få tillbaka pengarna från banken

- alla kan vända sig till konkursboet och begära att få pengarna tillbaka från de pengar som eventuellt finns där och som ska fördelas bland de som har fordringar i FlyMe. (Summan 60 miljoner har jag läst på olika ställen men har inte sett konkursförvaltaren bekräfta det, så den uppgiften tar jag med en nypa salt.) Här står det hur man gör (och att de fick in flera tusen krav från resenärer bara under de fyra första dagarna).

Lite plåster på såren får man om man utnyttjar något av de erbjudanden som andra resebolag gett om ersättningsbiljetter med varierande rabatt.

Slutligen finns möjligheten kvar att det blir en försäljning av FlyMe och att köparen i så fall tar på sig åtagandena mot de kunder som hade köpt biljetter. Det tolkar jag som att man i så fall kommer att köra åtminstone vissa av de inställda avgångarna och att de gamla biljetterna då gäller.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-08, 09:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: FlyMe i konkurs /ev. ersättning?!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag tror att AB har blandat ihop begreppen lite i artikeln.
Precis som du skrev i ditt inlägg Elisabet hade jag också läst mig till innan. Blev å andra sidan inte ett dugg förvånad då jag läste AB, där de gjorde skillnad på kort och kort. Skillnaden hade jag inte uppfattat tidigare.
Jag har, som alla andra, vänt mig till bank och konkursförvaltare och nu kan man ju inte göra mer än vänta och se...
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-08, 11:53
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Räkna med att Sterling är mycket intresserade av att få över Flyme's flygrättigheter, Slots (=avgångstider) och passagerare.
Redan nu flyger de inrikes 3-4 gånger per dag till Göteborg/Malmö från Arlanda terminal 4. Det gjorde de defintivt inte tidigare.
Man kan väl ändå inte räkna med att de tar över alla de skyldigheter som Flyme hade gentemot bokade passagerare. Sterling har sin rätt att, efter ett eventuellt köp, välja sina egna destinationer och hur de vill hjälpa drabbade Flymeresenärer.
Sterling har under många år försökt att komma in på svensk inrikesmarknad, men med rådande konkurrens har man bidat sin tid. Den tiden kanske har kommit nu och Sterling med sitt rykte och sin erfarenhet kanske har större chanser att lyckas än många andra lycksökare på arenan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-08, 12:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
där de gjorde skillnad på kort och kort. Skillnaden hade jag inte uppfattat tidigare.
Det har nog beskrivit som samma sak i de flesta artiklar eftersom man vänder sig till banken i båda fallen. Antagligen har inte alla journalister heller förstått att de skriver om olika saker.

Citat:
Jag har, som alla andra, vänt mig till bank och konkursförvaltare och nu kan man ju inte göra mer än vänta och se...
Precis. Jag hoppas verkligen för din skull och alla andras som har förlorat stora belopp att pengar betalas tillbaka. Om det blir något över till kunderna från konkursboet får man hoppas att de rangordnar de som förlorat mest högst (eller ännu hellre: mest i förhållande till behov hur nu det skulle kunna värderas... )

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Man kan väl ändå inte räkna med att de tar över alla de skyldigheter som Flyme hade gentemot bokade passagerare. Sterling har sin rätt att, efter ett eventuellt köp, välja sina egna destinationer och hur de vill hjälpa drabbade Flymeresenärer.
Nej vi som kunder kan inte räkna med det, men om det blir en eventuell affär så gör ju konkursförvaltaren och köparen upp om villkoren och enligt vad konkursförvaltaren gick ut med häromdagen så är just åtagandet mot kunder som har biljetter till flyg som är inställda pga konkursen, en av de saker man diskuterar.
Han sa också att det förs diskussioner med flera intresserade köpare. Att Sterling är en av dem antar jag och precis som du säger har de ju byggt upp ett gott rykte och ett till synes stabilt företag, så det vore säkert en bra lösning.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-08, 13:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Sterling har ju tidigare varit inblandad i FlyMe men drog sig ur, just nu kommer jag inte riktigt ihåg orsaken.

Agda
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-08, 15:03
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Läste nu på konkursförvaltarens hemsida att "information om möjligheten till utdelning" till alla som har krav i konkursen kommer att skickas ut i juni från Göteborgs tingsrätt.Det blir att vänta då alltså . Förväntade mig inte så mycket annat, men man hoppades ju på lite snabbare svar... Men det är väl inte meningen med konkurser att allt ska flyta på bra för alla drabbade. Det brukar ju inte göra det .

Mia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-08, 15:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Ur SydSvenskan idag:

Fly Me-kunder kan få tillbaka pengar
Av Cecilia Johansson
Senast uppdaterad 7 mars 2007 21:13
4 kommentarer

Det finns stort hopp för Fly Me-kunder att få tillbaka sina pengar. De 60 miljoner kronor som den kortinlösande banken haft i pant är öronmärkta för kundreklamationer. Räcker inte de får banken punga upp med resten.

- Har man en korrekt reklamation får man sina pengar tillbaka, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken.

Med hjälp av konsumentkreditlagen har kunder som betalt Fly Me-biljetter med kort möjlighet att reklamera köpet till sin bank eller kortföretag. Eftersom varan inte levereras, det vill säga flyget ställts in, kan man hävda att man inte är skyldig att betala.
– Oavsett vilket kort man har bör man reklamera. Samma regler gäller för alla. Sedan kan bankerna vara olika generösa i sin bedömning, säger Annika Hernodh, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå.


Arkivfoto: Torbjörn Carlson 2007

De fyra storbanker som Sydsvenskan talat med anser att Fly Me-kunder som betalat med kort har goda chanser att få tillbaka sina pengar. Men reklamationerna bedöms i varje enskilt fall.

Om en reklamation bedöms som korrekt får kundens bank eller kortföretag i sin tur kräva pengarna av Handelsbanken som fungerat som inlösenbank för Fly Me:s kortförsäljning, det vill säga ansvarat för att slussa biljettpengarna mellan kundernas och Fly Me:s konton.

Handelsbanken sitter sedan länge på 60 miljoner kronor i pant för att sköta det arbetet.
– Det handlar alltså inte om biljettpengar utan det är pengar som vi sedan tidigare krävt av Fly Me för att ha inlösenavtalet. De pengarna finns nu hos oss och är öronmärkta för den här typen av händelser. De kommer inte att användas till annat än reklamationer. Och om de inte räcker får vi stå för resten. Vi kommer att göra rätt för oss till sista kronan, säger Johan Lagerström.

Reklamationsblanketter finns i de flesta fall på respektive banks eller kortföretags hemsida.


Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT