![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Håller med Inkfish Gyros är gott ibland men den här veckan var jag tre veckor i Grekland utan att äta en enda.
Det är getungen(killingen) som är godast och det är ett väldigt mört kött. För mig är det väldigt lätt att känna skillnaden på vilket kött det är och killingköttet är ljusare än lammköttet. Som någon skrev Grekerna är mycket stolta över sin kaninstiffado så det är bara att fråga om inget annat anges. Ibland har jag sett att de skriver wild meat from the island den beteckningen fick den fetaste kanin jag serverats någonsin i sommar på Sikinos. Jag som normalt är väldigt förtjust i köttet har nog aldrig smakat sämre tillagad mat. På vägen ner från chora till hamnbyn fick jag sällskap av ett amerikanskt och ett tyskt par som hade serverats en liknande hemsk anrättning dagen innan på samma taverna. Resans matbottennapp. Annars är det oftast väldigt gott. En av tanterna på en gammal taverna i Parikia på Paros serverade för några år sedan Kaninen med citronmarinerade kikärter. En av de godaste måltider jag ätit i Grekland. Räkor åt jag ofta på Kreta förr i världen men de sista åren blir det alltid små röda prickar på magen när jag ätit dessa så därför nämns de inte bland min önskemat. Tavernan ovanför nudiststranden på Folegandros som ligger 20 minuters promnead från Angali Beach serverade mycket god mat i år. Ofta har just strandtavernor på mindre öar väldigt bra mat. Eva |
![]() |
|
|