Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-28, 18:40
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öluffning HUr göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Lene
Jag har sökt runt efter flygresor, men jag tycker att de är så dyra... ligger på 4500 och uppåt... gårdet verkligen inte att hitta billigare flygresor... blir ju jättedyrt annars...
Det är svårt att hitta billigt flyg med kort varsel nu. Vi brukar alltid boka flyg i god tid över webben mestadels med Maersk, men även med Snowflake och Apollo ticket. Nu när vi skulle flyga ner lyckades jag den 17 juni fixa en med kort varsel, vi kom iväg den 23 juni. Jag citerar Git från vår blogg:

"Hej
Oj oj våndan har varit stor de senaste dagarna, hur hitta en biljett till vettigt pris hem till Rethymno. Vi har lusläst hela webben och det fanns bara svindyra biljetter. Idag tuffade Calle ner på stan, första resebyrån hade bara dyra biljetter (tja 6000 per pers enkel typ). Vidare till Fritidsresor och en vänlig kille frågade "Kan jag hjälpa dig" Nä... tror inte det säger en modlös Calle. MEN minsann han skakade fram två biljetter till Chania för 1700 st och när han trixat lite till så klarade vi oss med 3090 för oss båda. Vi bara tackar dig!!! Vilket lättnad."

1545 sek per skalle direkt ner till Kreta från Malmö får betraktas som väldigt billigt med tanke på vår dåliga framförhållning!
Så det kan löna sig att tuffa in till Apollos, Fritidsresors och andra charter-kontor!

Calle!
Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 06:18
David David är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

En perfekt ö-luffning för en nybörjare är Sporaderna. Bl.a. öarna Skiathos, Skopelos och Alonissos ligger ytterst nära varandra och det går snabbt att förflytta sig mellan dessa.

Förutom att det handlar om fantastiska öar är en annan fördel att Sporaderna är den enda regionen så här långt som har rederiet Hellenics nya Flying Cat-båtar. Känns inte som att man reser när man är ombord på dessa finheter.
Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 23:02
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej,

Jag skuille råda er att inte stirra er blind på ToR resor utan
istället kolla in vad en enkelbiljett Skandinavien-Santorini (t ex) kostar, eller någon annan större ö som har
flygplats och som trafikeras från Skandinavien. Och den biljetten får ligga som grund för resan. Sedan gå vidare och kolla in vad det finns för enkelbiljetter från t ex Aten och hem, eller någon annan möjlig ö.

Man får räkna med att om flyget går från Stockholm t ex på morgonen - flygtid 3 ½ - 4 tim, väntan på bagage, transfer ner till en hamn (=2 timmar) sedan en båt ut som från
Santorini tar det ca 2 timmar till Naxos. Den första dagen går åt till transfer. Visserligen har man något possitivt att se fram emot så man står väl ut .... värre är när man ska hem!

När man väl är på plats ska man installera sig på rummet. Trötta och hungriga. Oftast en jobbig dag ...
Reser man då på en veckas besök skulle jag inte komma på tanken att "ö-luffa". Två dagar går bara till transfer.

Från Aten finns fler rutter att välja mellan:

De västra cykladerna-rutten börjar med:
Pireus - Kithnos - Serifos - Sifnos - Milos/Kimolos - Folegeandros - Santorini

Centrala cykladen-rutten kan vara:
Pireus - Tinos - Syros - Mykonos - Paros - Naxos - Sikinos - Santorini.

Kruxet är att man inte helt lätt kan åka mellan dessa rutter. Båttrafiken har sina linjer de följer.

Är man på en enveckastripp och huvudön inte ger allt utan
man vill titta runt så kan man ju göra dagsutflykter och "mini-ö-luffa" och på så sätt se om man vill återvända till en speciell ö.

Tinos-Syros-Mykonos ligger nära varandra och har dagliga förbindelser.
Ett annat alternativ kan vara Naxos-Paros-Antiparos som också ligger bra till.
Naxos - småkykladerna är inte helt fel heller.
Nu tycker jag Naxos är tillräckligt för både en och två veckor att besöka.... utan att behöva ta sig till en grannö.

Samos är ett annat exempel som har närhet till Patmos-Lipsi-Fourni-Leros.
Åka ner till Samos och hem från Kos eller Rhodos funkar säkert.

Lycka till i planerandet! För planerandet är halva resan (=urmysigt!)

Chris
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28.