![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej, det där är nog tavernaägaren (Restaurang Kastri) men situationen känner jag väl till.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej Monica
Varför måste man banka bläckfisk? Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ibland inte tid eller läge att banka dem.Man gör det för att de ska bli mindre sega och mindre hala. Man får viss effekt av att frysa in dem också, i allafall om man ska koka stifado eller göra ättiksinläggning. Det sägs i alla fall att det bästa att att banka dem lite lagom hårt minst 40 gånger och sen gnugga dem tills det skummar.
Ska det bli till ouzomezé ska man hänga dem luftigt nån timma. Då får man vara beredd på att getingar och flugor kommer, en tyllgardin kan behövas, så om det är såna du har, Uffe ,kan dom komma till god användning. Sen går det bra att grilla.Utanför ouzobarerna ser man ofta nätlådor med torkande bläckfisk. Ni som tycker att det är grymt/äckligt att handskas så med den gulliga bläckfisken får väl nöja er med ouzon och lite roka (ruccola) och skorpa. |
|
|||
|
|||
![]()
Bakom den höjden man ser på bilden, finns det inte en fin strand där med?? Vi hyrde någonstans där i närheten sommaren 1996...Kommer inte ihåg vad byn hette, men det var INTE Myrties eller Massori(?) De låg längre bort...
Härliga bilder! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vägen (numera asfalterad) tar slut där om man kör till vänster efter den lilla vackra kyrkan. Kör man till höger kommer man via en dålig jordväg upp till radiomasterna eller vad det nu är, men ingen bebyggelse utom ännu en kyrka, så klart. Byn heter Emborio och har varit bebodd sen urtiden, det finns antika murrester för den som gillar sånt, ruiner efter oljepress och andra tecken på bebyggelse, som terassering.
Jag är inte tillräckligt informerad känner jag. När man bor här tänker man ju att det finns god tid att ta reda på allting senare! |
|
||||
|
||||
![]()
Emborio är min favorithåla i denna världen och en ouzomeze hos Evdokia och Alexandra på Harrys taverna hoppas att ingen människa missar
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Man gör det för att skämtsamma turister ska trivas. Varje skämtare som ser bankandet tror att han är den förste med skämtet "Du, den är nog död nu"
![]() ![]() (Eller så är det för att möra den sega uslingen. ![]() |
![]() |
|
|