Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-31, 09:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Byn Kato Petali kan även ses från mitt boende Marana..en by jag suttit och tittat ner på varje morgon vid frukosten.. men aldrig riktigt förstått att det var Kato Petali.. som det kan bli.. ..

Sunny, från ett SOLIGT Sifnos men en aning kylig vind!
Svara med citat
Gammal 2015-05-31, 12:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
JANNE !! . Jag har en hälsning från Dimitris.. han sa, säg till Janne att nu är det allt dax att du besöker Sifnos igen, det var så längesedan och att du är en så trevlig och vänlig person .
Tack för hälsning Sunny! Hälsa tillbaka när du träffar honom. Jag har ingen aning om när jag kommer till Sifnos, det kan bli denna sommar, men likaväl en annan sommar.

Alla dina fina bilder har förstås gjort att jag börjat längta tillbaka. Stort tack!
Svara med citat
Gammal 2015-05-31, 15:04

OK, Janne..ska vidarebefordra din hälsning!.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 11:48

Måndag 1 Juni

Solig dag men en aning kylig vind..

Efter en trevlig fm med Maria och Dimitris, har jag nu gjort rätt för mig och betalat för mina 4 veckor.. ett moment som de ogillar, så är deras mentalitet..trevligt att ta emot gäster men att ta emot betalning icke.....det är nästan så jag fick tvinga på Maria betalningen.

Jag tittade också på en studio på bottenplan som var större med pentry den vill jag ha vid nästa besök , det är så mysigt att ha tillgång till spis och laga lite enklare rätter, leva lite vardagsliv när jag alltid stannat så länge.

Maria ville jag skulle skicka lite mail och berätta hur jag har det och hoppas förstås på ett återseende inom kort!

Nu sitter jag och väntar på min taxi som ska ta mig och mitt bagage till Kamares och där väntar nya äventyr, fast jag kan nog inte hålla mig ifrån Apollonia så värst länge, så det blir säkert en vandring hit innan jag åker hem!..

Maria skulle ha åkt hem till Aten idag ,men båtarna var fullbokade så hon åker imorgon, många greker som åker hem idag efter att Pingsten ha firat här .

Jag hör av mig senare när jag installerat mig på det nya boendet i Kamares ..

Sunny, direkt från Apollonia. .

Ps. Janne..Dimitris vart glad över att du iaf har planer på att komma till Sifnos någongång!..
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 13:30
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Nu sitter jag och väntar på min taxi som ska ta mig och mitt bagage till Kamares och där väntar nya äventyr,
Undrar vad du ska hitta på där.

Citat:
Ps. Janne..Dimitris vart glad över att du iaf har planer på att komma till Sifnos någongång!..
Kul att kunna göra någon glad. Skojar bara, självklart ska jag återvända till Sifnos en dag.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 14:32

Installerat mig på Meltemi hotell, mysigt litet rum med dubbelsäng, kylskåp, vattenkokare, porslin, AC och faktiskt Wi-fi som funkar bra, hurra!.

Sen en liten balkong förstås med utsikt mot havet och bergen, här är också vackert!

Nu sitter jag på taverna Andreas och ska inta en god tonfisksallad med en kall Mythos.. .

Vet inte om ni varit på taverna Andreas men vilken god mat de har, denna tonfisksallad är den godaste jag ätit i Grekland.

Kan konstatera att här är så mycket mer folk nu i Kamares mot var det var sist jag var här.

Många greker som sitter på tavernorna, förmodligen har inte heller de fått plats på båtarna idag.
Det är ju bara trevligt att komma hit och se så mycket mer folk än i Apollonia.
Janne, vad jag ska göra här, ja du... det utgår en del vandringar härifrån också... om dom ska jag berätta om en annan dag.

Ta leme..

Sunny, direkt från ett hett Kamares.

Nu har både Adam Korais och Flying cat varit och hämtat upp resenärer.. dock inte så många som klev av.. vilken tur jag har som får stanna kvar.. ..det är tjusningen med att bo i en hamn, se båtar komma och gå! LOVE IT!!

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-01 klockan 15:20.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 15:22

Förresten ni som varit i Kamares.. vilken/vilka tavernor kan ni rekommendera?
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 16:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Förresten ni som varit i Kamares.. vilken/vilka tavernor kan ni rekommendera?
Camaron tror jag den heter. Jättegod mat och toppenservice.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 17:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Jag har också ätit på Camaron. Typ världens raraste bemötande. Det enda jag ätit förutom gyros i Kamares är pizza, för jag har bara ätit där i väntan på båt därifrån och då har jag velat äta på italiensk grekrestaurang som jag inte gjort någon annanstans under Sifnosveckorna.

