Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-04, 11:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Pärlan POROS

Roligt att du gillar Poros stad också, tror nog att jag också skulle göra det. Om man skulle ha tillräckligt med tid låter det som om det skulle vara en perfekt kombination, eftersom den ligger så nära Peloponnesos, med Argolida och sen finns där ju förstås öarna Hydra och Spetses också.

Så beroende på vad du är intresserad av och hur lång tid du har på dig så har du mycket att välja på.

Njut av det du själv gillar mest! Jag njuter av dina rapporter som vanligt.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Nog kan man känna sig lite smått dum när man sitter ensam vid ett bord... känner mig mer bekväm att gå ut och äta sen lunch... eller vad säger ni ensamresenärer?
Jag håller med om att luncherna känns mindre ensama. Men under resan på Peloponessos kände jag mig inte ensam en enda gång när jag åt middag. Vet inte vad det berodde på, och jag var själv överraskad.

Tack igen för rapporter och fina bilder.
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 17:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Lördag och söndag 3-4 oktober.

Igår lördag ville jag ut och cykla långt igen... bestämde mig för att cykla runt Poros igen, fast från Poros stad hållet och förbi stränderna Love Bay, Russian Bay osv...jag blir lätt rastlös om jag inte har något vettigt för mig..
Kan stundtals känna en stark längtan till Kykladerna och ut på mina vandringar... men det får bli nästa år.. snart ska jag ändå till en annan ö och vandra lite.. ...

Det är underbart att cykla här på Poros..visst det är en del uppförsbackar men även raksträckor och en del nerförsbackar..bra med motion får jag iaf..sen alla dofter från pinjeskogen är väldigt stark och så vackert...

Här kunde jag se Egina(rätta mig om jag har fel)....

Rundan tog ett par timmar med stopp för fotografering... sen åter i Askelibukten där jag hittade mig ett eget klippbad och utsikten därifrån är underbar..dessutom är havet klarare och renare här än vid Russian Bay på andra sidan...

Här la jag märkte till att grekerna själva badade, turisterna låg och pressade i sina solsängar längre bort vid hotellen... så jag körde en greek-style igen... ..trivs bäst så!

Sen som jag skrev igår var jag in till Poros stad på kvällen och käkade på Oasis mycket trevligt bemötande och bra service..åt den bästa pastan på länge med grönsaker i tomatsås.. mumma....
Sen det här att sitta själv och äta på kvällen.. känns som sagt lite obekvämt..och som du skrev Lissi, om ingen "bjuder in" blir det trist.. fast killen som serverade pratade jag en hel del med.. men han hade ju fullt med att servera det var mkt folk..
I vilket fall som helst ska jag dit igen någon eftermiddag eller kväll..
Strosade sen på Hamngatan och det var riktigt mysigt mycket folk och härlig stämning... men trött efter lång cykeltur och bad cyklar jag hemåt till Askeli... får gå ut en annan kväll...

Ska nog ta mig en tur till Galatas en dag.. måste ju åka med den gulliga lilla taxibåten....bara det är säkert en upplevelse..

Vädret är på topp.. det bara levererar SOL varje dag... idag har det varit varmast hittills så jag har badat hela dagen.. borta vid mitt klippbad i Askelibukten...

Börjar känna mig lite mör i kroppen efter alla dagars cyklande... köpte med mig en greksallad hem och retsina har jag hemma så nu har jag njutit av det på min underbara balkong...
Ikväll ska jag bara ta det lugnt inga planer alls...

Imorgon väntar nya äventyr eller gamla....

Tack för alla hälsningar det är trevligt!!..

Sunny, direkt från Poros Island.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-04 klockan 17:35.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 09:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ska nog ta mig en tur till Galatas en dag.. måste ju åka med den gulliga lilla taxibåten.
Du måste åka över till Galatas. Då får du smaka lite på Peloponessos.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 09:37
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Håller med Janne
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 17:54

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du måste åka över till Galatas. Då får du smaka lite på Peloponessos.
Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Håller med Janne
Jaaaa...jag ska... på onsdag tror jag.. ..
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 18:19

Måndag 5 oktober.

