Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-15, 22:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Pruting er ikke en del av det greske systemet, (...) etter det jeg har fått forklart.
Jag har fått förklarat precis tvärtom - grekerna förväntar sig att kunderna ska pruta!

Jag prutar för övrigt ofta även i Sverige, utan att skämmas det minsta för det. Ibland går det, ibland inte - och det har absolut ingen betydelse vilket, jag är lika glad för det!
Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 23:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Prutandet låter så dramatiskt här...

Jag ser det mer som att tittar man på ett rum och det är för dyrt så går man därifrån. Det kan ju sänka priset innan man hinner mer än vända på klacken.

Däremot, tittar jag på ett rum till ett rimligt pris skulle jag inte pruta bara för att. Jag tjatar inte ner från 25 till 20 bara för att jag kan. Är det ett BRA rum skulle jag till och med känna mig gniden, faktiskt. Även 25 är kanonbilligt med tanke på hur bra och fräscha rum man faktiskt kan få i dag.

Fast å andra sidan skulle jag aldrig ens utsätta mig för ett prisförslag på 85 E över nätet. Marknaden är ju helt fri så bokar man i förväg via nätet får man helt enkelt räkna med att uthyraren hugger i så gott h*n kan.
Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 06:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

När jag kom till Folegandros och gick runt bland boendena träffade jag på hustrun till mannen som drev stället där jag bodde. Hon hade ett eget ställe men där var fullt. Så sa jag bara att jag ville ha ett rum i prisklassen 25-35 euro och att jag skulle stanna minst en vecka.Det ordnar jag sa hon bara.

När sonen lämnade av mig visade pappan ett rum för 25 euro som jag gillade direkt och då blev det inget prutande. På Sikinos sa jag att det begärda priset 25 euro var litet för högt för mig, väl medveten om att det engelska paret som bott dagarna innan betalat 20 euro och direkt så fick jag det prisförslaget. Några förhandlingar ger jag mig inte in i utan talat bara om vad jag är beredd att betala och går vidare om priset inte passar mig och rummet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 00:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag prutar för övrigt ofta även i Sverige, utan att skämmas det minsta för det. Ibland går det, ibland inte - och det har absolut ingen betydelse vilket, jag är lika glad för det!

Hehe! Klart som sören man ska pruta!
Sedan finns det ju många psykologiska varianter.
Jag prutar också i Sverige. Nyligen prutade jag 60 spänn på bussgods när jag skulle skicka ett paket!

Men jag hör inte till dom som måste pruta. Är en vara prisvärd betalar jag gärna.

Fick skäll av sambon idag för jag skulle spara några tior! Då lät det så här:
Jaså, nu snålar du för några kronor men när du köper bilar då snålas det minsann inte.bla..bla...bla....!
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 11:08
Dallas Dallas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Härligt LG...
Verka va en kanonresa ni var iväg på! En del har gott om tid!
Vad tyckte du om Red Lake? Vi har bokat nåra nätter där nästa vecka! Skala 1-10? Luktade det från de små sjöarna nedanför?
Tacksam för kommentar...

Och ett litet förtydligande/komplement till mitt inlägg...det handlar inte om att va "gniden" eller snål!
Det handlar om att inte bara gå med på vad som helst...för att hålla ned priserna och "dra sitt strå till stacken" som resenär...Man hjälper ju inte bara sig själv utan alla andra som kommer ned efter dig...
Jag reser i yrket och många ggr bor jag riktigt lyxigt i Europa för 50-80 Euro...o då e det världsklass jämfört med ett grekiskt standard rum!

/D
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 11:17
Jostein Jostein är inte uppkopplad

Det er etter min oppfatinig meget uhøffelig å prute i Hellas. Det er ikke en del av kulturen og sammenlingningen med Thailand er uretferdig. Jeg mener faktisk at hvis man ikke er fornøyd med prisen man får så takker man nei. Jeg oppfatter det som å være gjerrig.

