Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-11, 00:34
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Netwolf, du kan verkligen konsten att få döda att återuppstå. Läser och funderar: Kommer hon att lämna forumet … kommer han lämna en ursäkt … vem löser nästa bildgåta … kommer Skandinaver att invadera … ni är inte mina vänner utan bara redskap … I love you Ink …

Intriger, kärlek, poliskt maktspel, ekonomiska brott … väntar med spänning på fortsättningen ...

Hur kan någon påstå att de leende små figurerna är tråkiga ?
Sjöborren, läser du mycket deckare just nu?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 01:09
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Marianne, Lissi - bra att ni talar om! Min tanke var helt enkelt att saken kunde vara av allmänt intresse. Inget mer sofistikerat än så.
Malou - kunde inte drömma om att det skulle innebära "en stämpel" att ha skrivit ett PM. Jag är nog inte så finurlig som du tror. Kanske jag är stämplad nu..?
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 09:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Yanna! Vem behöver deckare ... väntar med stor spänning på fortsättning av DÖTT FORUM ...
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 09:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Personligen tycker jag att de flesta diskussionsämnen är i princip intressanta, må vara att de kanske bara handlar om tips på tavernor eller så. Och om det inte intresserar mig just då så behöver jag inte läsa just den tråden. Man måste komma ihåg att många Kalimeramedlemmer är riktiga Greklandssproffs som har massor av resor bakom sig och säkert också intresserar sig för Grekland i största allmänhet. Men sen kan det finnas någon som för första gången reser till Grekland och är då i behov av lite annorlunda tips. Och kanske den personen bara vill ha en vanlig solsemester och roa sig i största allmänhet. Och det är ju helt ok det, precis som det är lika ok att vilja undvika ställen där det finns för många svenskar eller vad det nu kan gälla (kanske oss finländare.. ).

Själv har jag fått ut mycket mera av mina egna Greklandsresor efter att jag blivit medlem i Kalimera. Så vi ska hålla forumet vid liv och diskutera allt mellan himmel och jord som har med Grekland att göra. Kanske någon kan starta en ny tråd, eller kanske hittar en gammal som passar, så att vi kan börja diskutera Greklandskrisen igen? För visst finns det behov att få lufta på sig lite i den frågan.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 20:44
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Marianne, Lissi - bra att ni talar om! Min tanke var helt enkelt att saken kunde vara av allmänt intresse. Inget mer sofistikerat än så.
Malou - kunde inte drömma om att det skulle innebära "en stämpel" att ha skrivit ett PM. Jag är nog inte så finurlig som du tror. Kanske jag är stämplad nu..?
Neimen, kjære deg LaRose, ikke "en stämpel" for å ha skrevet et PM. Det andre, du vet, du husker det vel . På merkelig vis påminner du meg om noen , , dejavu ? Han ville trolig ikke publisert en privat melding, sånt bør du også avstå fra.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 09:36
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Under de år jag varit med på forumet så har det alltid funnits dalar och toppar...av olika anledningar.När jag var ny så fanns det några heta diskutioner som slutade med att några av de "gamla" hoppade av eller slutade skriva...vilket jag tyckte var mycket tråkigt.
Personligen har jag också haft mina dalar och toppar av olika skäl.Jag tror ju inte att forumet kommer att dö för att det just nu är lite dal. Krisen i Grekland gör väl att de flesta av oss känner oss lite "nere"....sommarvärmen i Sverige och semestrar gör sitt till.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
När vi är i Grekland, vill vi träffa greker i vardagslivet. Inte en massa svenskar. Det kan man göra hemma, eller på Kalimera.
/Netwolf
Det var en av anledningarna till att jag bosatte mig i den lilla bondbyn....långt från turister och andra bosättare från Sverige och andra länder. Jag ville leva så nära och så likt som möjligt grekerna i byn för att lära och förstå dem.
Jag var inte intresserad av att ha dessa "svenskträffar" (tyskarna har det också) där man satt och bara pratade "skit" om landet och grekerna...."vad i helskotta gör man då i Grekland?" var min fundering.Visst,jag hamnade ibland i stunder då jag också tänkte "det skulle aldrig fungera i Sverige!" odyl. men då sa jag till mig själv." det är bara att gilla läget eller så åker du hem....du är "gäst" i deras land!".
Det är inte bara forumet som har sina toppar och dalar .
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Sen så glömde jag ju att nämna hur mycket jag uppskattar alla som skriver på sina blogghörnor och berättar om sina resor (som Arne och Birgitta) och alla ni som berättar om era vardagsliv i Grekland. Det livar verkligen upp Forumet att få ett lite annat perspektiv än bara detta turistande som man själv håller på med.
Så fortsätt med det alla ni. Jag tycker ju att också "Kikh" borde ha sin egen blogghörna (att skriva när hon inte jobbar så mycket hon gör just nu).