I mitt tycke har den andra italienaren, som ligger nära Camaron, bättre pizza. Men på Camaron är de otroligt rara och de har ju också annan mat. Dessutom är ju smaken olika.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 17:49
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Ja! rara var ordet jag letade efter när jag skrev inlägget ovan. Precis, de är så rara!
Och maten så vansinnigt hemlagad och god. Provade aldrig pizza dock. Men allt annat jag åt där var så gott.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 17:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Det kan jag tänka mig. Jag kommer att gå dit igen nästa gång jag är på Sifnos, och äta något annat än pizza då.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 19:48

Tack för restaurangtipset dit ska jag gå imorgon kväll!..

Det är riktigt mysigt här i Kamares, flera små mysiga butiker att gå in och kika i och lite mer liv än i Apollonia, jag gillar inte sandstränder så värst mycket, men det finns ju klippbad lite längre bort nära hamnen, får bli ett dopp där imorgon.

Så här fin utsikt har jag från mitt boende på Meltemi...

Och en sån här tjusig båt låg nere i hamnen idag..

Jag trivs redan riktigt bra här, ,så mysigt att gå och titta på alla båtar som ligger i hamnen och som sagt lite mer liv och rörelse här..

Får se vad jag hittar på imorgon . .

Sunny, direkt från Kamares ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 20:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
,så mysigt att gå och titta på alla båtar som ligger i hamnen och som sagt lite mer liv och rörelse här..
Det är just därför jag trivs så himla bra i hamnbyar. Fast på Sifnos bor jag alltid i Faros ändå.

Du ser ut att bo fint!
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 21:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Beträffande mattips. Några före oss har hävdat att Sifnos är en ö med jättegod mat. Vi håller med. Faktiskt svårt att komma på någon ö med vassare mat.

Mitt problem är att jag nästan aldrig lyckas lära mig namnen på tavernorna. De flesta har ju skyltarna på grekiska alfabetet och det underlättar ju inte precis.

Men vår favorittaverna i Kamares låg ungefär i mitten på hamnpromenaden. Det var ett ungt par som drev den. Och stilen var en liten aning modernt och stylat, men absolut inte så det störde. Och, viktigast av allt, ....... där åt vi ganska många och de absolut godaste måltiderna i Kamares.

Ett kännetecken är att spana efter att de hade askkoppar och vinkaraffer i den typiska lokala keramikmodellen som säljs i byns keramikbutik. Färgglada tvärrandiga produkter.

Där åt vi bl a sjötungarullader fyllda med spenat. Himmelskt gott!!!! Och mycket trevligt bemötande av den unge och matintresserade krögaren.

Hoppas att du hittar det.

Masse på Skopelos.
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 22:21
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Nu är det ju 10 år sen vi var på Sifnos, och bodde i Kamares. Men sista kvällen åt vi längst bort vid hamnpiren, eller t o m efter, och jag åt de godaste ostbollar man kan tänka sig , med Sifnosost.....

Faktiskt tur att det var sista kvällen, annars hade det nog blivit så ofta, att jag svällt upp till en ostboll hela jag . Jag har drömt om dem ända sedan dess, och ska bara tillbaka någon gång.

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 22:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg

och jag åt de godaste ostbollar man kan tänka sig , med Sifnosost.....

Jag har drömt om dem ända sedan dess, och ska bara tillbaka någon gång.

Abi
Ja, Ostebollene på Sifnos er bare helt uimotståelige

Og, når det gjelder g o d mat, så hørte jeg for veldig mange år siden at de beste kokkene i Hellas kom fra Sifnos!
Om d e t stemmer vet ikke jeg, og o m det var slik da, så trenger det ikke være det nå lenger

Jeg synes jeg får veldig god mat på veldig mange øyer / steder
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 07:47

Tack för fler tips!..

Jag hinner nog gå till de flesta innan jag ska hem.. får se viken jag gillar mest!
Taverna Andreas håller väldigt god kvalitet.. den gillar jag.

Friterade ostbollar.. JA..fantastiskt goda här på Sifnos hållet med!..

Sunny, från en strålande SOLIG morgon i Kamares..
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 08:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Och glöm inte att köpa hem den hårda Sifnososten! Den man river till maträtter.
Birgitta (som har en hel kvar hemma).
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 15:32
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Oj, oj tycker det är lite jobbigt att hinna med allt nu... Du på Sifnos dit jag vill åka framöver, Masse på Skopelos där jag varit och ständigt längtar tillbaka till och sen Inkfish på Amorgos dit vi har tänkt oss i september. Kanske vi gör en Sunny 12 och ändrar oss och tar Sifnos i år istället Tänk att man är så lättpåverkad!

Tack för dina fina bilder och rapporter vi får se vart vi åker i höst!

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 16:53

Roligt att du gillar mina rapporter Maria.. ..JA.. Sifnos är så vacker, jag blir aldrig riktigt mätt... ..

Är också i valet och kvalet.. om det ska bli Amo eller Sifnos i höst.. ..
Tiden har gått så fort här..fattar inte att jag varit här i 4 veckor.. ..
Skulle någon gång vilja stanna en hel sommar i Grekland typ 3 månader, när storvinsten kommer så slår jag till!..

Sunny, direkt från taverna Camaron i Kamares.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.