Jostein
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 11:57
Elisabets avatar

Märkligt. Det verkar gå en skiljelinje mellan norsk och svensk uppfattning här. Inte för att man kan dra några slutsatser av några få inlägg, men ändå.. Två norska inlägg hävdar att prutning är oförskämt och inte ingår i den grekiska kulturen (och inte heller i den skandinaviska) medan flera svenska inlägg tycker det är enkelt och naturligt att man förhandlar om priset och har upplevt att grekerna (och svenska butiksägare mm) inte blir förvånade eller förnärmade för att man gör det.

Råder det allmänt så stor skillnad i inställning till prutning i Sverige och Norge? Förvånad. Många svenskar tycker det är svårt och lite pinsamt att pruta, men att det skulle vara oförskämt tror jag aldrig jag har hört någon svensk säga.
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 12:46
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Många svenskar tycker det är svårt och lite pinsamt att pruta, men att det skulle vara oförskämt tror jag aldrig jag har hört någon svensk säga.
Här har du en (även om jag bara är svensk till 25%, men någon norsk inblandning har jag inte). Inte som SÄGER det, men som TÄNKER det.

Jag har grunnat lite på varför jag tycker att det är så obehagligt att pruta (därför gör jag det aldrig) och kommit på att det har att göra med just detta: att jag tycker att det är lite oförskämt... Fånigt av mig kanske, men, men...
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:00
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Här har du en (även om jag bara är svensk till 25%, men någon norsk inblandning har jag inte). Inte som SÄGER det, men som TÄNKER det.

Jag har grunnat lite på varför jag tycker att det är så obehagligt att pruta (därför gör jag det aldrig) och kommit på att det har att göra med just detta: att jag tycker att det är lite oförskämt... Fånigt av mig kanske, men, men...
För mig har det blivit lite sport i att pruta, både på resor och faktiskt här hemma också
Min man "försvinner" dock när jag börjar, fast han tycker att det är helt OK
Senast prutade jag ner 3 ryggsäckar (modell större, till årets resa) och ett par jättefina vandringsamdaler till 2.500:- i stället för en ca 3.200:-, kände mig såååååååååå nöjd med det priset!
Lisbeth K
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:03
Paulinas avatar

Det låter utmärkt! Jag skulle säkert kunna komma billigare undan om jag mäktade med att pruta.

Men jag hade gjort som din man. Försvunnit, d.v.s.
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:06
Paulinas avatar

Citat:
Det låter utmärkt! Jag skulle säkert kunna komma billigare undan om jag mäktade med att pruta.

Men jag hade gjort som din man. Försvunnit, d.v.s.
Det här var naturligtvis till Lisbeth.
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:03
Elisabets avatar

Citat:
Här har du en
Som ett brev på posten

Tänk jag som är 50% norsk ser det som vilken annan affärsuppgörelse som helst. Den ena sägar vad hon vill ha, den andra vad hon vill betala och sedan möts man någonstans där emellan och skakar man hand. Typ
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:09
Paulinas avatar

Citat:
Den ena sägar vad hon vill ha, den andra vad hon vill betala och sedan möts man någonstans där emellan och skakar man hand. Typ
Men hur länge håller du/ni på? Slutar det så kvickt - ett pris, ett motpris och sedan deal? Det låter ju lite mindre smärtsamt än de där evinnerliga förhandlingarna...
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:15
rickys avatar

Hmm.. fick bara en sån där deja vu-känsla??
Har inte en nästan identisk tråd utspelat sig för nåt år sedan?
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:18
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hmm.. fick bara en sån där deja vu-känsla??
Har inte en nästan identisk tråd utspelat sig för nåt år sedan?
Har det någon betydelse???
Vi blir ju fler & fler på "Kalimera", och alla kanske inte har läst/delat den tråden!?
Lisbeth K
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 15:02
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K Visa inlägg
Har det någon betydelse???
Vi blir ju fler & fler på "Kalimera", och alla kanske inte har läst/delat den tråden!?
Lisbeth K
Där fick du det nog om bakfoten!
Jag menade inte att såga tråden bara för att ämnet är diskuterat tidigare
precis som 75% av inläggen på Kalimera!

Jag tyckte bara att hela disskusionen verkade så oerhört bekant på något sätt!