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 15:39
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
...Jag tycker ju att också "Kikh" borde ha sin egen blogghörna (att skriva när hon inte jobbar så mycket hon gör just nu).

/ Anne

Kikh har blivit erbjuden sin egen hörna mer än en gång men avböjt. Jag klarar inte pressen som det skulle innebära att uppdatera och besvara frågor på begäran -allra minst i turistsäsong då jag arbetar ofta, länge och hårt. Tack ändå

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 16:24

Jag har också tänkt, att en "Kikh-blogghörna" vore trevligt, men förstår varför du inte vill. Det är givande när du skriver i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 16:50
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jag har också blivit erbjuden blogghörna men klarar inte heller av att skriva på "beställning" så att säga. Därför har jag min egen blogg.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 17:09
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jag kände också ett tag det där trycket att skriva på beställning, men vartefter har det blivit ganska glest mellan mina rapporter och nu är det på den nivå jag klarar av utan att känna mig "pressad".

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 19:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Yanna, Kikh och Anneli, om ni skriver i hörnor, bloggar eller "bara" i vanliga trådar spelar ingen roll, BARA NI SKRIVER!

Lissi - nyss hemkommen från kvällsdopp i Kalmarsund, med Ölandsbron som utsikt.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 20:00
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag måste medge att jag är numera sällan inne på Kalimera... har inte haft tiden och lusten riktigt så när jag läser att medlem / mar blivit stoppad / de blir jag lite chockad... Diskussionerna om den ekonomiska krisen och våldtäktsfallet som väckte heta diskussioner och skapade en het debatt men att det gick så långt som till personliga angrepp visste jag inte... Måste bara fråga (av ren nyfikenhet) vem blev avstängd och vad har hänt med Kalimera - himself?

K - som mer än gärna skulle läsa denna deckare i solstolen i sommar... Måste ju få veta upplösningen

Never mind!!!

Senast redigerad av Klick den 2011-07-11 klockan 20:30.
Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 12:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Jag vet inte vad ni andra tycker, men känns inte Kalimeras forum lite dött? Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer. Själv saknar jag givetvis Kalimeras inlägg, som jag alltid tycker är läsvärda.
Ett forum utan engagerade medlemmar, riskerar att självdö. Det vill vi ju inte att det ska ske med Sveriges (nordens?) bästa grekforum.

Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?

/Netwolf
Instämmer. Det här är ett alldeles för bra forum för att man skulle vilja vara utan det. Att det just nu upplevs som lite "stiltje" har nog flera orsaker som råkar sammanfalla.

Aktiviteten brukar ju variera lite över året. Dock känns det som att den tysta perioden förr har varit under vintern när alla resebrev, bilder och rapporter är avklarade och förberedelserna för kommande resor inte kommit igång.

