Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-22, 16:16
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Georgiopolis?

Hjälp vilket ramaskrik för att man säger vad man tycker. Måste tillägga att jag älskar Kreta och Grekland och har varit ca 25 ggr i landet men om vissa ställen tycker man och om vissa tycker man inte. Och det är väl inte fel att jaämföra apelsiner och äpplen tänk vilken god fruktsallad det blir. Mia62
Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 16:58
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Måste nog förtydliga mig här...Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har vi besökt Georgioupoli flera gånger (dagsbesök), och vi har verkligen inte vantrivts där på något sätt. Men min tolkning av Camillas fråga resulterade i det svaret jag skrev, helt subjektivt så klart! Det är knepigt med orden "mysigt" och "genuint" förstås...Kanske kan Camilla hjälpa oss med vad hon menar med det

Ivi
Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 17:28
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg har også hatt trivelige dager i Georgopoli, men særlig spennende er byen ikke. Det eldste bakeri på Kreta (som også ser slik ut) er jo en slags attraksjon, selv om de lokalkjente ler og betrakter bakeriet som en ren turistfelle.

Men jeg tror den beskrivelsen vi fikk av Chania som turistghetto må være basert på vandring i et meget begrenset område. Gidder man gå noen hundre meter inn i byen, finner man en helt annen verden, hvor det ekte greske livet går sin gang uten en butikk med krimskrams i sikte, bortsett fra det ekte krimskramset som grekerne er så glad i.

Gå en tur i bydelen Splanzia, ta en ouzo blant grekere som spiller tavli på Platia 1821. Gå innover forbi stadion og byparken, hvor man finner en liten perle av en restaurant å spise lunch på. Jeg har nesten bare sett grekere der, som ser på gullfiskene og skilpaddene sammen med oss, og inntil nylig var menyen kun på gresk. Hver gang vi var innom, unnskyldte de seg med at den engelske ikke var kommet fra trykkeriet. Gå videre innover til Platia Elefterios Venizelous, hvor de små grillrestaurantene har lammehodene hengende på spidd over grillen, hvor man får skikkelig kokoretsi, og hvor turistene er nesten fraværende fordi de går i kø langs havnen og klager på prisene og alle turistene.

Chania har lenge vært min favorittby i Hellas, selv om den nå begyner å få konkurranse av et par andre. Men Georgopoli er også et fint sted å tilbringe en dag. når det gjelder strand, kan ikke Nea Chora i Chania konkurrere med G. Hver av byene til sitt bruk!
Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 18:49
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

[QUOTE=Mia62;Och det är väl inte fel att jaämföra apelsiner och äpplen tänk vilken god fruktsallad det blir. Mia62[/QUOTE]

Jodå, äpplen och apelsiner äro båda mysiga.
Men jag väljer inte äpplen om jag vill ha apelsiner.

Lefteris
ramaskrikaren
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.