Här prutas inte på inläggen!
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 16:57
anoula
Gäst

Jag har ibland lite svårt för att pruta - det beror ofta helt på försäljaren och hur ärlig denne verkar, men visst beror det även på hur pass intresserad jag är av varan/tjänsten ifråga.
Ett enkelt sätt att pruta på är att be om mängdrabatt när man köper flera saker. Om jag t.ex. köper flera plagg i samma affär brukar jag alltid fråga "och om jag köper tre, vad blir priset då?". Det slutar alltid med att miniräknaren åker fram och styckpriset sjunker. Jag har också en känsla av att grekerna är vana vid denna prutmetod och inte alls tar illa upp.
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:28
Elisabets avatar

Citat:
Men hur länge håller du/ni på? Slutar det så kvickt - ett pris, ett motpris och sedan deal? Det låter ju lite mindre smärtsamt än de där evinnerliga förhandlingarna...
Det viktigaste är att man inte ser "nej" som ett nederlag utan är lika glad och nöjd även om man inte får rabatt - eller bestämmer sig för leta vidare.

I höstas till exempel, möttes vi av en kvinna i hamnen i Skiathos som erbjöd ett rum för 30€. Hon hade bilder, det såg ut att vara i den standard vi ville ha och läget var ok, så jag sa att det ser bra ut men 30€ är lite mer än jag hade tänkt betala.
Då sa hon på en gång att vi kan få det för 25. Då sa jag att vi följer och tittar, och när vi hade bestämt oss, böjde hon sig fram och sa tyst: "säg inte till grannarna att ni betalar 25€".
Det sista ser jag som en del i spelet - hennes uppgift är att få kunden att känna sig utvald och speciell. Förmodligen betalade alla samma pris, men om det blir "känt" försvinner ju hennes prutmån och hon måste börja säga 25 redan i hamnen och får bara 20 av de flesta.

När jag handlar i butiker i Sverige säger jag oftast "tryck nu på på stora röda rabattknappen" när säljaren ställer sig vid kassan. Inte sällan avrundar de priset neråt, ibland drar de av upp till 10% - och ibland säger de att jag redan har fått ett bra pris och då håller jag glatt med. Lätt som en plätt.

Ricky: Flera gånger! Men här prutar vi inte på inläggen
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 13:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Pruta!!!!!!

Jeg har ikke noe prinsipielt mot pruting, og det hender jeg pruter i Norge også, men aldri for å spare noen tiere eller en hundrelapp, det må gjelde større ting. Jeg har vært en eneste dag i Tyrkia, og i løpet av dagen var jeg innom en skinnbutikk tre eller fire ganger og prutet ned prisen på ei skinnjakke til kona, og syntes egentlig det var morsomt.

Det kan godt hende at jeg har en feiloppfatning av "klimaet" for pruting i Hellas, men jeg har spurt grekere (ikke folk som hadde egen interesse i det!), og fått forklart at på vanlige varer er det ikke vanlig å prute. Noe annet er det hvis man kjøper ting på markeder osv. Men jeg har også fått redusert prisen på overnatting på hotell flere steder ved å si at prisen var høyere enn jeg hadde tenkt meg, og være på vei ut når et nytt tilbud kom. På den annen side kunne jeg aldri tenke meg å prute med dama som har to rom hun leide ut for 25€ pr stk, som hun tydelig hadde lagt mye flid i å gjøre så trivelige som mulig, bare for å se om jeg kunne få rommet enda billigere.
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 05:49
LG LG är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg
Härligt LG...
Verka va en kanonresa ni var iväg på! En del har gott om tid!
Vad tyckte du om Red Lake? Vi har bokat nåra nätter där nästa vecka! Skala 1-10? Luktade det från de små sjöarna nedanför?
Tacksam för kommentar...

/D
Red Lake är ett trevligt ställe som jag kan rekommendera. Det ligger en bit vid sidan av trafikerade vägar, folkvimmel och tavernor vilket vi uppskattade. Det tar kanske tio minuter att promenera ner till "byn". Familjen som driver stället är trevliga! Och nej det luktade inte från sjöarna när vi var där. En liten bild på dottern som jag tog en av de sista dagarna där;

http://www.infall.se/bilder/red_lake.jpg

/LG
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.