Att det på forumet inte skulle vara tillåtet att uttala sina åsikter, med skälig nivå av vettigt uppförande och respekt för andra, stämmer inte med mina intryck. Orsakerna till att en medlem avstängdes finns ingen anledning att dividera om, mer än att konstatera att ingen av oss andra vet hela anledningen, och att det sannolikt inte berodde på att vederbörande framförde egna åsikter. En del medlemmar uppskattade hans inlägg och andra inte. Men oavsett vilken kategori man tillhör så är det ju märkligt om avsaknaden av inlägg från några personer, som hoppat av eller avstängts, skall ha en avgörande betydelse för aktiviteten på ett forum med över 8000 medlemmar. Då finns det väl anledning för oss andra att skärpa oss och tänka till!

Jag tror att hur länge man varit aktiv medlem på Kalimera påverkar den egna synen lite på debatten. Som ny tycker man att det finns massor av frågor och tips som det känns angeläget att ventilera och få svar på. Efter flera års deltagande så känner man ju att de frågorna återkommer år efter år, och för den garvade medlemmen/resenären känns de då kanske lite "banala". Då gäller det ju att väcka diskussion kring lite andra frågor. Och självklart är det ju då en förutsättning att vi har olika uppfattning om saker och ting, och att vi vågar framföra det. Annars blir det ju lite tyst.

Så jag instämmer i din fundering Netwolf!
"Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?"

Kanske kan vi var och en fundera över om vi kan dra igång någon ny tråd som kan skapa lite diskussion.

Sen tycker jag också att det finns anledning att sända en tacksam tanke till alla er som bidrar med härliga rapporter i ord och bild från era resor, eller från er mera bofasta vardag i Grekland. Snälla ni, tack!, och fortsätt gärna med det!

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 20:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer.
...sa Bull. Så där började jag känna förra sommaren: vart tog energin i forumet vägen? Och jag undrar om den där bristen på energi beror på att alla inte verkar gilla att diskutera.

Jag ser ett forum som Kalimera som en mötesplats med tre funktioner:

* Frågor, svar och tips – här funkar Kalimera otroligt bra. Här finns en fantastisk bank av erfarenheter och folk som är beredda att dela med sig.

* Community – det är ingen tvekan om att många ser Kalimera som ett ställe att i största allmänhet umgås kring ett gemensamt intresse.

* Diskussionsforum – här skär det tyvärr ihop. Här finns sällan regelrätta diskussionsämnen, åsiktstrådar där argument möts, stöts och blöts. Och de gånger det sker så går det på något vis åt pipsvängen direkt. Själva diskuterandet verkar ske med stor vånda och vrede. Många blir arga direkt, argument bemöts med eldgivning istället för motargument. Andra har en tröskel för vad de anser vara personangrepp som är lägre än på något annat forum jag sett.

Samtidigt dyker andra upp och försöker kväsa diskussionen. De kan skriva ungefär ”Vad ni tjafsar, har ni inget bättre för er?” eller ”Vilken tjafsig tråd, här tänker jag verkligen inte ens kommentera” (sic!) eller kapa tråden och byta ämne, en seriös diskussion dödas genom att några få personer börjar prata om nåt helt annat.

Som jag ser det är det där energin försvinner. Ett diskussionsforum utan folk som vill diskutera dräneras på liv. Olika åsikter ger ett forum näring – men på Kalimera ska man helst inte ha olika åsikter, minsta negativa synpunkt på något som helst bemöts med ”Vilken tur att vi är olika!” eller ”Vi ska väl inte bråka, vi är väl här för att vi älskar GREKLAND” – båda kommentarerna är riktiga forumklassiker.

Diskussionsforum brukar dra till sig folk som är pigga på att just diskutera, att argumentera för och emot – men av någon anledning som jag aldrig förstått så verkar det inte gälla här. Det är rent sorgligt att Skandinaviens särklassigt bästa Greklandsforum inte ska kunna ha långa, engagerade diskussioner om samhällsfrågor som t ex våldtäktsmålet på Samos och den ekonomiska krisen. Nog borde här finnas ett Greklandsintresse som går djupare än båttider och bildgåtor?

