![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja nu kommer nog en halvlöjlig (läs hellöjlig) fråga....
![]() Är badskor att rekomendera på Karpathos? Läser och läser men får ingen riktig kläm på vad det är för stränder. Troligen finns lite av varje. Men är det då mycket sjöborrar och vassa stenar så att man rekomenderas badskor? Har alltid undvikit badskor... Kanske dags att börja använda? Vi kommer att åka runt till olika stränder.. tyvärr ett av mina måsten på semestern är att se så många stränder som möjligt! ![]() ![]() Tjolahopp/ Ullis me eller utan badskor till Karpathos 28/7 |
|
|||
|
|||
![]()
Om jag inte missminner mig helt så förespråkade Arne om några praktiska skor som heter Crocs
![]() birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hej ! Sen ett par år tillbaka lägger jag alltid badskor i bagaget. Vis av erfarenhet, att dom flesta badstränder i Grekland erfodrar badskor ! Hur kul är det att trampa på en sjöborre ? Nej... ta med skorna , eller köp på ort & ställe ! / Tom |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle säga: du behöver dem inte. Definitivt inte i badorterna Lefkos och Amopi. Inte heller på fina och välbesökta stränder som Kyra Panagia, Achata och Apella.
Jag hade mina tevasandaler (bild finns i crocstråden) på när jag badade i rejäla vågor på Kyra P och Achata - för att inte slå i fötterna för jäkligt när vågorna kom. Men skorna behövdes aldrig för att det var vasst att gå i. Dessutom hade jag dem vid några besvärliga klippor långt bortanför Amopi. De hade fanimej grepp för bergsklättring, jag hade aldrig kommit i vattnet utan dem. Men det var alltså ingen badplats. |
|
|||
|
|||
![]()
Detta är ingen löjlig fråga, utan en riktigt intressant fråga! Min käpphäst... Crocs är inte lämpliga, de faller av i vattnet, men - om du hittar sk Surfskor, fula som styk, tjock gummibotten, tyg/gummi på ovansidan, kardborreknäppning eller en snodd man kan dra åt - köp dem! Kostnad = ca 6 euro.
Du behöver inte dem på sandstränder som Amopi, men brevid Amopi ligger min favoritstrand Votsalakia = sten, och Lakki Beach, och det är stenstränder båda två. Jobbigt att gå i... om du inte har väldigt hårda fotsulor... Visst kan man bada utan, men har du en gång testat, då är du fast! Sedan simmar du som Esther Williams, och vem vill inte simma som hon? Surfskor finns överallt på Karpathos, tom på den minsta minimarket i Amopi. |
|
||||
|
||||
![]()
Tackar för svaren.. Låter som att man kan känna efter därnere, ska ju va där i två veckor så! Och det finns ju där att köpa så slipper man ju köpa nu..
Nog finns det väl små badvikar/ställen som inte är "kända" stränder? Känns som att alla rekomenderar de här "kända" strändern. Kanske svårt att rekomendera stränder som inte har något namn?? Om någon iaf har en rekomendation på mindre stränder och någorlunda vägbeskrivning vore det ju guld att få ta del av. Själv brukar jag alltid hitta några stränder som är folktomma eller nästdärtill! (och det gillar jag) Och nu har jag läst så mycket om Karpathos att jag inte vet hur jag stå ut tills jag får komma ner dit!! Tjohej//Ullis |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns hur mycket stränder som helst. Även sådana utan trängsel.
Köp kartan när ni kommer dit, stränderna är blåmärkta, åk på chans och kolla. |
|
||||
|
||||
![]()
akta er för fjärsingarna! läs och sök om mina inlägg om fjärsing! inte att leka med. bada gärna i badtofflorna!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Har hört om dessa fiskar förut (i fiske- och badsammanhang) men aldrig stött på eller hört om de i Grekland! Nu vet jag bättre... Badskor kommer att införskaffas för säkerhets skull! Det här är ju sånt man inte kan förutse ska hända eller undvika! Oturen kan va framme och den brukar ju gilla mig ![]() Tror som andra att "Foppa-toffeln" inte sitter på så bra, så det som Gita förespråkar, Surfarskor, är nog att rekomendera! ![]() Tjoho//Ullis |
|
||||
|
||||
![]()
Fick inga större skador, men lite småsår under fötterna efter stranden i Pigadia, men vi knallade ganska mycket längst strandkanten fram och tillbaks.Kan vara svårt att gå i och upp på vissa ställen för stranden är stenig när man går i.
Ha det så bra på Karpathos! Mia ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker att det står för mycket att badskor typ är det viktigaste att packa med. Det är oftast bara för att de vill sälja till okunniga turister.
Stränderna på Karpathos är inte fulla av sjöborrar, det enda som finns är några enstaka fiskar annars är det nästan livlöst. Använde badskor i början men sen märkte jag att det (oftast) inte behövdes och jag gick barfota. Och mina fötter är inte skadade det minsta. Såklart kan det vara viktigt med badskor kanske ändå. Men det här är min erfarenhet ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...jag brukar ha på mej mina vanliga sandaler (Merrell) när jag badar.Det funkar bra och dom torkar fort, sen kan man skölja av och tvätta dom på quellen, såerom torra å fina på morron...
Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Hemma med badskor i bagaget! Nu måste jag säga att jag är mest nöjd över inköpet för jag slapp springa i och ur vattnet och skrika ajajaj.... Det är ju så enormt varmt (brände faktiskt mig under ena foten första dagen) i sanden-stenarna! Badskor är bra på många sätt men visst kanske inte ett måste, men så skönt att ha!
Hej ho // Ullis |
![]() |
|
|