![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bellas UFO på Karp..
![]() ![]() ![]() Eller hur Ingrid ???? Annars slinker det ner en och annan MMMMMMMousaka..... Ha de ![]() Nicke Senast redigerad av Nicke den 2007-04-16 klockan 21:21. |
|
|||
|
|||
![]()
Min favorit är absolut Souvlaki
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag har aldrig ätit grekisk mat förut och åker till Kreta i augusti. Tyvärr är jag inte så förtjust i fetaost, oliver, auburgine och rå lök... Det verkar vara vanligt i grekisk mat.. Däremot gillar jag vitlök, citron, saffran, räkor, bläckfisk, kyckling m.m. Kan någon vänlig själ berätta för mig vad nedanstående rätter innehåller för ingredienser? Jag vill gärna prova något nytt när vi åker dit! /Drakulla Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tror jag kan hjälpa dig med några svar fast jag inte varit i grekland jag heller.
![]() Kalamares = bläckfisk Kleftiko = ugnsrostat lamm Gyros = grekisk kebab Saganaki = typ stekt ost Moussaka = lasange fast aubergine istället för pastaplattor Souvlaki = Grillspett med kött el. kyckling Grekisk sallad = sallad med bl.a. rödlök, fetaost, oliver.... Tsatziki = sås med youghurt, vitlök, gurka. Giovetsi = kötträtt med små makaroner. Siri - Naxos, här kommer jag... (i sommar ![]() Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-23 klockan 14:55. Anledning: Lång citering |
|
||||
|
||||
![]()
Detta gäller om du åker till Kamari på Santorini! Boka om resan till Santorini! Hälsa från Ulf "Apo ti Soudia" Då får du smaka på denna grekiska höjdare
![]() Bekri Meze, tillagad av mamma till Nektario, ägaren av hotell Glaros i Kamari. Inget peppardränkt kött utan ett gott fläskkött kokt i vin med en drös av örter och kryddor. Min absoluta favorit i Grekland. Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hoppas du kommer att pröva på det du är tveksam till i alla fall, för man måste ibland kombinera maten med stämningen...och olika personer lagar mat som smakar olika med samma ingredienser. Om du inte vågar smaka missar du kanske något som blir det bästa minnet från resan.
Senast redigerad av inkfish den 2007-04-22 klockan 13:51. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror det blir Dolmades för min del.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag bara äääälskar pastitsio. Tyvärr kan denna rätt ibland vara svår att få tag i. Jag brukar göra den här hemma. God mat, billigt och lätta att förbereda för att sedan bjuda på.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
tsatziki!!!!Gud,så godt-med brød og retsina!mmmmmm..
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Måste säga Xorta!!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Horta, xorta, chorta (hur stavar man egentligen?) är riktigt gott... men det är ju giouvetsi, stifado, kleftiko, kalamares och bougiourdi också. För att inte tala om den Melitzanosalata som Kostas gör eller moussakan hos Tony. Hur kan man bara välja
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Mycket gott att välja på.... Vid bara tanken så vattnas det i munnen... Eftersom de flesta svarat huvudrätter väljer jag efterrätt: Bougatza (osäker på stavningen)
|
|
||||
|
||||
![]()
Ungsbakad killing med citron och stora bitar av potatis som steks med i ugnen är bland det bästa jag vet. Fava och imam är några av mina favoritsmårätter.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Hum.. det var ju svårt att bara få välja en..
Men om ja måste välja en så är det Sovlaki så klart ![]() såå himelskt gott ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Väldigt svårt att välja en men det som är ett måste på bordet när jag ska äta i Grekland är friterade ostbollar
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
|
|