För övrigt håller jag med LaRose, Admirala, EvaL och Kimmen.
Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 22:21

Inkfish, I love you! Härligt att du tycker som jag, för jag tycker som du. (Du ser Göran, vad du har lärt mig - tack!)

Jag ser i alla fall att vi inte är ensamma om att vilja diskutera, glädjande nog. Men det är sååå synd att det inte finns ett större intresse för en djupare inblick i landet Grekland. Det är ju så förbaskat roligt och lärorikt och utvecklande att se och höra saker från olika håll! Forat är ett fantastiskt tillfälle till att både ta del av andras åsikter och erfarenheter och att dela med sig av sina egna. Vi är säkert många som har mängder att bidra med. Egentligen.

Inkfish, du skrev att du aldrig har förstått vad oviljan att diskutera beror på. Tror du inte att det är försvar helt enkelt? Man känner sig lätt hotad, när man är styrd av den dualistiska synen med "positivt" och "negativt". Det blir så mycket skygglappar och allt blir så känsligt och man vill inte veta och... det är helt enkelt bekvämast så för många. Det finns ju också folk som bara är intresserade av värmen och tzatzikin och det är inget fel. Det är ju bara att stå för det och inte jämra sig över att andra vill diskutera andra, s k "negativa saker" (i mina ögon verkligheten). Men, men... "vi är ju alla olika och tur är väl det!"

"Bopia" har skrivit ett PM till mig och vill ha en ursäkt. Jag ska citera det och svara i ett annat inlägg här. Fler än de kan ju tycka att jag betett mig illa och då kan det vara bra med ett "offentligt" svar från min sida. Eller kanske blir det också fel. Jag vet inte. Kanske lär jag mig vad det lider. Om det inte tvingar mina inlägg att bli alltför andefattiga...
Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 22:22
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

En meget god analyse fra Inkfish's side. Selv har jeg ikke vært så aktiv på andre områder enn den første kategorien av innlegg, det som har med spørsmål og svar når det gjelder konkret informasjon, der jeg har forsøkt å bidra med erfaringer som jeg håper andre kan ha nytte av.

Når det gjelder diskusjoner, har jeg ofte hatt lyst til å kaste meg inn i tråder om saker jeg mener noe om, men det ender med at jeg setter meg på hendene og bare leser hva andre skriver, for det aller meste. Hvorfor? For det første har jeg også registrert at en del har en meget lav terskel for å oppfatte argumenter personlig, og jeg er litt redd for at språklige misforståelser også kan være med på å forsterke dette.

Jeg må også få lov til å si (med fare for å sette i gang reaksjonen jeg nevnte i forrige avsnitt ;-) ) at jeg oppfatter det som om det finnes en del "verdensmestre" her som virker som de har monopol på alle de riktige svarene, som mener noe om de aller fleste spørsmål som tas opp, og som kan virke nokså nedlatende mot dem som har andre synspunkt. Dette er også med og får meg til å "sitte på hendene". Jeg må tilføye at her kan det også hende jeg gjør folk urett, og at kanskje misforståelser av språklige nyanser er med og gir dette inntrykket.
Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 10:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

En av mina söner har nyss flyttat till Boden och han (liksom många andra) hävdar bestämt att det är en jättetrevlig stad. Tro det?

Citat:
Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?
Svaret på den här frågan, trådens första, är ju egentligen jätteenkelt: Starta fler trådar, svara på fler inlägg.

Personligen tycker jag att forumet är trevligare än på många år, även om det råder lite sommartorka just nu.
Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 11:20
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Netwolf!
Jag brukar säga såhär istället:
Det finns en plats på jorden där solen ALLTID ler,
den platsen heter Boden dit vill jag ännumer
Jooo Boden är en trevlig stad.
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 15:06
Malina Malina är inte uppkopplad

Ja, det är sannerligen och synnerligen dött!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.