Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-05-08, 11:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 269
Standard Sv: Frånvaro

Guilty … Skriver gärna och ofta men då kåserier och små reflektioner. Dagliga reseberättelser är inte riktigt min grej, däremot små händelser som; nu ska jag gå till sovrummet där Bertil ligger och väntar - någon som anar vad som är på gång.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-05-08, 11:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 771
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Guilty … Skriver gärna och ofta men då kåserier och små reflektioner. Dagliga reseberättelser är inte riktigt min grej, däremot små händelser som; nu ska jag gå till sovrummet där Bertil ligger och väntar - någon som anar vad som är på gång.
Men Sjöborren då'..Hälsa Bertil!!🫣😂
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-05-09, 16:38
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 394
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Guilty … Skriver gärna och ofta men då kåserier och små reflektioner. Dagliga reseberättelser är inte riktigt min grej, däremot små händelser som; nu ska jag gå till sovrummet där Bertil ligger och väntar - någon som anar vad som är på gång.
Är Bertil en katt? 🐈

/Getpinglan
🐐🛎️
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-05-09, 18:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 269
Standard Sv: Frånvaro

Pinsamt! För det första heter han inte Bertil utan Börje. Hur kunde jag skiva fel namn … Nej, det är inte en katt (håller med dig Pian angående respons).Så här är det; Jag sitter bredvid Börje där han ligger på sängen, lägger handen på honom och tänker: jag saknar Doris, min stora hårda tuggummirosa resväska som enkelt kunde svälja 23 kilo. Minns att jag kunde blunda med ett öga och ändå upptäcka henne så fort hon klev ut på bagagebandet. För ett år sen drabbades Doris av ett hjulbrott, troligen en kombination av: övervikt, bångstyrighet, omild behandling samt dåliga grekiska vägar.

Min nya heter Börje och är en mjukis i militärgrönt. För att upptäck honom på bagagebandet krävs två pigga ögon plus glasögon. Men ska inte klaga. Är övertygad om att han på lördag snällt kommer att rulla vid min sida. Och om allt går som planerat lyfter planet från Arlanda mot Rhodos klockan 12.50. Två dagar senare tar jag och Börje färjan till Tilos - plus min man.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-05-09, 19:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 218
Standard Sv: Frånvaro

Birgitta: förstår dig precis! Det sorgligaste med en resa är att den tar slut, VILL INTE är också min reaktion varje gång det är dags för packning och hemfärd

Sjöborren: även jag har köpt en ny, mindre, mjuk resväska men har svårt att lämna min kära hårda "Röding" hemma! Rödingen, försedd med ett gul- och svartrandigt låsbart bagageband, formligen "skriker" -HÄR KOMMER JAG- på bandet! En grekisk tullkille frågade om den möjligen innehöll radioaktiva ämnen Och dessutom rymmer den allt och lite till!
Mycket bra när man ska hem med fler kilo bagage än man åkte med..... Nej, den nya får nog vänta ett år till, Rödingen är ju fortfarande hel och "fit for fight". Har bokat för lite övervikt
Och, Sjöborren: Kalo Taxidi..!
Catlady, som längtar så efter att få resa.......

Senast redigerad av Catlady den 2024-05-09 klockan 19:57.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-05-09, 20:42
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 394
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Min nya heter Börje och är en mjukis i militärgrönt. För att upptäck honom på bagagebandet krävs två pigga ögon plus glasögon. Men ska inte klaga. Är övertygad om att han på lördag snällt kommer att rulla vid min sida. Och om allt går som planerat lyfter planet från Arlanda mot Rhodos klockan 12.50. Två dagar senare tar jag och Börje färjan till Tilos - plus min man.
Ha ha!!!

