![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi är sex personer som åker till Sifnos i början på augusti. Finns det någon som vet var man skall vända sig om man är på jakt efter att hyra ett hus? Om någon har några andra bra förslag tas de tacksamt emot. Vi söker lugn och ro, gärna nära vattnet! Har tidigare besökt Amorgos och Skopelos och älskar dessa öar - ser fram emot ett nytt äventyr..
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej! Vi bodde i Faros, på Aperanto, det går att hyra flera rum med gemensam uteplats. Bara några trappsteg ner till en fin sandstrand, en underbar utsikt, och bara några meter till närmaste taverna.(Ändå lugn och skönt på kvällarna) 2 minuter till mini-market och lokalbussen går ofta om man vill in till "stan!" En av våra skönaste semestrar i Grekland.
MVH Ingegerd |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Ingegerd och tack för ditt snabba svar!
Jag har mailat Aperanto då jag hört att det skulle vara ett trevligt ställe - de ville dock ha 80 euro/dubbelrum. 40 euro/person tycker vi är alldeles för mycket (hade väl tänkt oss kanske max 25/pers). Nu åker vi ju iof under värsta högsäsongen, men hoppas ändå hitta något billigare. Några andra förslag? Kram, My |
|
||||
|
||||
![]()
Vi bodde på Aperanto för två år sen i mitten på augusti. Mitt i värsta greksäsongen (vi var de enda utländska gästerna). Vi hade förbokat flera månder i förväg och fick då betala 65€ för ett triple room.
Aperanto har blivit väldigt populärt de senaste åren och när vi bodde där kom det dagligen folk och frågade efter rum. Hotellet ligger så perfekt till att de kan ta dessa priser och ändå få uthyrt. Vill ni bo nära vattnet i Faros, så är detta bästa stället. Annars kan jag tipsa om Vathy på Sifnos. Jag upplevde den byn som mycket trevlig. Många bra boenden, trevliga restauranger (missa inte rest Manolis vid stranden, som förresten hyr ut rum). Mer att välja på helt klart. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Netwolf!
Hur upplevde du att det var under turistsäsongen på sifnos? Var det ok, eller var det trängsel på stränderna, restaurangerna osv? Brukar åka vår/höst men kunde tyvärr inte det i år... Om du har andra tips, om vad det än må vara, får du gärna dela med dig! Kram, My |
|
||||
|
||||
![]()
Det kändes aldrig trångt på stränderna och det var inga problem med att få plats på restaurangerna. Speciellt om man äter lunchen på svensk lunchtid. Då har man i princip hela restaurangen för sig själv, då grekerna äter runt tre halvfyra.
Fördelen med högsäsongen är att ALLT är öppet. Nackdelen är ju då priserna hos vissa etablissemang. T ex så hade strandtavernan i Chrisiopigi, en sommarprislista som var betydligt dyrare än normalt. Sifnos är en perfekt ö att upptäcka per buss, då bussnätet är väl utbyggt. Du tar dig i princip överallt på ön med buss. Och det märkligaste av allt är att tidtabellen stämmer hela tiden, vilket man inte är van vid i Grekland. Sifnos är väl känt för sin keramik, vilket jag kan skriva under på. Det är dessutom otroligt billigt. Köpte bl a en perfekt formad vinkaraff. Hur man än bär sig åt, så kan man omöjligen spilla med den. Vi hade en välfylld packning, när vi lämnade ön. /Netwolf |
![]() |
|
|