Upp tidigt och när jag öppnar upp balkongdörren ser jag att vädret kommer att bli strålande även idag... ...
Måste säga att bästa tiden i Grekland är nu.. behagliga temperaturer och havet är ju alldeles ljuvligt att bada i..kom ihåg nu i maj på Sifnos då det mest bara blev snabbdopp..det var kyligt!

En härlig frukost på Panorama återigen, utsikten därifrån kan jag aldrig se mig mätt på!

Packade min rygga och drog iväg på 🚲 biken...ljuvligt när det fläktar i nerförsbackarna... idag vill jag ut på en längre tur..iväg mot Poros stad och bort förbi Love Bay och Russian Bay och vidare dit man kan se Egina på andra sidan...

En härlig baddag i min egna lilla vik...här är SÅ vackert...

När jag kom var det inget folk alls.. efter ngr timmar dök det upp ett fåtal personer.. en del båtfolk fanns lite längre bort som stannat för ett dopp i det BLÅ...

Här är väldigt avkopplande och man hinner fundera på mycket, meditativ miljö verkligen... Efter sisådär 4 timmar här med flera simturer vart jag nöjd och lite smått hungrig..
cyklade ner till Poros stad och slog mig ner på Apagio taverna.. underbart ställe.. hon som serverade var från England tror jag.. beställde in meze.. halva portioner av två olika pajer.. en med vegetariskt och en med fisk och en god röra till det, samt lite husets vin... ..väldigt gott och vällagat..
Lite folk så tidigt på EM men på kvällarna är det fullt fick jag höra... trevligt folk som jobbar där och utsikten är ju fantastisk!!!..

Efter detta strosade jag omkring och njöt av folklivet och SÅ mycket båtfolk...

Imorgon är det sista dagen som jag har cykeln, så då cyklar jag nog till samma ställe som idag.. sen blir det att bada i Askelibukten.. helt ok det med!

Solen börjar nu sakta gå ner över bergen och jag sitter och njuter på min balkong och tittar ut över havet.. bättre kan jag inte ha det!

Det kommer mera...

Sunny, direkt från Askeli, Poros.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-05 klockan 18:37.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 18:34
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Men så härliga rapporter . Det tackar vi så mycket för .

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 07:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Oj så fina foton! Du har det mysigt förstår jag. Underbart!
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 08:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det där er riktigt, riktigt fint ut!
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 09:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Det där er riktigt, riktigt fint ut!
Verkligen fint och rogivande.
Förstår att du trivs, Sunny!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 16:53
Kalimeras avatar
Admin

Hur har du haft det idag? Ser att det är ett åsk- och regnväder på ingång.
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 18:47

Tisdag och onsdag 6-7 oktober.

Poros calling.. ..

Igår tisdag blev en repris av måndagen.. otroligt varmt.. bada var nödvändigt!
Cyklade bort till de fina vikarna bortanför Russian Bay...badade i flera timmar där och vandrade lite över berget då jag bl a kom fram till en gammal fyr.

Idag onsdag lika hett och mycket kvavt.. var upp tidigt och cyklade bort till klostret igen.. bara för att vägen dit är så härlig... dessutom skulle cykeln återlämnas på fm..Bye Bye cykeln.. ...
Nejdå är SÅ nöjd med en veckas cyklande..många mil har det blivit... runt hela Poros 2 ggr..och andra vägar dessutom... nästan så jag är lite öm i rumpan.....

Idag ville jag över till Galatas... väntade till senare på em eftersom det varit olidligt varmt på fm...

Promenerade ner till hamnen i Poros stad och de tog exakt 15 min för mig... från Panorama apt. i Askeli...
Taxibåtarna stog på rad i hamnen och väntade in passagerare för att fylla de små båtarna... jag hoppade in i en som det var mest folk i och som jag förstod snart skulle avgå till Galatas.. det kostar en euro och man betalar när man kliver av.

Här följer bilder från båten och färden över.. Poros stad är så vacker när jag vänder mig om..

Väl i hamn på fastlandet ännu vackrare över till Poros stad...

Strosade runt lite i Galatas inte så mycket turister som på Poros..kändes lite avslaget.. en by som kanske inte tilltalade mig så värst mycket.. det som var fint var utsikten mot Poros stad och bergen runt omkring...
Slog mig ner på Tavernan Mpampis precis där den stora bilfärjan lägger till som går var 15:e minut fram och tillbaka mellan Poros stad och Galatas, det var kul att sitta och iakta bilar och folk som gick av/på med en jämn ström...

Och sen sitta och titta bort mot Poros stad åter igen..

Beställde in friterad småfisk med en tomatsallad och ett litet krus vitt... ..gissa om det smakade delicious... åh som jag njöt av denna måltid och trevlig betjäning dessutom...

Under hela måltiden hade jag 3 st kattkompisar som naturligtvis fick smaka lite på fisken.. ..

Satt här länge och bara njöt.. men som sagt klent med folk.. det börjar komma in mörka moln över bergen och senare kom några regnstänk...så jag beslöt mig för att bryta upp och återgå till Poros stad.. återresan blev med en annan skeppare.. ..lika glad och trevlig som den jag åkte med till Galatas..
Det här var en mycket trevlig utflykt... så nu har jag varit i Peloponnessos... ...

Nu är det riktigt behaglig luft..man kan andas.. fårse om det blir något åskväder (det kan bli som du trodde Janne).

Stannar hemma ikväll har haft en toppendag är helnöjd!

Snart ska jag väl avslöja vart jag ska ta vägen inom kort.... ..

Sunny, direkt från Panorama apt. POROS.
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 21:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:

Slog mig ner på Tavernan Mpampis precis där den stora bilfärjan lägger till som går var 15:e minut fram och tillbaka mellan Poros stad och Galatas, det var kul att sitta och iakta bilar och folk som gick av/på med en jämn ström...

dessutom...

Tja, STORA och SMÅ, det beror väl på vad det gäller!
Vad gäller bilfärjor så har jag nog sett betydligt större!

Men vad gäller fisk så är de bättre ju mindre de är! Maridakis ska vara riktigt små, då är de som bäst. Och små är de här på bilden. Mums!!!
I love it!!!!

Nästa ö???? Inte ett dugg nyfiken! Men ............ berätta nuuuuuu!!!!!!!!!!!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 21:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Takk igjen for rapport og fine bilder, Sunny
...vi gjorde som deg da v i kom til Galatas..., beundret vakre
P o r o s
Vi ble ikke lenge i Galatas..., og kom tilbake nesten uten et bilde derfra...
Ha det fortsatt kjempefint

Kari
- på Rhodos (med dårlig wifi/nett nå)
Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 09:05
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Nu är det riktigt behaglig luft..man kan andas.. fårse om det blir något åskväder (det kan bli som du trodde Janne).
Ovädret tog en annan väg och hamnade i Sporaderna.

Är så nyfiken på vart du ska åka, tror fortfarande att det är Hydra.
Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 09:12

Citat:
Ovädret tog en annan väg och hamnade i Sporaderna.

)
Nejdu det har varit oväder här i natt med åska och kraftigt regn.. vaknade av att det mullrade utanför... MEN.. som alltid i Grekland.. Efter Regn och oväder kommer SOL.. nu ska jag bada i Askelibukten..
Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 09:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Nejdu det har varit oväder här i natt med åska och kraftigt regn.. vaknade av att det mullrade utanför... MEN.. som alltid i Grekland.. Efter Regn och oväder kommer SOL.. nu ska jag bada i Askelibukten..
Aha, så det drog förbi där också. Ha det gott i havet!
Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 10:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag väntar också ivrigt på vilken ö du skall till efter Poros. Alltid trevligt med lite spänning!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 14:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Jag håller med om att luncherna känns mindre ensama. Men under resan på Peloponessos kände jag mig inte ensam en enda gång när jag åt middag. Vet inte vad det berodde på, och jag var själv överraskad.

Tack igen för rapporter och fina bilder.
För mig fungerar det bra. Jag brukar ta med något att läsa och kanske kombinera middagen med ett besök på café efteråt eller ouzeria eller liknande där det är lätt att få kontakt med andra. Min senaste Greklandsresa gick till Lesvos och Molyvos 2014 och där var alla så otroligt trevliga och sociala. Blev flera gånger inbjuden till grekiska familjers bord och sista kvällen på gelaterian blev helt fantastiskt trevlig med specialpaj från bagaren till mig etc.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09.