Då får man önska er alla fyra trevlig resa och att allt rullar på bra, för din man har kanske en hårding vid sin sida också. 🧳 Menar resväskan alltså. 😂

/Getpinglan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-05-10, 12:53
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 606
Standard Sv: Frånvaro

Sjöborren! Börje kan skatta sig lycklig som får följa med till Tilos🤗 men om han är lite svår att se på bandet kan du ju pynta honom med en färgglad rosett.
Det där med väskor är inte helt lätt, har en något till åren kommen, resväska, köptes till våra Tilosresor kring 2005, sen dess har den hängt med. Dax att packa den igår, den fick endast vila en vecka 😉 såg att den nästintill börjar spricka i sömmarna.
Numera blir det många turer till Östersund, då dottern flyttade med familjen dit.
Så hänger just nu på Arlanda för vidare färd, ska träffa mina barnbarn den ena gossen endast 2 veckor gammal.😍Längtan är stor.
Hälsa Tilos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-05-10, 16:14
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 269
Standard Sv: Frånvaro

Tack Catlady och Getpinglan! Har aldrig bokat övervikt. Eftersom vi har lite ätbart med oss ner har jag kilon tillgodo på hemvägen. Att avslöja vad vi tar med oss känns lite som att svära i kyrkan.

Tänker på den gången jag sa att Retsina ska drickas i små glas, inte ett långbent glas - där kunde vi snacka om storm i ett vattenglas eller rättare sagt vinglas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-05-10, 16:33
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 394
Standard Sv: Frånvaro

Jo men snälla, berätta vad ni tar med.

Kan då själv avslöja att vi på tidigare resor har tagit med oss gott om svenskt kaffe och en minikaffebryggare...

Samt extra bäddmadrass.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-05-10, 17:43
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 335
Standard Sv: Frånvaro

Västervikssenap till värdparet
Kaviar
Nescafé väger inget å magen överlever
En påse bilar
En hög med böcker
Lite fina kläder till en liten Sebastian
Kanske ryms lite kläder också🙂
Har gått ner en storlek på resväska
trodde jag aldrig jag skulle klara meeeen….

Pia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-05-11, 10:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 771
Standard Sv: Frånvaro

Vi brukar tömma kylen på frukost. Det blir en ostabit, salami, kaviar och som frysklamp en en infryst tetramjölk samt snabbkaffe o tepåsar. Så konstiga är vi
Eftersom min stora, gula lättviktare Gullan sväljer en hel del så brukar vi ibland packa ner en bordsfläkt..ännu konstigare..men tycker att AC är en onödig utgift.

Rätt roligt..vi har åxå en Börje, i vår stuga. En självgående gräsklippare! Sen har vi en 3-hjulig sparkcykel från 50-talet. Han lystrar till namnet Yngve🛴
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2024-05-11, 11:03
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 505
Standard Sv: Frånvaro

Hej alla!
Jag skriver nästan aldrig något nuförtiden. Mitt liv har gått i perioder. Först en ungdomstid med många resor i världen och till Grekland. Sedan kom barnen och fritidshus i många år även om vi gjorde några få resor charterresor när barnen blev lite äldre. År 2000 sålde vi fritidshuset och begav oss ut på resor igen. Flera ggr om året och jag har varit på 33 öar,med familjen, med maken, med döttrarna, med vänner eller på egen hand. År 2013 fick vi vårt första barnbarn som följdes av 5 till och jag insåg att ska jag vara med dem på min semester så får jag hållamig i Sverige. Vi köpte ett fritidshus och sedan kom covid. Hösten 2023 var jag iväg till Naxos o Schinoussa med en väninna.
Så jag tycker att jag inte har något att skriva om men jag läser gärna om era upplevelser. Särskilt när jag sitter regnet i mitt fina hus på Tjörn och blåsten viner runt knuten.
Allt gott!
🤗
Svara med citat
  #13  
Gammal 2024-05-11, 11:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 724
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Särskilt när jag sitter regnet i mitt fina hus på Tjörn
Samma ö som jag skådar ut mot från mitt köksfönster alltså
Svara med citat
  #14  
Gammal 2024-05-11, 13:43
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 505
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Samma ö som jag skådar ut mot från mitt köksfönster alltså
Bästa utsikten alltså🤩 Jag älskar öar vid havet i alla länder. Tjörn är min barndomsö som jag äntligen har kommit tillbaka till. Huset är egentligen inte alls fint! bara i mina ögon. Naturen är helt fantastisk!

