Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-25, 19:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Kavourmas och patatatos

I Katapola, Amorgos, prövade jag ett par nya rätter som jag aldrig ens vetat vad de är.

Den ena var kavourmas, på det fina ouzeriet/båtkontoret (!) Nautilia med fantastisk atmosfär. Så vitt vi förstod var de små hårda knorvlarna på tallriken stekt, kryddat fläskkött med en hel del fett. Men väldigt gott, åtminstone första gången vi åt det, då var det rejält sting i kryddningen.

Den andra rätten var patatato på Psaropoula som hamnat lite i skuggan av Bytzentsos på Xilokeratidisidan men som har minst lika bra mat. Rejält grekkäk. Patatato visade sig vara stora bitar av get och potatis i tomatsås - jättegott även det.

Nu är det väl som vanligt, att båda rätterna kan lagas på olika sätt. Nån som känner igen dem?
Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 20:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kavourmas och patatatos

Fläsköttet har jag smakat, inte riktigt min grej numera för fett. Stora bitar av get i olika såser serverat med stora bitar av potatis har jag ätit många gånger i Grekland. Säger bara mums.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 20:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kavourmas och patatatos

Patatato ska tydligen vara lokal specialitet för Amorgos, eller åtminstone för den delen av Kykladerna. Fast det verkar rätt vanligt att öar gör anspråk på vissa maträtter som i själva verket finns överallt, ibland under andra namn.

T ex verkar dakos i Kykladerna vara det samma som koulouria på Karpathos (skorpbitar med smulad feta, tomat och olivolja i en rätt mysko blandning).
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.