Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag reagerar väldigt lätt på nötter. Kan inte ens peta på en nöt eller ett nötskal utan att det börjar klia i fingrarna. Skulle jag råka få minsta lilla nötbit i munnen sticker det direkt i tungspetsen och om jag sväljer en nötbit så sväller slemhinnorna i svaljet på en gång.
|
Usch, stackars dig. Min man reagerar kraftigt på getingstick, så jag vet hur det är att ha en "farlig" allergi. Men jag antar att p g a att du tål uppvärmda nötter så är det inte läskigt att äta på restaurang
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
potatisproteinerna förändras med uppvärmning och kan mycket väl vara olika i friterad och ugnsstekt potatis. Det kan också vara så att det bildas vissa proteiner när potatisen och oljan blandas. Eller när friterad potatis blandas med saliv i munnen.
|
Självklart får hon inte äta pommes frites om vi äter på något snabbmatshak (det blev några konflikter där) Men jag glömde säga att i Grekland i somras åt hon utan problem på restaurangen hemgjorda pommes frites, men när hon åt på en båt var det tråkiga "köp" pommes frites. Då fick hon ont i magen.
Vi kan inte köpa en standardpåse pomes frites i frysdisken - då får hon garanterat ont i magen, men göra egna i ugnen går bra...
Det är därför jag tänkt att det har med fettet att göra, även om jag borde ha kommit i håg att det handlar om proteiner. Men jag antar ett prefabpommes - vare sig man köper i frysdisken eller äter på snaabbmatsstället, görs i högre temperatur eller dyligt.
Tänk så mycket god potatis (med bara lite mertid) vi får här hemma p g a det här
/Marianne