Hmm Stenungsund? Jörlanda? 🤗
Svara med citat
  #15  
Gammal 2024-05-12, 10:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 724
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Hmm Stenungsund? Jörlanda? 🤗
Eller på en annan ö?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2024-05-12, 19:48
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 505
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Eller på en annan ö?
Ja kom på det precis när jag hade postat och det finns ju många öar som man kan se Tjörn från att välja på! Fin utsikt du har! 🤗
Svara med citat
  #17  
Gammal 2024-05-13, 13:14
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 574
Standard Sv: Frånvaro

Nästan 2 månader till Grekland i två veckor, kollade nu att man kommer till Kreta denna vecka för 3500 pp, vore skönt.
Börjar få abstinens, över 9 månader mellan Greklandsresorna

Påsken firades på Teneriffa, tänk er Rhodos stad. Bort med borgen, Monte Smith och all, ALL kultur o historia. Bygg några höghus, fler engelska pubar. Flyg dit 10 000 engelsmän, quizz, kareoke, steak house med beef, burgers, fish n chips , ljus lager öl för max 3 E

Inga tavernor på stranden med prisvärda solstolar o toaletter samt frappe
Men var 25 grader plus i mars
Svara med citat
  #18  
Gammal 2024-05-13, 18:28
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Frånvaro

Jag läser varje dag. Om inte nya inlägg, så går jag tillbaka i tiden och läser gamla. Eller gamla resebrev. Är riktigt nojig och vågar inte riktigt tro på att jag faktiskt ska få komma ner igen efter två Karpathoslösa år.

Men:

- jag har skickat efter en bunt nya sommarkläder!
- nästa vecka är skoshopping inplanerad.
- jag repeterar grekiskan varje dag; läser i mina läroböcker och gör ett par kapitel på Duolingo.
- jag har reviderat packlistan. Ska ju bara vara nere i två veckor, så det behövs inte fullt så mycket i klädväg.
- jag har markerat i almanackan att jag måste boka tid för klippning innan vi åker
- jag håller på att samla på mig en hög böcker att ta med ner. Friskis & Svettis har en bokhylla där man kan lämna och plocka på sig böcker, så den går jag igenom med jämna mellanrum. Några kilo böcker brukar det bli. Dem lämnar jag på hotellet, så får jag utrymme för det jag köper därnere.
- jag har intensifierat träningen och går nu på Friskis varje veckodag för att få upp styrka och kondition. Google Maps säger att det är 800 meter från Regina till Pelagos, och den sträckan ska man kunna gå på 11 minuter. Jag har ökat från 450 till 600 meter på elva minuter, så nog ska jag kunna komma upp i 800 meter innan vi åker. (Fast den tiden visar ju egentligen bara att Google Maps inte har en aning om hur gatorna ser ut i Pigadia ... )

För övrigt kan jag meddela att Antonis Panaretos hamburgerbar Pan Burger som han öppnade förra året har fått pris som Karpathos' bästa snabbmatsrestaurang! Den måste vi absolut prova.

Karin
förväntansfull med 41 dagar kvar ...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2024-05-13, 19:49
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 218
Standard Sv: Frånvaro

Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen
Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt.........

PS: Getpinglan, vad vi tar med numer är bara just svenskt kaffe och en mini-kaffebryggare. Min mage KRÄVER svenskt kaffe för att fungera väl...

Senast redigerad av Catlady den 2024-05-13 klockan 19:56.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2024-05-15, 14:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen
Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt.........
Jodå, jag ska rapportera allt eftersom. Kanske inte så långa epistlar. Eftersom Fred inte kommer med har jag ingen dator att skriva på, bara mobilen och min iPad. Men jag gör vad jag kan. Matställena blir spännande att utforska med en åttaåring. Som tur är älskar hon sushiris. Fisken lägger hon åt sedan, men riset äter hon. Så det blir åtminstone ett par besök hos Stacey. Har inte hittat något ställe i Sverige som kan jämföras med hennes sushi.

Karin
med 39 dagar kvar ...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT