Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2024-04-15, 18:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Paros är det nya Mykonos

Sedan några år har Paros epitetet ”det nya Mykonos” eller ”det nya Santorini”. Stora förändringar har skett, och ännu större är på gång. Självklart spiller det här över även på Antiparos, som också har förändrats under senare år. Nästa ö till rakning är med största sannolikhet Naxos (det har redan börjat där). All utveckling är inte bra om ni frågar mig, men om ni frågar andra så är det precis tvärtom. Den grekiska tidningen Ekathimerini skriver om det förra veckan.

Översatt till svenska från Ekathimerini:

För femte året i rad är Paros den ö där antal nya bygglov som beviljas flest, enligt uppgifter från Greklands statistikbyrå som publicerades för en vecka sedan.

Antal bygglov på Paros överträffar de mer populära öarna Mykonos och Santorini om man ser till antal kvadratmeter Den främsta orsaken till ökningen är den typ av byggnader som byggs: det är mest villor, uppförda för korttidsuthyrning eller försäljning, eller som hotell.

Så här säger Nikos Tsounakis, ägare till en taverna i Kolymbithres, i ämnet:

"Fram till 2000 levde vi ett bra liv. Nu är ön på väg att bli som Mykonos eller Santorini. Livet har blivit väldigt dyrt. Det viktigaste är pengarna, vi från lokalbefolkningen har tappat kontrollen. Vi har förlorat vår livskvalitet, vi har problem utan motstycke – trafik, sopor, vattenbrist, till och med kriminalitet som vi inte hade upplevt tidigare.”

Min favorittaverna på Paros är Taverna Vigla i nämnda Kolymbithres. Där har jag spenderat mer tid än jag vill erkänna, från mitten av 1980-talet till idag. Ägaren till Taverna Vigla heter Nikos, så troligen är det han som uttalar sig ovan, och det han säger gör mig sååå ledsen.



Bilden är från Taverna Vigla i Kolymbithres och ni ser Naoussa mittemot.

Vad tycker ni om den här utvecklingen?

Läs om Kolymbithres här.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT