Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-13, 09:53
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Skojjar de eller ?

Hej!

Var inne här på Kalimera och tittade på vädret...

Såg att på Kreta var det 30 grader och Sol idag ! Kan det stämma så här i början av April?

Missförstå mig rätt, jag blev positivt överraskad, för det betyder ju att sommaren är på gång så det bara smäller om det !

Mvh ZoM
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-13, 09:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Det är säkert sant, även här kommer det att bli varmt idag verkar det som, visserligen inga 30 grader, men ändå!// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-13, 10:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Värmeböljor kan förekomma redan i april. Vi får verkligen hoppas att det inte är början på en ny katastrofsommar vid Medelhavet. Många är oroliga för vad som väntar Medelhavsregionen med förhöjda medeltemperaturer. Förhoppningsvis sjunker temp till normala nivåer snart även om 30 grader kan kännas skönt efter vintern.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-13, 10:22
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Värmeböljor kan förekomma redan i april. Vi får verkligen hoppas att det inte är början på en ny katastrofsommar vid Medelhavet. Många är oroliga för vad som väntar Medelhavsregionen med förhöjda medeltemperaturer. Förhoppningsvis sjunker temp till normala nivåer snart även om 30 grader kan kännas skönt efter vintern.

Eva
Så sant, så sant. Varmt och soligt är ju inte bara positivt, om man tänker på förra sommaren. Fruktansvärt för människor, djur och natur. Blev bara glad att sommaren är på gång. Önskar ha en skön semester med soligt väder, och just nu med snö färskt i minnet från igår, känns det ganska konstigt att om 39 dagar befinna mig, förhoppningsvis i ett härligt väder i Grekland..

Mvh ZoM
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-13, 10:29
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är säkert sant, även här kommer det att bli varmt idag verkar det som, visserligen inga 30 grader, men ändå!// Helén
Hej Hellen.
Humm 9 grader, varmt?
Nää ursh jag är en riktig solstolle och längtar efter sol och bad och ljumna kvällar på en taverna med tzatsiki och god mat, den grekiska atmosfären helt enkelt.

Vi åker om 39 dagar och jag kan knappt vänta

Hoppas du får en fin dag!
Mvh ZoM
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-13, 10:52
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Skojjar de eller ?

När jag bodde på Kreta 2003-2004 hade vi 29,9 grader en natt i januari och en natt i februari. Jag trodde inte mina ögon när jag kollade termometern. När det blåser från Afrika blir det så. Den röda sanden som följer med vindarna är inte trevlig!
Gunilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-13, 11:00
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Hejsan
Det är ovanligt varmt just nu

http://news.ert.gr/en/c/4/32110.asp
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-13, 12:13
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
När jag bodde på Kreta 2003-2004 hade vi 29,9 grader en natt i januari och en natt i februari. Jag trodde inte mina ögon när jag kollade termometern. När det blåser från Afrika blir det så. Den röda sanden som följer med vindarna är inte trevlig!
Gunilla
Precis Gunilla.
Det är den Afrikanska värmen som blåser in över grekland.
Och sand(jord)regnar det också. Usch bara massa smuts. Och kvavt i luften är det. Ingen rolig värme som man njuter av.

Katerina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-13, 12:42
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Hm, det där med värme låter ju härligt men regnet med sand, nja. Åker till Kreta på freda och har tänkt att vi tar vädret för vad det är, det blir ju så i april. Även regn har vi ju räknat med men inte tänkt på sandregn. Hur omfattande och besvärligt kan det bli? Nån som kan försöka sej på en förklaring?
Längtar ändå, tog en sista minuten i fredags så jag har knappt fattat att det snart bär av.
Inger
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-13, 12:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Vi fick hit sandregnet för ett par år sedan, det blev som ett dammtäcke med rödbrun sand. I vilken mängd sanden kommer på Kreta vet inte jag, men troligtvis är det liknande eftersom sanden färdas "inkapslad" i molnen.
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-13, 13:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Kreta är ganska utsatt för sandstormar som förkommer flera gånger per år. Jag har varit med om det i juni samt i september månad. Alla fönster och dörra måste hållas stängda och det är omöjligt att vara på stranden när det är som värst. Tavernorna rullar ner sina plastskydd och naturen far illa.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-13, 13:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Ja inte var det trevligt att vistas i det, här sken solen samtidigt som det rödbruna regnet kom, allt blev väldigt dammigt.
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-13, 14:44
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Hej.

Tänk vad man kan lära sig av er här på forumet. Hade ingen aning om dessa sandstormar och regn ni pratar om. Men det är väldigt intressant!!!

Mvh ZoM
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-13, 21:55
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Skojjar de eller ?

På webbkameran i Kalogria har man de senaste dagarna kunnat se att folk är ute och badar. De senaste veckorna har det nästan varje dag varit folk på stranden och solat, troligen alltid samma folk då de alltid suttit på samma ställe. Jag brukar titta på denna kamera och Naxos-kameran nästan dagligen och kan konstatera att vädret på sydvästra Peloponnesos är oftast betydligt bättre än på Naxos.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-14, 00:04
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Skojjar de eller ?

HAr just kommitr hem från en härlig kortresa i Aten. Vi hade 30 graderi helgen. Varmt men disigt. Regn en tidig morgon med sand från Sahara. Alla bilar var "rosa".

Lena som ärl lite trött efter resandet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-14, 12:09
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Igår hade vi 26 grader varmt och idag 15, så det skiftar väldigt. Här har också sanden nått oss, det är rödbrunt damm överallt, stolar, bord, bilen och verandan får man spola hela tiden.

Yvonne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-14, 18:00
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Var inne och tittade på en lokal väderstation på Kreta (Souda) och det har i alla fall varit 27 grader och eftersom vinden var ost-syd-ost kan det mycket väl vara
"Khadaffi-värme" med den röda sanden som en liten present som även hälsat på Kreta. Åker ner om drygt 4 veckor!!!
Hääääärligt!!!!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-14, 22:17
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Åker ner om på fredag...



/Nico
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-15, 17:44
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Hej!



För några år sedan, när jag var i Georgioupoli kom det så mycket sandstoff att hela byn fick tvättas. Förutom inomhus la sig sanden på husfasader, hyrbilar, solstolar ja, i princip överallt. Jag hjälpte till på stranden att tvätta solstolar och parasoller.
Det värsta är vi brukar få en släng av vinden när vi är där i augusti och det är ibland som att köra hårtork på högsta värme direkt i ansiktet! Jag har hört att det ska vara stoff från Libyen och ibland ända från Sahara!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-15, 18:03
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Skojjar de eller ?

Ett stående uttryck bland mina vänner den här tiden på året är "jäkla Afrika" pga av all lera och sand som regnar från himlen och som kommer med de Afrikanska vindarna. Man tro att det är ett skämt när man ser bilar helt övertäckta med röd lergegga. Även den varma "hårtorksvinden" har jag erfarit och har man inte anlag för huvudvärk sen tidigare så lär man drabbas av det då! Man kan inte tänka till slut...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT